مشاور امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال بنا داریم فعالیت‌های ویژه‌ای در بخش صنعت فرش و سودآورکردن آن داشته باشیم. به جهت این‌که 85 درصد بافندگان فرش در کشور را زنان تشکیل می‌دهند و اکثر آن‌ها از یک‌سوم حداقل حقوق مصوب قانون کار هم بهره‌مند نمی‌شوند.

سهیلا جلودارزاده در رابطه با فعالیت اتاق بانوان خانه مدیران گفت: اتاق بانوان خانه مدیران با این هدف تشکیل شد که محلی باشد برای تبادل نظر، هم‌افزایی و برآورده‌کردن نیازهای آموزشی، علمی و نیازهایی که در زمینه همکاری‌های مشترک وجود دارد. در حال حاضر، اساس این همکاری‌ها که دفتر ما با سازمان مدیریت صنعتی خواهد داشت در تفاهم‌نامه مشخص شده و باید یک شورای سیاست‌گذاری تشکیل شود تا نحوه فعالیت را مشخص کند، اما این به این معنا نیست که هم‌اکنون کار شروع نشده باشد. همین الان هم با همکاری‌های موجود، جلسات تشکیل می‌شود و افراد می‌توانند ثبت‌نام کنند و عضو شوند تا کار چندان معطل مقدمات نشود. 

 

زنان بافنده فرش از یک‌سوم حداقل حقوق مصوب قانون کار هم بهره‌مند نمی‌شوند

وی در رابطه با برنامه‌های سال جدید دفتر امور بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: سال گذشته برنامه‌ای برای رسیدن به مرز مشارکت حداقل 30 درصدی زنان تنظیم شده بود که این برنامه در حال پیگیری است و درصدد افزایش مشارکت عموم زنان در بخش‌های مختلف اعم از کارآفرینی و اشتغال‌زایی هستیم. امسال بنا داریم فعالیت‌های ویژه‌ای در بخش صنعت فرش و سودآورکردن آن داشته باشیم. به جهت این‌که 85 درصد بافندگان فرش در کشور را زنان تشکیل می‌دهند و اکثر آنها از یک‌سوم حداقل حقوق مصوب قانون کار هم بهره‌مند نمی‌شوند.

 

جلودارزاده افزود: بنا داریم این صنعت در مسیر سودآوری خود حرکت کند تا حداقل واسطه‌ها حذف شوند. از سوی دیگر، باید سرمایه‌ لازم برای کار در این بخش در اختیار بافنده‌ها قرار گیرد و بازارهای جهانی باز شود. البته مسئولیت در این بخش برعهده مرکز فرش وزارت‌خانه است، اما دفتر امور زنان هم به جهت این‌که این مشکل مربوط به زنان است و می‌توان به آن به عنوان یک موضوع اقتصادی نگاه کرد، پیگیر این موضوع است. 

 

ترویج سرمایه‌گذاری در حوزه‌های 7گانه‌ای که زنان می‌توانند فعالیت کنند

مشاور امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب که برنامه دیگر این دفتر ترویج سرمایه‌گذاری در حوزه‌های 7گانه‌ای است که زنان می‌توانند در آنها فعالیت داشته باشند، اظهار داشت: مثلاً در حوزه صنعت نساجی که شامل فرش، پوشاک، کفش و غیره است یا در حوزه صنایع‌دستی و بخش‌هایی از این حوزه مانند صنایع آرایشی و بهداشتی که بیشترین مصرف‌کننده این حوزه زنان هستند و تکنولوژی آن در کشور موجود است و تحصیل‌کرده‌های زیادی در این رشته‌ها داریم، زنان می‌توانند فعالیت کنند. در حوزه صنایع زیورآلات نیز که مصرف‌کننده آن خود زنان هستند و کار ظریفی است که مورد علاقه آنهاست و تخصص‌های خاص آن در کشور وجود دارد، زنان توانایی فعالیت دارند. 

 

وی افزود: حوزه دیگری که می‌توان روی آن سرمایه‌گذاری کرد، صنایع مربوط بهIT  و ICT و کاربرد این صنایع در تجارت است. این حوزه را هم می‌توان به صورت عمومی توسعه دارد و هم در بخش اصناف به آن توجه داشت؛ زیرا تاکنون مجوزهای کمی برای فعالیت زنان در این بخش صادر شده است، اما بناست در بعضی از این بخش‌ها برای زنان مجوزهای خاص ایجاد شود؛ به خصوص در آن بخش‌هایی که مصرف‌کننده‌ها و مراجعه‌کننده‌ها زن هستند. 

 

ضرورت حضور زنان در حوزه تجارت خارجی

جلودارزاده گفت: در حوزه تجارت خارجی نیز باید توسط زنان فعالیت‌هایی صورت گیرد؛ زیرا زنان بسیاری هستند که سرمایه دارند، اما می‌خواهند کار پردرآمدی هم داشته باشند. این زنان می‌توانند جهت صادرکردن تولیدات داخلی کمک کرده و مواد اولیه مورد نیاز را هم وارد کنند. این زنان باید بازاریابی انجام دهند تا در عرصه‌های تجارت خارجی به‌خصوص رشته‌هایی که مصرف‌کننده‌های آن اکثراً زنان هستند، حضور داشته باشند. مثلاً اگر لوازم آرایش ارگانیک تولید شود، دنیا بسیار از این مسئله استقبال می‌کند؛ همان‌طورکه میوه یا غذای ارگانیک را به خوبی می‌پذیرند، اما باید در این رابطه بازاریابی خوبی انجام شود.

 

مشاور امور بانوان وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نمایشگاه اکسپوی میلان که مربوط به مواد غذایی است و به وظیفه جهان در برابر گرسنگان اشاره دارد، خاطرنشان کرد: این نمایشگاه می‌تواند فرصت مناسبی برای زنان باشد تا حضورهای جهانی پیدا کنند و همیاری‌های بین‌المللی داشته باشند. 

 

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نقش زنان در توسعه پایدار در شهریور ماه

وی بیان داشت: در شهریور ماه یک نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهیم کرد که نقش زنان در توسعه پایدار را نشان خواهد داد. این نمایشگاه علاوه بر این‌که محصولات تولیدشده در داخل به وسیله زنان را به فروش می‌رساند و بازاریابی می‌کند، کمک خواهد کرد که ارتباطات بین‌المللی بین تولیدکنندگان ما و تولیدکنندگان خارجی برای انتقال تکنولوژی یا فروش محصولات ایجاد شود.