مرجان رشوند سرخکوله؛ فاطمه وجدانی
چکیده
مدیریت دقیق رسانههای ارتباطی نوین بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر ارزشها و نگرشهای جوانان نیازمند بررسی علمی و دقیق است.هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ میان مصرف فرهنگی (مطالعۀ کتاب، استفاده از ماهواره و استفاده از شبکههای مجازی) و نگرش جوانان به روابط دوستی دختر و پسر است. همچنین شناسایی متغیرهایی که میتوانند بر شدت و ضعف تأثیرپذیری ...
بیشتر
مدیریت دقیق رسانههای ارتباطی نوین بهعنوان یکی از عوامل مؤثر بر ارزشها و نگرشهای جوانان نیازمند بررسی علمی و دقیق است.هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ میان مصرف فرهنگی (مطالعۀ کتاب، استفاده از ماهواره و استفاده از شبکههای مجازی) و نگرش جوانان به روابط دوستی دختر و پسر است. همچنین شناسایی متغیرهایی که میتوانند بر شدت و ضعف تأثیرپذیری جوانان از این کالاهای فرهنگی مؤثر باشند، مدنظر بوده است.تحقیق حاضر یک پیمایش مقطعی است و جامعۀ آماری آن شامل دختران هرگز ازدواجنکردۀ 20-34 سالۀ شهر تهران است.براساس یافتهها، بیشترین نگرش مثبت به این نوع روابط در میان ردۀ سنی 20-24 ساله مشاهده شد. نتایج تحلیل دومتغیره نشان داد سن افراد، تحصیلات، ابعاد مختلف دینداری و میزان مطالعۀ کتاب با نگرش دختران به روابط دوستی دختر و پسر رابطۀ عکس دارد؛ درحالیکه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، استفاده از ماهواره و ساکن مناطق بالابودن و نگرش دختران به روابط دوستی دختر و پسر رابطۀ مستقیم وجود دارد. نتایج تحلیل چندمتغیرۀ یافتهها نشان داد با حضور متغیر دینداری، متغیرهای سن، تحصیلات و منطقۀ محل سکونت معناداری خود را از دست میدهند.با توجه به یافتهها، مهمترین راهبردهای تقویت وضعیت فرهنگی جوانان مربوط به دو حوزۀ مدیریت مصرف شبکههای اجتماعی و تقویت دینداری است.
محمد عباس زاده؛ علیرضا استاد رحیمی؛ فریبا غنی افشرد؛ پروین علیپور
چکیده
سلامت غذایی، از جمله پدیدههای مهم و شایان توجهی است که از نیازها و ضرورتهای اساسی و پایهای فرد و جامعه به شمار میرود، به طوری که فقدان یا اختلالات غذایی نیز پیامدها و بازتابهای نگران کننده و خطرناکی به دنبال دارد. بر این اساس، مقاله حاضر با هدف اندازهگیری میزان اختلالات تغذیهای در بین شهروندان زن شهر تبریز نگاشته شده و ...
بیشتر
سلامت غذایی، از جمله پدیدههای مهم و شایان توجهی است که از نیازها و ضرورتهای اساسی و پایهای فرد و جامعه به شمار میرود، به طوری که فقدان یا اختلالات غذایی نیز پیامدها و بازتابهای نگران کننده و خطرناکی به دنبال دارد. بر این اساس، مقاله حاضر با هدف اندازهگیری میزان اختلالات تغذیهای در بین شهروندان زن شهر تبریز نگاشته شده و در نظر دارد عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر آن را شناسایی نماید. روش تحقیق، پیمایشی بوده و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه استاندارد بومی شده میباشد. حجم نمونه این پژوهش400 نفر از زنان و دختران 49- 15 ساله شهر تبریز در سال 89 میباشند که بر اساس سرشماری سال 1385 و از بین تعداد 432127 نفر، به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد، از بین متغیرهای مستقل (تأثیر خانواده، همسالان، رسانهها، میزان دینداری و تأثیر مقایسههای اجتماعی)، متغیر مقایسه اجتماعی بالاترین تأثیر را بر میزان اختلالات تغذیهای پاسخگویان داشته است و متغیرهای مذکور 34 درصد تغییرات متغیر وابسته (اختلال تغذیهای) را تبیین مینماید.