یانیچ گلمارک معاون مدیر اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد که در سومین روز از کنگره آموزش جهانی و در مراسم اختتامیه این نشست در اینچئون کره جنوبی سخن می گفت ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری چنین رویداد تاریخ سازی گفت ما می بایست در اقدامی گروهی کلیه موانع آموزشی بر سر راه دختران و نوجوانان را از میان برداشته شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به نقل از وبسایت نهاد زنان سازمان ملل متحد؛ به گفته این مقام نهاد زنان سازمان ملل متحد پس از سال 2015 دستورکار توسعه پایدار تحول آفرینی را در دستور کار خود قرار خواهد داد تا به توزیع نابرابر قدرت، منابع و فرصت ها پایان دهد.
همان گونه که طی سه سال اخیر بارها تاکید شده است، آموزش بخش مهمی از این تغییر است. موفقیت برنامههای توسعه پایدار پس از سال 2015 به توانایی ما در دستیابی به اهداف پیشنهادی توسعه پایدار بستگی دارد.
به گفته معاون اجرایی نهاد زنان سازمان ملل متحد آموزش دختران و زنان را توانمند می سازد تا مسئولیت زندگی خود را به طور کامل بر عهده گیرند و فعالانه به عنوان ذینفعان و عاملان تغییر در توسعه جوامع و کشورهایشان مشارکت داشته باشند. البته سطح سواد و تحصیلات همچنان در بین دختران در مناطق روستایی، اقلیت های قومی و گروه های بومی پایین است. مطالعات نشان می دهد زنان و دختران با شکل های مختلف محرومیت و تبعیض روبرو هستند.
به گفته وی ما باید برای رسیدن به هدف مان مبنی بر دستیابی به آموزش باکیفیت برای همگان تا سال 2030 در اقدامی گروهی تمامی موانع آموزش بر سر راه دختران و نوجوانان از جمله ضوابط اجتماعی مخرب، مدارس غیرایمن، توزیع نابرابر خدمات بهداشتی و فقر را از میان برداریم.
برابری جنسیتی در آموزش فراتر از کلاس درس و موضوع برابری در آموزش است و به برابری در کیفیت آموزش و برابری در فرصت های اجتماعی اقتصادی حاصل از آموزش اشاره دارد. در ابتدا باید این مساله به رسمیت شناخته شود که آموزش از حقوق اصلی و اساسی هر دختر و پسر می باشد.
بیانیه اینچئون اهمیت زیادی برای دستیابی به برابری جنسیتی، دستیابی به حق آموزش برای همگان، حمایت از سیاست های حساس به مسائل جنسیتی، برنامه ریزی و محیط های یادگیری، جریان سازی مسائل جنسیتی در آموزش معلمان و برنامه تحصیلی، حذف تبعیض حنسیتی و خشونت در مدارس قائل است.