کارآفرینی
منوچهر علی نژاد؛ سیده زینب موسوی؛ مهربان پارسامهر
چکیده
در ایران توسعه و ترویج کارآفرینی یکی از نیازهای جدی جامعه است و ساختار خانوادگی، نگرش سنتی و کلیشههای جنسیتی که توصیف کنندۀ ساختارهای اجتماعی کشورها است، به شدت بر فرآیند توسعۀ کارآفرینی زنان اثر گذار میباشد بنابراین ضروری است که در بررسی این فرآیند عوامل مذکور در نظر گرفته شود. هدف از این جستار واکاوی رفتارهای موفقیتآمیز کارآفرینانه ...
بیشتر
در ایران توسعه و ترویج کارآفرینی یکی از نیازهای جدی جامعه است و ساختار خانوادگی، نگرش سنتی و کلیشههای جنسیتی که توصیف کنندۀ ساختارهای اجتماعی کشورها است، به شدت بر فرآیند توسعۀ کارآفرینی زنان اثر گذار میباشد بنابراین ضروری است که در بررسی این فرآیند عوامل مذکور در نظر گرفته شود. هدف از این جستار واکاوی رفتارهای موفقیتآمیز کارآفرینانه زنان در شهر یزد است. تحقیق حاضر کیفی و جامعه مورد مطالعه را زنان کارآفرین در شهر یزد تشکیل میدهند. در نمونه تحقیق با 15 زنان کارآفرین که از نظر سن، تحصیلات، نوع حرفه و وضعیت تأهل متفاوت بودند به روش نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. برای تحلیل مصاحبهها از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد که از نتایج تحلیلها، سه مضمون اصلی به دست آمد. مضمون اصلی تعامل سازنده با حصارهای ذهنی و اجتماعی که شامل 21 مفهوم و 5 مضمون فرعی ( غلبه ایدئولوژی جنسیتی مردسالارانه، عدم حمایت ساختاری، کلیشه عدم باور به توانایی زن، دید اقتصادی به کار زن، کوتهنگری اجتماعی) میشود. مضمون ارتقاء بخشی به خویشتن نیز از 21 مفهوم و 4 مضمون فرعی ( هم سو شدن با هنجارهای اجتماعی، اثبات قابلیتهای فردی، غلبه بر خود محدود سازی، رعایت هنجارهای جنسیتی) به دست آمد. مضمون اصلی اثباتگری بازتابی از 9 مفهوم و 2 مضمون فرعی، میل به خود اثباتی و خودباوری کنشی استخراج شد.