ابوالقاسم دادور؛ لیلا پورکاظمی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1388
چکیده
پوشاک اقوام محلی، بهویژه زنان، از مؤلفههایی نظیر طرح، رنگ و نقش برخوردار است. از کنار هم قرار گرفتن این عوامل، ترکیبات خاصی در پوشاک هر منطقه بهوجود میآید. این پژوهش به مطالعهی پایپوشهای آن دسته از زنانی که در جوامع کوچک روستایی در بخشهای مختلف ایران زندگی میکنند، پرداخته است. هدف اصلی این تحقیق یافتن شباهت میان این ...
بیشتر
پوشاک اقوام محلی، بهویژه زنان، از مؤلفههایی نظیر طرح، رنگ و نقش برخوردار است. از کنار هم قرار گرفتن این عوامل، ترکیبات خاصی در پوشاک هر منطقه بهوجود میآید. این پژوهش به مطالعهی پایپوشهای آن دسته از زنانی که در جوامع کوچک روستایی در بخشهای مختلف ایران زندگی میکنند، پرداخته است. هدف اصلی این تحقیق یافتن شباهت میان این پایپوشها و عوامل مؤثر در آن میباشد که در راستای معرفی پایافزار بومی زنان بهصورت مجزا از یکدیگر، محقق شده است. روش پژوهش انجام شده از نوع اسنادی است. از نتایج حاصل از آن، میتوان بهوجود ارتباط تنگاتنگ میان پایپوشها و شرایط زندگی زنان اشاره کرد. زیرا مشاهده میشود که در انجام فعالیتهایی نظیر؛ زراعت، دامداری و همچنین ییلاق و قشلاق، به چگونگی ساختار پایافزارها توجه شده است و همواره نوعی را مورد استفاده قرار میدهند که آسایش آنان را به هنگام کار فراهم آورد. همچنین شباهت چشمگیری میان کفش آن دسته از زنانی که در شرایط مکانی و اقلیمی نظیر هم زندگی میکنند، دیده میشود. از سویی با انجام چنین پژوهشهایی میتوان به نکاتی ظریف و مرتبط با فرهنگ اقوام، در زمینه پوشاک پی برد.
ابوالقاسم دادور؛ الناز حدیدی
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1388
چکیده
چکیده: تبادل فرهنگی- هنری و تأثیرات آن بهخصوص در زمینهی پوشاک زنان در بحرانیترین برههی تاریخی، یعنی زمان شکلگیری سلسلهی اشکانیان پس از حمله و ورود بیگانگانی چون اسکندر و یونانیان در قلمرو امپراتوری بزرگ هخامنشیان، و مطالعهی علت تحولات رخداده در نوع البسه زنان در طول تاریخ اشکانیان هدف اصلی مقالهی حاضر است. اشاعهی ...
بیشتر
چکیده: تبادل فرهنگی- هنری و تأثیرات آن بهخصوص در زمینهی پوشاک زنان در بحرانیترین برههی تاریخی، یعنی زمان شکلگیری سلسلهی اشکانیان پس از حمله و ورود بیگانگانی چون اسکندر و یونانیان در قلمرو امپراتوری بزرگ هخامنشیان، و مطالعهی علت تحولات رخداده در نوع البسه زنان در طول تاریخ اشکانیان هدف اصلی مقالهی حاضر است. اشاعهی سبک هلنیسم در شرق و بهویژه در ایران موجب تحولات بسیاری در زمینههای مختلفی چون اقتصاد، مذهب، فرهنگ، هنر و ... شد و درک این مطلب که میزان نفود فرهنگ جدید در تمدن کهن ایرانی تا چه حد بوده است از اهمیتی ویژه برخوردار است. بنابراین در این پژوهش سعی شده است انواع تنپوش زنان در هر دو تمدنِ ایران و یونان مطالعه و پس از تشریح جزییات پوشاک آنها، شباهتها و تفاوتها با یکدیگر مقایسه و میزان تأثیر و تأثر متقابل دو تمدن در این زمینه تجزیه و تحلیل شود. روش کار در تحقیق، اسنادی است و نتیجههای بهدست آمده نشان میدهند که فرهنگ پوشش ایرانیان و یونانیان، بهعلت رخداد جنگهای متعدد میان دو تمدن و نفوذ عوامل متقابل در سبک هنری هر یک از آنها، دارای روابطی معنادار و عمیق بوده است و در زمینهی نوع دوخت و تزیینات لباس بهطور کاملا متأثر از یکدیگرند.
نصرت الملوک مصباح اردکانی؛ ابوالقاسم دادور
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1387
چکیده
پژوهش حاضر به مطالع? نقشمای? زن بر روی مُهرهای ایران دور? پیش از اسلام میپردازد. استفاده از مُهر در ایران از قدیمیترین زمان بسیار معمول بوده است و نمونههای بسیاری از این نوع اشیاء را میتوان در نقاط مختلف ایران یافت. استفاده از نقشمایه زن را نمیتوان یک روش متداول در تزئین مُهرها محسوب نمود؛ اگر چه نمونههایی متعدد از مُهرهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر به مطالع? نقشمای? زن بر روی مُهرهای ایران دور? پیش از اسلام میپردازد. استفاده از مُهر در ایران از قدیمیترین زمان بسیار معمول بوده است و نمونههای بسیاری از این نوع اشیاء را میتوان در نقاط مختلف ایران یافت. استفاده از نقشمایه زن را نمیتوان یک روش متداول در تزئین مُهرها محسوب نمود؛ اگر چه نمونههایی متعدد از مُهرهای تزیین شده با نقش زن یافت شدهاند. این مقاله به بررسی و طبقهبندی اینگونه از مُهرها میپردازد. علاوه بر بررسی نقوش، مقایسه و تحلیل این تصاویر با متون مکتوب و نیز باورهای رایج در مورد زنان ایران باستان صورت میگیرد. بهنظر میرسد در دوره عیلامی و پرتو عیلامی زنان نقش بسیار مهمی در فعالیتهای روزمره ایفا مینمودهاند و از جایگاه اجتماعی مهمی در جامعه برخوردار بودهاند. در دور? هخامنشی زنان از حقوق اجتماعی مشخصی بهرهمند بودند اما بر روی مُهرها تصویر آنان در قالب الهگان مقدس است که به شکل شخص ملکه نمایان میشود. در دوره ساسانی آمیزهای از گرایشهای دو دوره گذشته نسبت به هویت اجتماعی زن در تصاویر نمایان میشود. بر روی مهرهای ساسانی ملکه نه تنها بهعنوان نمادی از آناهیتا بلکه بهعنوان شخصیتی محوری در پادشاهی ساسانی ظاهر شده، تنها یا در کنار پادشاه نشان داده میشود.