یک جامعه شناس گفت: دولت باید از طریق فراهم سازی زمینه برای وضع قوانین و مقررات در جهت کاهش نابرابریهای آموزشی میان زنان و مردان بکوشند و باید برای زنان فرصتهای لازم برای تحصیل و اشتغال به گونهای فراهم شود که آنان بتوانند خانه و خانهداری را در اولویت قرار دهند.
دکتر امیرمحمود حریرچی افزود: یکی از شاخصهای توسعه اجتماعی و انسانی نرخ بیسوادی است. در کنار بقیه شاخصها این مساله مطرح میشود که یک کشور از لحاظ کیفیت و توسعه انسانی و ارتقاء سطح زندگی مردم، چقدر موفق بوده است البته در کنار آن شاخصهای بهداشتی- درمانی، سلامت، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی نیز مطرح است.
وی تصریح کرد: در جهت رفع نابرابریها باید کوشید. بخش عمدهای از نابرابریها مربوط به زنان است. در این حوزه لازم است به این نکته توجه کرد که زنان چقدر به فضاها و امکانات آموزشی دسترسی دارند و روی این موضوع باید تاکید شود.
این جامعهشناس با بیان اینکه زنان در کشوری مانند ایران بیش از 50 درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند، گفت: نمیتوان برای دستیابی به توسعه آنان را نادیده گرفت. علاوه بر آن 25 درصد از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل میدهند و آمار آنان در کشورمان 23 میلیون نفر است. کودکان و نوجوانان در کنار زنان 75 درصد از جمعیت کشور را تشکیل میدهند.
وی با تاکید بر اینکه نباید برای دستیابی به توسعه تنها روی جمعیت 25 درصدی مردان تمرکز کنیم، تصریح کرد: کشوری که چنین تصمیمی را میگیرد بازنده خواهد بود و توسعه انسانی و حتی سیاسی بسیار پایینی خواهد داشت، هرچند که ممکن است درآمد اقتصادی بالایی داشته باشد.
حریرچی با بیان اینکه متاسفانه مشارکت اجتماعی زنان در ایران 15 درصد است، گفت: افتخار ماست که بیش از 60 درصد از دانشجویان در تمام مقاطع تحصیلی دختران هستند ولی کمتر از 20 درصد از آنان جذب بازار کار میشوند و با وضع قوانین متعدد میخواهیم آنان را خانهنشین کنیم تا برای مردان فرصت شغلی فراهم شود.
این جامعهشناس تصریح کرد: در حال حاضر نیازهای فرزندان به خورد و خوراک و پوشاک محدود نمیشود بلکه نیاز اصلی آنان پرورش است. گفته میشود که افراد باید در بزرگسالی مهارتهای اجتماعی زندگی را بیاموزند در حالی که بیش از 70 درصد شخصیت افراد بیش از سن مدرسه شکل میگیرد. در این مدت کودکان در دامن مادران رشد میکنند. مادری که سواد و دانش کافی داشته باشد میتواند فرزندی را تربیت کند که در آینده به انسان موفقی تبدیل شود. مادران کمسواد و بیسواد نمیتوانند انسانی را پرورش دهند که در آینده به توسعه جامعه کمک کنند.
حریرچی اضافه کرد: زنان بیسواد یا کمسواد حتی در زمینه موضوعاتی مانند تغذیه نمیتوانند آموزشهای لازم را دریافت کنند همین امرتاثیر منفی در فرزند پروری آنان دارد. در واقع بهرهمندی از سواد در دریافت آموزشها و مهارتها و انجام آنها بسیار موثر است.
وی با بیان اینکه اساس توسعه سرمایه اجتماعی است، اظهارکرد: توسعه تنها سختافزاری و به صورت جادهسازی و راهسازی حاصل نمیشود؛ بلکه نوآوری و به کارگیری توان فکری در دستیابی به آن مهم است. زنان نقش مهمی در آگاهی و مهارت افراد دارند.
این جامعهشناس با اشاره به گزارش جایگاه کشورها از لحاظ توسعه انسانی که در سال 2014 منتشر شد، گفت: ایران در این گزارش دو پله سقوط و در بین 150 کشور به رتبه 72 تنزل پیدا کرده است. این گزارش نشان میدهد که ما از نظر توسعه انسانی مشکل داریم.
حریرچی با اشاره به آمار ترک تحصیل دانشآموزان گفت: سالانه 10 تا 15درصد از کودکان و نوجوانان 5 تا 15 ساله عمدتا در مناطق محروم ترک تحصیل میکنند و به کودک کار و خیابانی تبدیل میشوند.
وی درباره نقش دولت در کاهش بیسوادی زنان گفت: فرصتهای برابر برای دسترسی زنان به امکانات آموزشی باید فراهم شود چون یکی از اولیهترین حقوق افراد در دنیای امروز آموزش است.
حریرچی در پایان تاکید کرد: یک دختر پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه باید در اولویت استخدام قرار بگیرد. میتوانم ادعا کنم که 60 درصد از فارغالتحصیلان به علت نبود کار به ویژه در اولویت استخدام نبودن خانهنشین و سرخورده میشوند بنابراین نمیتوانند نقش لازم را در تربیت فرزندان ایفا کنند.