زندگی بیش از دو میلیون کودک زیر پنج سال طی سالهای 1990 تا 2009 به دلیل بهبود وضعیت آموزشی زنانی که در سن باروری قرار داشته اند، نجات یافت.
مدیرکل یونسکو با بیان اینکه 781 میلیون بزرگسال در سراسر دنیا نمی توانند بخوانند، بنویسند یا حساب کنند، گفت: دو سوم این افراد را (بیش از 500 میلیون) زنان تشکیل میدهند.
بوکووا به مناسبت روز جهانی سواد آموزی (17 شهریورماه) با انتشار پیامی افزود: روز بین المللی سواد آموزی در سال 2014 به ارتباط بین سواد آموزی و توسعه پایدار اختصاص یافته است و این فرصت را برای ما فراهم می کند تا این حقیقت ساده را به خاطر داشته باشیم که سواد آموزی نه تنها زندگیها را تغییر میدهد بلکه آنها را نجات میبخشد.
دراین پیام آمده است: سوادآموزی به کاهش فقر کمک میکند و مردم را قادر می سازد تا شغلی بیابند و دستمزد بیشتری کسب کنند. سوادآموزی یکی از موثرترین روش های بهبود سلامت مادران و کودکان، فهمیدن نسخه های تجویز شده از طرف پزشکان و دستیابی به سلامتی است.
ˈزندگی بیش از دو میلیون کودک زیر پنج سال طی سالهای 1990 تا 2009 به دلیل بهبود وضعیت آموزشی زنانی که در سن باروری قرار داشته اند، نجات یافت.ˈ
وی افزود:سوادآموزی دسترسی به دانش را آسان میکند و موجب توانمندسازی و اعتماد به نفس می شود که به نفع همه است. این نیرو، که میلیونها انسان آن را به کار می برند، برای آینده جوامع ضروری است.
بوکووا افزود: امروزه، 781 میلیون بزرگسال در سراسر دنیا نمی توانند بخوانند، بنویسند یا حساب کنند. دوسوم این افراد، زنان هستند. بیش از 250 میلیون کودک که حدود نیمی از آنها چهارسال هم به مدرسه رفتهاند، قادر به خواندن حتی یک جمله نیستند.
وی تصریح کرد: ما با یک نسل جوان بیسواد در انتظار ایجاد چه جامعه ای هستیم؟ این، آن جهانی نیست که ما آرزوی زندگی در آن را داریم. ما خواهان جهانی هستیم که همه افراد آن بتوانند در سرنوشت جامعه شان مشارکت کنند، به دانش دسترسی یابند و به نوبه خود، آن را غنی سازند.
بوکووا افزود: برای دستیابی به موفقیت، ما باید رویکرد سنتی برنامه های سوادآموزی را از خواندن و نوشتن صرف، به سمت فراگیی مهارت های گسترده تر با توجه به میزان مصرف و شیوه های زندگی پایدار، حفاظت از تنوع زیستی، کاهش فقر، کاهش خطر بلایا و نیز مشارکت مدنی تغییر دهیم. با این روش، برنامه های سوادآموزی می تواند تمام نیروی بالقوه دگرگون سازنده خود را رها کند.
وی ادامه داد: تعهد به این اهداف، در راس موضوع های کنفرانس آموزش برای توسعه پایدار که در ماه نوامبر امسال در آچی ناگویای ژاپن برگزار خواهد شد، قرار دارد. علاوه بر این، موضوع اصلی مجمع جهانی آموزش نیز است که در سال آینده در اینچئون کره برگزار خواهد شد.
این کنفرانس گفت وگوهای جهانی را به سمت تصویب اهداف جدید توسعه پایدار در مجمع عمومی ملل متحد در سال 2015 سوق خواهد داد.
یونسکو در سراسر جهان در افغانستان، بنگلادش، کامبوج، مصر، نیجریه، سنگال و هر کجای دیگر جهان فعالیت می کند تا ادغام سوادآموزی را در راهبردهای توسعه ملی کشورها تضمین کند. مشارکت جهانی برای آموزش زنان و دختران و صندوق مالالا (Malala) برای «حق آموزش دختران» که یونسکو آن را راه اندازی کرده است نیز بر سوادآموزی متمرکز شده است.
وی ادامه داد: برنامه جایزه های سالانه سوادآموزی کنفوسیوس یونسکو و جایزه کینگ سجونگ یونسکو برای سوادآموزی در هر سال به ما این امکان را می دهد که فعالیت های نوآورانه ای را که نشان دهنده دستیابی ما به سوادآموزی است، پاس بداریم.
فناوری های جدید از جمله تلفن های همراه نیز فرصت جدیدی برای سوادآموزی همه افراد فراهم میکند. ما باید سرمایه گذاری بیشتری در زمینه سوادآموزی انجام دهیم.
بوکووا در پایان پیام خود آورده است: من از تمامی کشورهای عضو و تمامی شرکای خود تقاضا میکنم تا تلاش های سیاسی و مالی خود را برای تضمین اینکه سوادآموزی به عنوان یکی از موثرترین تسهیل گران توسعه پایدار به رسمیت شناخته شود، به کار برند. آینده ای که ما خواهان آنیم؛ با حروف الفبا آغاز میشود.