مدیریت
سارا محمدی؛ اسلام فاخر؛ علی مهرابی؛ خدیجه صفی خانی نسیم زاده
چکیده
امروزه گسترش اینترنت با سبک زندگی الکترونیکی همراه است. شناختن سبک و الگوی زندگی افراد در ارائۀ خدمات مناسب به بخشهای مختلف آنها از ضروریات است؛ بنابراین بهنظر میرسد متناسب با تحولات فناورانه و استفاده از فنآوریهای نوین، سبک زندگی الکترونیکی افراد ابزاری برای بازاریابی و طراحی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. ...
بیشتر
امروزه گسترش اینترنت با سبک زندگی الکترونیکی همراه است. شناختن سبک و الگوی زندگی افراد در ارائۀ خدمات مناسب به بخشهای مختلف آنها از ضروریات است؛ بنابراین بهنظر میرسد متناسب با تحولات فناورانه و استفاده از فنآوریهای نوین، سبک زندگی الکترونیکی افراد ابزاری برای بازاریابی و طراحی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات باشد. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر سبک زندگی الکترونیکی بر پذیرش تبلیغات و تمایل به خرید آنلاین در بین بانوان شهر اهواز است. برایناساس، این مطالعه از نظر ماهیت و هدف، یک پژوهش کاربردی و برحسب نحوۀ گردآوری دادهها از نوع پژوهشهای توصیفی-همبستگی است. جامعۀ آماری کلیۀ زنان شهروند اهوازی دارای تجربۀ خرید اینترنتی هستند که به روش نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس، 384 نفر از آنها بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد دارای روایی و پایایی انجام گرفت که با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار SmartPLS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد سبکهای زندگی الکترونیکی (بهجز سبک زندگی معاشرتطلب و سبک اضطرارمحور) بر قصد خرید اینترنتی تأثیر معناداری دارد. همچنین تأثیر سبک زندگی الکترونیکی بر پذیرش تبلیغات، و پذیرش تبلیغات بر قصد خرید اینترنتی بهطور معنادار تأیید شد. علیرغم این، نقش میانجی پذیرش تبلیغات در تأثیر سبک زندگی الکترونیکی بر تمایل به خرید اینترنتی مثبت ولی غیرمعنادار شد و مورد تأیید قرار نگرفت.
سارا محمدی
چکیده
امروزه بیمارستانها علاوهبر شاغلان حرفهای و توانمند، نیازمند پرستاران سالم، مشتاق و علاقهمند بهکارند. وجود کارکنان سالم با اشتیاق شغلی بالا سالهاست مورد توجه بسیاری از پژوهشگران رفتاری و روانشناسان صنعتی و سازمانی قرار گرفته و تلاش برای شناسایی عوامل پیشبین آن مورد مطالعة آنهاست. از عوامل تهدیدکنندة اشتیاق ...
بیشتر
امروزه بیمارستانها علاوهبر شاغلان حرفهای و توانمند، نیازمند پرستاران سالم، مشتاق و علاقهمند بهکارند. وجود کارکنان سالم با اشتیاق شغلی بالا سالهاست مورد توجه بسیاری از پژوهشگران رفتاری و روانشناسان صنعتی و سازمانی قرار گرفته و تلاش برای شناسایی عوامل پیشبین آن مورد مطالعة آنهاست. از عوامل تهدیدکنندة اشتیاق شغلی و سلامت سازمانی پرستاران، افزایش سکوت و کاهش آوای سازمانی آنهاست که ابتدا اشتیاق شغلی و سپس سلامت سازمانی آنها را متأثر میکند. مطالعة حاضر به بررسی تأثیر سکوت و آوای سازمانی بر اشتیاق شغلی و سلامت سازمانی زنان پرستار میپردازد. این مطالعه بر روی یک نمونة غیرتصادفی در دسترس 268 نفره از پرستاران بیمارستانهای شهر اهواز انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفیـ همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد و معتبر دارای روایی و پایایی و تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار SmartPLS بوده است. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که سکوت و آوای سازمانی پرستاران بهترتیب با ضرایب مسیر 44/0- ، 48/0 و 39/0- ، 53/0 و آمارة t، بالاتر از 96/1 تأثیر معناداری بر اشتیاق شغلی و سلامت سازمانی آنها دارد. همچنین نقش میانجی اشتیاق شغلی بهطور معنادار تأیید شد. نتایج نشان داد سکوت سازمانی پرستاران به کاهش اشتیاق شغلی و درنتیجه کاهش سلامت سازمانی آنها و بالعکس آوای سازمانی باعث افزایش اشتیاق شغلی و درنهایت بهبود سلامت سازمانی پرستاران منجر خواهد شد.