علوم سیاسی
زهرا زمانی؛ حسن ملائکه؛ منصور حقیقتیان
چکیده
با توجه به پیچیده شدن روابط اجتماعی و سیاسی، منابع اطلاعاتی و آگاهی افراد جامعه که زنان نیمی از جمعیت آن را تشکیل میدهند، نقش مهمی در توسعه انسانی و مشارکتهای سیاسی- اجتماعی جامعه ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ابزارهای نوین ارتباطی و آگاهی سیاسی زنان تهرانی، به بررسی رابطه سواد رسانهای بر مؤلفههای آگاهی سیاسی ...
بیشتر
با توجه به پیچیده شدن روابط اجتماعی و سیاسی، منابع اطلاعاتی و آگاهی افراد جامعه که زنان نیمی از جمعیت آن را تشکیل میدهند، نقش مهمی در توسعه انسانی و مشارکتهای سیاسی- اجتماعی جامعه ایفا میکند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ابزارهای نوین ارتباطی و آگاهی سیاسی زنان تهرانی، به بررسی رابطه سواد رسانهای بر مؤلفههای آگاهی سیاسی زنان تهرانی شامل رویدادها، الگوها، سازمانها و احزاب، شخصیتها، خواستهها، نیازها و حقوق زنان، کارکردهای نظام و تحلیلهای سیاسی میپردازد. روش پژوهش، پیمایشی و اسنادی و جامعه آماری شامل کلیه زنان تهرانی بالای 20 سال به تعداد4369551 نفر و حجم نمونه 384 نفر بود. پرسشنامهها به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی، توزیع و دادهها با استفاده از نرمافزار spss تحلیل شد. آنچه این پژوهش را از سایر تحقیقات انجام شده متمایز میسازد، برگزیدن سه نوع رسانه دیجتیال (وبسایتها، وبپورتالها و شبکههای اجتماعی) و نیز نمونه-گیری از میان جامعه شهری، بدون توجه به پایگاههای اقتصادی و اجتماعی زنان است. نتایج نشان میدهد، رابطه آماری معنادار (مستقیم) میان سواد رسانهای دیجیتال و آگاهی سیاسی زنان تهرانی به ویژه در شاخص شناخت و درک آنان از مفاهیم سیاسی، الگوها و مکاتب سیاسی روز وجود دارد. این در حالی است که افزایش آگاهی سیاسی زنان میتواند تعاملات سیاسی آنها را تسهیل کرده و در صورت استمرارِ مشارکت، بستر شکلگیری گفتمانهای متعدد و جدیدی را در جامعه فراهم نماید.