با وجود اینکه در 10 سال گذشته شاهد حضور پررنگ تر زنان در عرصه رسانه های خبری بوده ایم اما همچنان زنان در رسانه ها مختلف نقش کمرنگی دارند. آنها کمتر دیدگاه هایشان را بیان می کنند و کمتر احتمال دارد که در صنعت رسانه نقش هایی به عنوان مدیر ارشد و یا کارشناس حرفه ای ایفا کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به نقل از وبسایت نهاد زنان سازمان ملل متحد؛ تحقیقات انجام شده در بیش از 100 کشور نشان داده که 46 درصد خبرهای جدید چه به صورت چاپی و چه به صورت رادیویی تلویزیونی دربردارنده کلیشه های جنسیتی هستند. تنها 6 درصد اخبار بر برابری جنسیتی تاکید دارند. طبق یک مطالعه جهانی دیگر که بر روی 522 سازمان رسانه های خبری انجام شده نشان می دهد، در پشت صحنه ، مردان همچنان 73 درصد سمت های ارشد در زمینه مدیریت رسانه ها را به خود اختصاص داده اند.
براساس گزارش سال 2010 پروژه نظارت بر رسانه ها در جهان، که براساس اطلاعات 108 کشور جهان تهیه شده است، درحالیکه زنان نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، 76 % درصد از افرادی که در روزنامه ها راجع به آنها مطلب می خوانیم و یا صدا و تصویر آنها را در رادیو و تلویزیون می شنویم و می بینیم مرد هستند و سهم زنان در این میان 24 درصد است.
20 سال پیش، 189 کشور عضو سازمان ملل متحد در اجلاس پکن نقش اصلی رسانه را در تغییر کلیشه های جنسیتی به رسمیت شمردند، تغییری که بر نحوه رفتار و تفکر ما اثر می گذارد. آنها موضوع زنان و دختران را به یکی از 12 حوزه اصلی برنامه عمل اجلاس پکن تبدیل کردند و از تمامی رسانه ها خواستند تا کمک بیشتری به پیشرفت زنان کنند.
براساس توافق پکن مقرر شد که تعداد زنان فعال در عرصه رسانه افزایش یابد و همچنین زنان بیشتری در جایگاه تصمیم گیری در سازمان های رسانه ای بکار گرفته شوند. زنان باید بیشتر به عنوان رهبر و الگو ظاهر شوند و از کلیشه ها رها شوند. از جمله اقدامات موثر عبارت است از تشویق زنان به آموزش، اتخاذ رویکردهای حرفه ای برای کاهش تبعیض جنسیتی و ایجاد ناظرانی برای سازمان های رسانه ای. مشارکت زنان در فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و شبکه های رسانه ای نظیر شبکه های الکترونیک نیز راهی برای تقویت نقش زنان در فرایند دموکراتیک است.
از زمان کنفرانس پکن پیشرفت هایی صورت گرفته است. درصد خبرهای گزارش شده از سوی زنان افزایش یافته و زنان جز فعال ترین کاربران رسانه های اجتماعی به حساب می آیند. اما حتی یک نگاه سطحی به محتوای رسانه ها نشان می دهد چقدر راهی طولانی پیش رو است.
زنان حقی برابر برای شرکت در مباحثات عمومی از جمله رسانه دارند و دیدگاه های آنها باید شنیده شود. همه استحقاق این را دارند که رها از کلیشه های جنسیتی زندگی کنند. رسانه دنیای ما را شکل می دهد اما زنان به عنوان عوامل قدرتمند تغییر در کل جامعه تلقی می شوند. زمان آن رسیده که رسانه این واقعیت را منعکس کند.