نویسنده

چکیده

رسانه ها با نشر اطلعات افکار، ذهنیات و فرهنگ جامعه را شکل می دهند. انتخاب کنندگان و تدوین کنندگان پیام (مدیران رسانه ها و عوامل برنامه ساز)نقش بسیار مهمی در چگونگی شکل گیری این فرهنگ و تحولات آن دارند. در این مقاله حضور کمی و کیفی زنان در این موقعیت های شغلی در دو رسانه رادیو و تلویزیون در ایران بررسی گردیده و نشان داده شده است که زنان در اغلب مشاغل تولیدی حضور دارند، اگرچه این حضور در برخی قسمت ها پر رنگتر است. در این مقاله با تحلیل چگونگی مشارکت زنان در رسانه ها درباره کیفیت این مشارکت بحث شده و عوامل موثر بر کارآیی شغلی زنان بررسی گردیده است. بر اساس یافته های این پژوهش میزان چگونگی مشارکت زنان در تولید برنامه های رادیو و تلویزیون نشان دهنده توانایی های زنان در انجام مشاغلی است که کمتر زنانه تصور می شوند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

-

چکیده [English]

Mass media through disseminating information forms the thought, mentality and culture of the society. Decision makers and writers of messages (mass media managers and producers) have an important role in cultural formation and its’ evolutions. The women’s presence in these occupational positions is studied in the Iranian radio and television. The findings indicate that women are involved in the majority of production activities. However, the intensity and rate of their presence differs from one sector to the other.
Analysis of women’s participation in Media and quality of their participation, as well as factors affecting on their occupational efficiency are discussed in this article. The rate of women’s participation as producers of radio and television programs indicates their capacities in occupations which are rarely considered as feminine type.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mass Media
  • Occupations
  • Women