نویسندگان

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

چکیده

در اغلب ادبیات موجود حضور زنان در دانشگاه‌ها با مقوله‌ تربیت نیروی انسانی و مسأله اشتغال مرتبط می‌شود و در تبیین این موضوع از نظریات اقتصاددانان درباب سرمایه انسانی یاری گرفته می‌شود. اما این مقاله بر ابعادی دیگر از این پدیده دست می‌گذارد و به ارزیابی انگیزه های اجتماعی و فرهنگی ورود دختران به دانشگاه می‌پردازد. پرسش اصلی این است که ورود زنان به دانشگاه را در شرایط بیکاری گسترده دانش‌آموختگان دانشگاهی با توجه به چه عوامل غیراقتصادی می‌توان توضیح داد و در این میان تقاضای اجتماعی، چه تأثیری را در جذب زنان به دانشگاه‌ها دارد. آیا این تقاضای اجتماعی به معنای خروج از عرصه خصوصی (خانواده) برای ورود به عرصه عمومی می‌باشد و یا زنان در دریافت‌های خود این دو مقوله را با یکدیگر پیوند می‌دهند؟ این مقاله با استناد به برخی زمینه های مفهومی و پاره ای مطالعات تجربی مجموعی ای از فرضیات تحلیلی را برای آزمون در پ‍ژوهشی روشمندتر ارایه می دهد. بر اساس این پنداشته ها تمایل دختران به ادامه تحصیل علاوه بر انتظارات فردی دارای معانی فرهنگی و اجتماعی بوده و از تعلق آنان به خانواده پیشین و تمایل شان برای مشارکت نمادین در ساختن خانواده آینده تأثیر می‌پذیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Study on the Cultural Factors Influencing the Increase in Girl’s Entrance into Universities

چکیده [English]

In most of the literature, the presence of women in universities is associated with the issue of occupation. In clarifying and explaining this issue the theories of economists on human resources are, often, used. However this article focuses on other aspects of this phenomenon, and evaluates the social and cultural motives of girl’s entrance into universities. The main questions are that based on what factors could we explain the increasing entrance of women into universities considering the widespread unemployment condition of the educated women and what is the impact of the social demands against the economic demands in attracting women to universities. Does this social demand means withdrawing from the private field (family) and entering into public field. Or do women, in their conception, link these two categories together? This article with references to some conceptual frameworks and empirical researches provides hypotheses for testing in another systematic research. On these conceptions, girl's inclination for continuing with education in higher education, further to personal expectations, has social implications as well. And it is influenced by their sense of belonging to previous family and their inclination towards symbolic participation in making a future family.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural consumption
  • family and marriage
  • social and cultural motives
  • women and higher education