نویسنده

چکیده

تاهل و اشتغال موقعیت هایی هستند که بر رفتار و روحیات زنان تاثیرات عمیق بر جای می گذارند و موجب تمایز آنها از سایر گروههای زنان می شوند. در این زمینه فعالیت فرهنگی از جمله عرصه هایی است که از موقعیت های زنان تاثیر می پذیرد . در این مقاله، بر اساس داده های طرح فعالیت و مصرف فرهنگی خانواده انجام فعالیت فرهنگی: مطالعه کتاب و نشریه بین زنان مجرد و متاهل و زنان متاهل شاغل و خانه دار در ایران با کنترل متغیرهای مهم تحصیلات و طبقه اجتماعی مقایسه شده است. نتایج نشانگر میزان فعالیت فرهنگی کمتر زنان متاهل نسبت به دختران مجرد، و زنان متاهل خانه دار نسبت به زنان متاهل شاغل است. همچنین تحصیلات به عنوان متغیرهای مداخله گر در جهت یکسان سازی نسبت فعالیت های فرهنگی در میان زنان با موقعیت های متفاوت، عمل می کند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

-

چکیده [English]

Marital status and employment are factors which deeply affect women’s attitudes, distinguishing them from other female groups. Under these circumstances, cultural activities are among the areas which influence the position of women. This article, presents findings of “Household Cultural Activity and Consumption” research project. Reading books and journals between single and married women and married women in two groups of employed and housewife is compared. In all cases educational and social class variables are controlled. Data analysis indicates the lower level of cultural activity of married women and housewives comparing to those of singles and employed married women. In addition, educational variable as an intervening variable decreases the gap between groups with different positions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Book
  • Culture
  • employment
  • housewife
  • Journal
  • Married
  • single