حداقل کاری که این سامانه می‌تواند انجام دهد این است که ما با بررسی پیامک‌ها می‌توانیم پیگیری‌های لازم موضوعی را از دستگاه‌های ذی‌ربط داشته باشیم و در توجه دادن مسوولان به نیازهای جامعه بانوان بهتر و مستندتر عمل کنیم. این اطمینان را به کسانی که پیامک می‌فرستند می‌دهیم که همه پیام‌های آنها بررسی شده و با کارشناسی بیشتر موضوعات سعی در حل مسائل زنان و خانواده خواهیم داشت...

حدود یک ماه از راه‌اندازی سامانه پیامکی ١٠١ می‌گذرد، امکانی که معاون رییس‌جمهور درامور زنان برای ارتباط مستقیم با زنان در نظر گرفته است. قرار است این سامانه جایی باشد برای شنیدن حرف‌های نشنیده نیمی از جمعیت ایران. حال اینکه بعد از این یک ماه چه نتایجی از این طرح حاصل شده و چه چشم‌اندازی پیش روی این طرح است، بهانه مان بود برای مصاحبه‌ای کوتاه با شهیندخت ملاوردی، معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده.

در طول مدتی که سامانه ١٠١ فعالیت خود را آغاز کرده است چه تعداد پیامک به دست شما رسیده است؟

در روزهای اول، ارسال پیامک‌ها چندان زیاد نبود و در بسیاری موارد پیامک‌ها بدون متن ارسال می‌شد که به نظر می‌رسد ناشی از عدم اطمینان به وجود این سامانه یا به عبارتی برای آزمون ارسال پیامک بوده است. البته در ابتدای مسیر هستیم و ان‌شاءالله با همکاری رسانه‌ها، تلاش می‌کنیم این اطلاع‌رسانی بسیار بهتر انجام پذیرد و زنان نسبت به این سامانه و روش بهره‌مندی از آن آگاهی‌های کافی را کسب کنند.

غالب مطالباتی که در پیام‌ها مطرح شده در چه زمینه‌ای بوده است؟

با وجود اطلاع‌رسانی‌های توضیحی که همکاران ما در مورد این سامانه داشته‌اند که این سامانه برای بیان مسائل و مشکلات فردی، از قبیل درخواست وام و کمک بلاعوض و غیره نیست، در بیش از ٧٠ درصد موارد، همچنان این مسائل مطرح شده است. اما در مورد سایر پیامک‌ها و حتی همین مواردی که به مسائل فردی پرداخته‌اند، مشکل اقتصادی و بیکاری مساله مورد توجه زنان بوده است. درخواست بازبینی قوانین و مقررات، در برخی از موارد، به مشکلات زنان در دادگاه‌ها اشاره کرده‌اند و خواستار رسیدگی سریع‌تر به دعاوی زنان شده‌اند و در این مورد به تفاوت بین درخواست‌های زنان و مردان در مواردی چون طلاق اشاره کرده‌اند. در برخی موارد از ضرورت بررسی و حل مشکلات مربوط به بازنشستگی زنان گفته‌اند که درخواست رسیدگی به این مسائل مطرح شده است. در جمع‌بندی محورهای اشاره شده می‌توان گفت:

- تشکر از ایجاد این راه ارتباطی

- رفع تبعیض جنسیتی از استخدام‌ها و پذیرش دانشجو

- بررسی امکان بازنشستگی پیش از موعد برای کارمندان زن پیمانی

- مشکلات زنان خانه‌دار و نداشتن استقلال اقتصادی آنها

- در شهرستان زندگی می‌کنیم و زنان به دلیل هزینه بالای مشاوره امکان طرح مشکلات‌شان را با مشاور ندارند.

- درخواست کمک به هر شکل ممکن و برنامه‌ای به زنانی که همسران معتاد دارند

- برنامه‌ریزی ساعات کاری مادران شاغل که فرزندان، ساعت‌ها در مهدکودک‌های بی‌کیفیت نباشند

- ایجاد مهدکودک در دستگاه‌ها و ادارات

- درخواست ملاقات با معاون رییس‌جمهور

- ورود به ورزشگاه‌ها، رفع تبعیض‌های اجتماعی، مقابله با انواع خشونت علیه زنان

- نوع حجاب و ضرورت حجاب بررسی شود

- حق مساوی در دیه، ارث، حق طلاق و حق حضانت، بیمه زنان

- چرا یارانه زنان به سرپرست خانوارشان داده می‌شود؟ زنان از حق خود بهره مند نمی‌شوند.

مواردی است که با فراوانی‌های متعدد بیان شده‌اند.

مردم نسبت به شکایاتی که به مسوولان دارند و مواردی که با شخص رییس‌جمهور یا سایر مسوولان طرح می‌کنند بد بین شده‌اند و معتقدند که این کارها نتیجه‌ای ندارد، در مورد سامانه ١٠١ توانایی دولت و معاونت زنان برای رسیدگی و پیگیری مشکلات و مطالبات چقدر است؟ آیا با امکانات موجود امکان رسیدگی به این خواسته‌ها را دارید؟

بررسی پیامک‌ها نشان داد که ما برای دستیابی به نظرات جمعی جامعه بانوان کشور می‌توانیم با طرح سوالات خاص، نظرات آنها را داشته باشیم و به طور منسجم‌تر به برنامه‌ریزی با اتکا به آرای مردم بپردازیم. بنابراین در مراحل بعدی، درصددیم که این بازه گسترده نظرخواهی را تخصصی‌تر کرده و نظرسنجی‌ها را به صورت موردی آغاز می‌کنیم. اما دوستانی که انتظار پاسخ گرفتن دارند، باید به این نکته توجه داشته باشند که با توجه به تعداد زیاد پیامک امکان پاسخگویی نیست و هدف راه‌اندازی این وسیله ارتباطی نیز پاسخگویی به تک‌تک درخواست‌ها نبوده است. حداقل کاری که این سامانه می‌تواند انجام دهد این است که ما با بررسی پیامک‌ها می‌توانیم پیگیری‌های لازم موضوعی را از دستگاه‌های ذی‌ربط داشته باشیم و در توجه دادن مسوولان به نیازهای جامعه بانوان بهتر و مستندتر عمل کنیم. این اطمینان را به کسانی که پیامک می‌فرستند می‌دهیم که همه پیام‌های آنها بررسی شده و با کارشناسی بیشتر موضوعات سعی در حل مسائل زنان و خانواده خواهیم داشت. همراهی پیوسته شما برای تقویت این ارتباط ضروری است.

بسیاری از منتقدان این طرح معتقدند طرح‌های اینچنینی طرح‌های پوپولیستی است، پاسخ شما به این انتقادها چیست؟

با توجه به اینکه جوامع امروز تغییرات بسیار پرشتابی را تجربه می‌کنند و آگاهی از این تغییرات، به برنامه‌ریزی بهتر کمک می‌کند، این سامانه فعال شده است و می‌تواند ما را نسبت به مشکلات بطن جامعه آگاه سازد.

معاونان سه وزیر در امور زنان از سامانه ۱۰۱ می‌گویند.

بسیاری از مسوولان امور بانوان در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف از وجود سامانه ١٠١ خبر ندارند، حتی بعد از توضیحات ما هم حاضر نیستند در این رابطه نظرشان را اعلام کنند، اما فاطمه قیومی، معاون وزیر نیرو در امور زنان در مورد سامانه ١٠١ می‌گوید: «علاوه بر این سامانه، ما در وزارت نیرو هر هفته دو بار ارتباطات مردمی داریم، که نظرات و صحبت‌ها از کل شرکت‌ها می‌آید تا جایی که بتوانیم در مجموعه خودمان موارد و مطالبات حوزه زنان را در حوزه‌های اداری و منابع انسانی و با بحث‌هایی که مرتبط با توانمندی یا تحکیم بنیان خانواده هستند، بررسی می‌کنیم، و تا جایی که امکان داشته باشد در وزارت نیرو به آنها رسیدگی می‌کنیم، اگر مواردی باشد که نیاز باشد معاونت ریاست‌جمهوری یا فراکسیون زنان مجلس به آنها رسیدگی کنند، این موارد را منعکس می‌کنیم. طبق این روال ما با وجود سامانه ١٠١ می‌توانیم بگوییم طرح مشکلات خانم‌ها بدون واسطه صورت می‌گیرد. باید این را هم در نظر بگیریم که مسائل مربوط به زنان و چالش‌های مربوط به زنان مشخص است، هم در بخش اشتغال و هم در بحث سلامت مشکلات و مسائلی که وجود دارد، مشخص است و کلاسه‌بندی شده. اما از طرفی به این شکل ارتباط هم نیاز داریم، هم برای پویایی این حوزه به این نوع ارتباطات مستقیم بین مسوولان و مردم نیاز داریم و هم برای طرح مسائلی که ممکن است از نگاه ما دور مانده باشند.»

وحیده نگین، معاون وزیر تعاون در امور زنان در رابطه با سامانه پیامکی ١٠١ می‌گوید: «فکر می‌کنم رسیدگی به حجم زیاد مواردی که از طریق این سامانه مطرح می‌شوند، کار ساده‌ای نیست، اما قطعا راهکارهایی دیده شده برای دسته‌بندی این موارد. اما در حوزه وزارت تعاون، پیش بینی می‌شود که غالب مطالبات تکراری باشد، ما در مجموعه‌ای که داریم کارگروه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه‌مان در مورد مسائلی که به ما ارجاع می‌شود، بحث‌های کارشناسی داریم، تا جایی که امکان داشته باشد راهکارهایی برای مشکلات پیدا می‌کنیم، ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که در جامعه هدف‌مان به مسائل رسیدگی کنیم.»

سهیلا جلودار‌زاده، معاون وزیر صنعت و معدن در رابطه با این سامانه می‌گوید: «این کار یک اقدام خوب است از طرف دولت که بعد از به‌هم‌ریختگی‌هایی که در طول دهه گذشته به وجود آمده، ایجاد یک ارتباط مستقیم و بی‌دردسر می‌تواند در حل مشکلات تاثیرگذار باشد. اینکه این پیام‌ها دسته‌بندی شود و بعد از تحلیلی که در مورد عوامل به وجود آورنده این مسائل انجام می‌شود، می‌تواند منجر شود به برنامه‌های اصلاحی که از سرچشمه آب زلال شود.»