آرین قلیپور؛ ندا محمداسماعیلی؛ فتانه قلیپور
دوره 8، شماره 4 ، بهمن 1389
چکیده
رقابت ملتها برای کسب سهمیبیشتر از جهان روزبهروز تشدید میشود و مدیریت منابع انسانی نقشی قابل توجه در این میان ایفا میکند. ورود گستردهی زنان به عرصههای اجتماعی نویدبخش استفادهی بهینه از همهی پتانسیلهای نیروی انسانی است. کشور ایران نیز در سالهای اخیر شاهد حضور گستردهی زنان در آموزش عالی بوده است. هرچه هویت اجتماعی ...
بیشتر
رقابت ملتها برای کسب سهمیبیشتر از جهان روزبهروز تشدید میشود و مدیریت منابع انسانی نقشی قابل توجه در این میان ایفا میکند. ورود گستردهی زنان به عرصههای اجتماعی نویدبخش استفادهی بهینه از همهی پتانسیلهای نیروی انسانی است. کشور ایران نیز در سالهای اخیر شاهد حضور گستردهی زنان در آموزش عالی بوده است. هرچه هویت اجتماعی این افراد قویتر باشد، آرمانهای کشور در سند چشمانداز بهتر تحقق مییابد. یکی از چالشهای اساسی مدیران کشور؛ تقویت هویت اجتماعی در نهادهای آموزش عالی است که نیروی انسانی را تربیت میکنند. برای شناسایی راهکارهای تقویت هویت اجتماعی، دو دانشگاه تهران و آزاد اسلامی واحد قزوین بهعنوان نمونه انتخاب شده و دادهها به دو روش مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری شده است. تعداد نمونه برای مصاحبه از هر دانشگاه 20 نفر و برای پرسشنامه در حدود 419 نفر است. میانگین احساس هویت ملی در دانشگاه تهران 61/3 و در دانشگاه قزوین 87/3 است. تحلیل دادهها حاکی از آن است که جداسازی فیزیکی، مکانی و نمادینِ هویتهای دختران و پسران منجر به سرخوردگی دخترها شده و اعتمادبهنفس آنها را از بین میبرد. فقدان توانایی ایجاد پیوند میان هویتهای مختلف، یکی از علل اصلی شکست در برقراری تعادل میان نقشهای مختلف اجتماعی است که منجر به یکبعدی شدن دختران و خودباوری ضعیف آنها میشود.
باقر ساروخانی؛ مریم رفعت جاه
دوره 2، شماره 1 ، فروردین 1383
چکیده
افزایش میزان تحصیلات و اشتغال زنان، از سویی، موجب مشروعیت نقش های زنان در خانواده سنتی(پدر سالار) می شود و، از سوی دیگر ، دشواری همامنگی نقش های سنتی با نقش های جدید ، به بحران هویت زنان منتهی می شود. در نتیجه ، زنان خود باید به باز تعریف هویت اجتماعی خویش بپردازند. در پژوهش حاضر، عواملی که زنان را به تأمل در هویت های سنتی، مقاومت در برابر ...
بیشتر
افزایش میزان تحصیلات و اشتغال زنان، از سویی، موجب مشروعیت نقش های زنان در خانواده سنتی(پدر سالار) می شود و، از سوی دیگر ، دشواری همامنگی نقش های سنتی با نقش های جدید ، به بحران هویت زنان منتهی می شود. در نتیجه ، زنان خود باید به باز تعریف هویت اجتماعی خویش بپردازند. در پژوهش حاضر، عواملی که زنان را به تأمل در هویت های سنتی، مقاومت در برابر کایشه های جنسیتی و باز تعریف هویت اجتماعی قادر می سازد در دو سطح فردی و ساختاری بررسی شده است.روش پژوهش ترکیبی از دو روش پیمایشی و مصاحبه عمیق است. نتایج نشان می دهد که موقعیت ساختاری ، در مقایسه با هویت شخصی، تأثیر بیشتری در بازتعریف هویت اجتماعی زنان و مقاومت آنها در برابر کلیشه های جنسیتی داشته است و تأثیر تحصیلات در بازتعریف هویت اجتماعی زنان بیشتر از اشتغال بوده است. زنان مذهبی دارای تحصیلات دانشگاهی دچار عدم انسجام هویتی هستند که با ارتقا به سطوح تحصیلی بالاتر و بازاندیشی در هویت های مذهبی و سنتی تا حدود زیادی بر تعارض هویتی فائق می آیند.