جامعه توسعه یافته و متعادل جامعهای است که زن و مرد به رغم تفاوتهایی که دارند در مدیریت جوامع خود نقش و مسئولیت دارند و به همان نسبت نیز از حقوق عادلانهای برخوردار میشوند. بنابراین بازتعریف نقشهای چندگانه زنان و نقشهای هر یک از زن و مرد در خانه و جامعه و ایجاد تعادل و توازن در ایفای نقشها ضروری است.
شهیندخت مولاوردی در همایش بزرگداشت مقام بانو خدیجه ثقفی همسر حضرت امام (ره) که در سالن اجلاس سران با حضور رییس جمهور و جمعی از مقامات لشگری و کشوری برگزار شد، افزود: بازتعریف نقشهای چندگانه زنان باعث میشود که با بهرهمندی از سرمایهگذاری صورت گرفته در توانمندسازی زنان و دختران راه را بر هرگونه سرخوردگی و یأس آنان بسته و زمینه را برای مشارکت و نقشآفرینی بیش از پیش آنان فراهم کنیم.
وی ادامه داد: همچنین در این شرایط میتوانیم جامعه را از توان و ظرفیت نیمی از سرمایه انسانی خود محروم نکنیم و درعمل، حقانیت و مفید فایده بودن دیدگاه دوری از هرگونه افراط و تفریط را به نمایش بگذاریم.
مولاوردی در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد: در تحلیل ریشهها و مبانی انقلاب اسلامی و آسیبشناسی آن باید مجموعه علل و عوامل را مدنظر قرار داد. به نظر میرسد در 36 سالگی انقلاب اسلامی وقت آن فرا رسیده است تا افزون بر یادآوری علل و رموز آشکار و مرسوم پیروزی نهضت که همان علل و رمز بقای نهضت هم هست، به واکاوی و کنکاش علل و رموز پنهان و پشت صحنه پیروزی و بقای نهضت هم پرداخته شود. از این زاویه پرداختن به شخصیت و افکار بانو خدیجه ثقفی به عنوان همسر امام راحل (ره) و شناخت، شناسایی، معرفی و واگویی زوایای پنهان زندگی او اهمیت خاصی مییابد.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: بیتردید پندار، گفتار و رفتار همسر امام (ره) به عنوان بانو و مادر انقلاب اسلامی در افکار و تصمیمگیریهای حضرت امام (ره) و در پا به عرصه وجود گذاشتن و رشد و بالندگی مولودی به نام انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشته است.
به گفته وی، 70 سال زندگی مشترک با حضرت امام (ره) و همراهی ایشان در فراز و فرودهای زندگی و مبارزه، تبعید، غربت، هجرت و سپس در مرارتهای پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی و دفاع مقدس این تاثیرگذاری را غیرقابل انکار میکند.
مولاوردی اضافه کرد: احترام و ارزش فوقالعادهای که حضرت امام (ره) به نظرات بانو ثقفی قائل بودند تا حدود نسبتا زیادی متاثر از شخصیت و منش این بانو بود و در تکوین دیدگاه حضرت امام (ره) نسبت به نقش و جایگاه زن در اسلام و انقلاب اسلامی هم موثر بوده است.
وی در ادامه گفت: اگر اندیشه، بینش و نگرش حضرت امام (ره) به جایگاه و نقش زنان در انقلاب اسلامی و تاکید ایشان بر دخالت دادن آنان در همه شئون در اسلام همانطور که مردها دخالت دارند مورد توجه قرار دهیم و همچنین اصرار ایشان بر ضرورت دخالت زنان در مقدرات اساسی مملکت و دهها مورد دیگر از بیانات و تاکیدات مکرر حضرت امام (ره) را برهم دوش بودن زنان با مردان و یا بهتر از آنان در بسیاری از عرصهها مدنظر قرار دهیم، ردپایی از افکار و شخصیت این بانوی گرامی وجود دارد.
وی گفت: همچنین در نقشی که امام (ره) به عنوان احیاگر هویت زن مسلمان داشتند و راه سومی که میانهای با ابتذال و تحجر ندارد را پیش رویشان گشودند، قطعا ردپایی از افکار و شخصیت این بانوی گرامی را میتوان دید.
پیام حضرت امام (ره) در حوزه زنان درک نشد
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: بعدها عملکرد حضرت امام (ره) در حمایت از حضور زنان در مجلس خبرگان و موافقت ایشان با فرماندهی سپاه همدان توسط خانم دباغ و قرار دادن یک زن در ترکیب هیات اعزامی به منظور دیدار و ابلاغ پیامشان به گورباچف صراحتا پیامی به آیندگان داشت که هرگز این پیام درک نشد.
مولاوردی افزود: این عملکرد زمانی اهمیت دوچندانی مییابد که به یادآوریم همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام، دیدگاه سنتی خواستار شدتیافتن محدودیت زنان و حضور نیافتنشان در عرصههای مختلف اجتماعی و بازگرداندن زنان به اندرونی خانهها شده بود.
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به کرامات همسر امام خمینی(ره) گفت: برای نسل جوان ما جذاب و جالبتوجه خواهد بود با زندگی کسی آشنا شوند که در اوج اعمال محدودیتهای بسیار بر زنان برای خود حق انتخاب قائل شده است و در شرایطی که به ندرت دختران به مکتب میرفتند ایشان به مدرسه میرفته و معلم فرانسه داشته است و بعد از زندگی مشترک هم ضمن پافشاری بر آزادی و استقلال رأی خود،دست از بالا بردن سطح علمی خود نکشیده و همواره خود را به روز نگه داشته است.
مولاوردی تاکید کرد: البته این به معنای آن نیست که ما صرفاً به دنبال ارائه الگو به زنان و دختران جامعه باشیم و مردان و پسران را مستغنی و مستثنی از این مهم تلقی کنیم که به نظر میرسد در این صورت از ضرورت رشد و کمال دو انسان که سالها باید در کنار هم زندگی و کار کنند غفلت کردهایم. همانطور که در بحث گسترش فرهنگعفاف و حجاب اینگونه به انسان عفیف میاندیشیدیم ضمن آنکه باید پرهیز کنیم از اینکه مخاطب ما در تبیین مختصات و الزامات راه و الگوی سوم فقط زنان و دختران باشند و مردان را از این دایره بیرون بگذاریم.
وی افزود: مسلماً تا زمانی که مردان به اهمیت این الزامات و مختصات پی نبردهاند و اعتقاد و باور لازم به شایستگیها و صلاحیتهای زنان از یک طرف و نیاز جامعه در حال توسعه و پیشرفت به این سرمایه انسانی از طرف دیگر در آن شکل نگرفته باشد هر کدام از زن و مرد راه خود را خواهد رفت و جامعه نیز راه خود را میرود.
معاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: به نظر میرسد زندگی بانو ثقفی شباهت عجیبی با زندگی حضرت خدیجه (س) دارد و تداعی کننده نقش حضرت خدیجه (س) در پیشبرد اهداف پیامبر اکرم (ص) و پیشرفت اسلام است. این شباهت هم در نام و هم در مرام، مسلک و سبک زندگی از وجوه مختلف قابل ارزیابی است.
وی افزود: حضرت خدیجه (س) به عنوان بانویی متمول و تاجری معروف و موفق از سرآمدان روزگار خود بود و تمام ثروت خود را به پای پیامبر(ص) ریخت و در تنگناهای مالی و در محاصرههای اقتصادی به داد اسلام رسید. اتفاقاً نقش و تاثیر این بانوی بزرگوار اسلام و زوایای پنهان انسان آنچنان که باید و شاید برای نسل جوان و حتی خود ما ناشناخته است.
مولاوردی در پایان تاکید کرد: در سالی که به نام همدلی و همزبانی میان دولت و ملت نام گرفته است، همگان باید درجهت شناساندن الگوهای مهم به جامعه به ویژه نسل جوان قدمهای جدی بردارند.