رییس مرکز امور مشارکت زنان در دوره اصلاحات با تأکید بر لزوم بهرهمندی استفاده از زنان در جایگاههای مهم اجتماعی پس از انتخابات و گذر از صندوقهای رأی، گفت: در صورت استفاده از تخصص و قابلیتهای این قشر به جامعهای متعادل خواهیم رسید.
زهرا شجاعی در ضیافت افطاری جمعیت زنان مسلمان نواندیش شعبه فارس در شیراز با ابراز تأسف از «فراموش کردن زنان پس از صندوقهای رأی» افزود: از زنان تنها در پای صندوقهای رأی استفاده شده در حالی که باید به این درک رسید که نه تنها در زمان انتخابات که پس از آن هم از تخصص زنان متعهد استفاده شود.
مشاور امور زنان در دولت اصلاحات با تصریح اینکه استفاده از زنان در پستهای اجرایی باید از باب مصالح مربوط به آنان باشد و نه مصالح ملی، خاطرنشان کرد: شایسته جامعه ایران اسلامی نیست که در مجلس شورای اسلامی آن تنها 9 زن حضور داشته باشند.
شجاعی در ادامه از روش سهیمه بندی 30 درصدی استفاده از زنان در جایگاههای اجتماعی به عنوان مهمترین هدف جمعیت زنان مسلمان نواندیش یاد کرد و افزود: باید زمینه رشد طبیعی اجتماعی برای زنان در جامعه فراهم شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به آسیبهای ناشی از جدایی اخلاق از عرصههای سیاسی، اجتماعی و...هم اشاره و تصریح کرد: مهمترین ضعف جامعه امروز ما خارج از گرایشهای خاص، عدم رعایت امور اخلاقی است.
رئیس مجمع زنان اصلاحطلب کشور تأکید کرد: نباید به قیاس نسبتهایی پرداخت که مقوله اخلاقی در آن رعایت نشده باشد.
شجاعی همچنین با بیان اینکه اصلاح به معنای زیر و رو کردن نیست، گفت: اگر تعریفی از اسلام رحمانی به میان میآید باید آن را در ابعاد دینی تعریف کرد و نه برگرفته از مانیفستهای غربی .
وی در ادامه با بیان اینکه تفکر اصلاحطلبی یکشبه به وجود نیامده بلکه ریشه در تاریخ ایران از زمان مشروطه دارد، افزود: دغدغههای اصلی اصلاحطلبی به قدرت رسیدن و کسب آن نیست ؛ اصلاحطلبی اندیشهای است که بر مدار قانون و در جهت داشتن جامعهای عاری از خشونت میچرخد و در این اندیشه مناسبات قدرت براساس رأی مردم تعریف میشود و نه اهرمهای فشار.
این فعال حوزه زنان همچنین با بیان اینکه در جامعه فعلی استفاده از همه منابع و سرمایههای یک سیستم، عامل موفقیت و سرافرازی محسوب میشود که این مهم امید به زندگی را افزایش داده است، به تشریح ویژگیهای سه نوع روزه عام، خاص و خاصالخاص پرداخت و گفت: روزه عام همان روزه عمومی شامل نخوردن، نیاشامیدن و ... است، در روزه خاص نیز انسان تلاش میکند اعضای اختیاری بدنش عملی خلاف آموزههای دینی انجام ندهد.
شجاعی سپس روزه خاصالخاص را مختص کسانی دانست که با کنترل قلب اسباب مقبولیت آن را فراهم میکنند.
وی همچنین به طهارت خیال و مؤلفههای این قوه اشاره کرد و گفت: قوه خیال از قوای ارزشمندی است که میتواند انسان را گاهی تا معنویترین مکانهای دینی ببرد و همان قوهایست که انسان با آن طی طریق میکند.
شجاعی در پایان داشتن آروزهای بزرگ و طولانی، سوء ظن و کثرت بینی را سه عاملی برشمرد که موجب آلودگی قوه خیال میشوند.