نویسندگان
چکیده
این مقاله به ارائه یافته های یک پژوهش درباره اشتغال مادران با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنها می پردازد . اطلاعات مورد نیاز از 203 دانش آموز (دختر و پسر) دوره ابتدایی شهر دامغان گردآوری شده است. پرسش نامه رفتار راتر برای سنجش میزان سازگاری اجتماعی دانش آموزان در دو محیط خانه و مدرسه به کار رفته است. فهرست توصیفی شغل و پرسش نامه تنش استایمنتز به ترتیب برای سنجش رضایت شغلی و تنش شغلی مادران استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد اشتغال مادران در دانش اموزان سال های چهارم و پنجم ابتدایی باعث سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی بیشتر می شود. فرزندان مادرانی که در رده های شغلی فرهنگی – مدیریتی هستند، بهترین عملکرد تحصیلی را دارند افزون بر این همبستگی مثبت و معنی داری بین رضایت مادران و عملکرد رفتاری و آموزشی فرزندان وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
-
چکیده [English]
This article presents the findings of a research on the relationship of mother’s employment on children’s social adaptation and educational achievement. The research samples are 203 primary students (girls and boys) in the city of Damghan. The Behavioral scale of Roter is applied to measure the students’ rates of adaptation at school and home. The variables used to measure mother’s job satisfaction and job tension, is the extended occupations list and Estainments’ tension questionnaire. Data analysis shows that mother’s employment has improved students’ social adaptation and educational achievement at the fourth and fifth grades. Children with their mother’s occupation categorized under cultural activity, and those who are at management level, have the best educational achievement. In addition, there is a positive relationship between mother’s job satisfaction and children’s educational achievement and behavior.
کلیدواژهها [English]
- educational achievement
- employment
- Job satisfaction
- Job Tension
- Social Adaptation