اعظم فرجامی
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1385
چکیده
حوا همسر آدم نخستین زنی است که در اساطیر و حکایات از او یاد میشود. آیات قرآن چگونگی آفرینش حوا را به روشنی بیان نکردهاند. در مقابل برخی روایات در منابع اولیه حدیثی یافت میشوند که حوا یا به طور کلی جنس زن را آفریده شده از آدم یا جزئی از بدن او میدانند. در این مقاله این روایات پس از دسته بندی و گزارش، نقد و بررسی میشوند. در نقد متن ...
بیشتر
حوا همسر آدم نخستین زنی است که در اساطیر و حکایات از او یاد میشود. آیات قرآن چگونگی آفرینش حوا را به روشنی بیان نکردهاند. در مقابل برخی روایات در منابع اولیه حدیثی یافت میشوند که حوا یا به طور کلی جنس زن را آفریده شده از آدم یا جزئی از بدن او میدانند. در این مقاله این روایات پس از دسته بندی و گزارش، نقد و بررسی میشوند. در نقد متن عرضه روایات بر قرآن، عقل و دیگر ملاکها مبنا قرار میگیرند. در نقد سندی نیز به راویان ضعیف و انقطاع در سند اشاره میشود.
ابراهیم فیاض؛ زهره رهبری
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1385
چکیده
این مقاله ادبیات را با تمام الزامات ادبی خود بهعنوان، روایتی از زبان در نظر میگیرد و دو نسل از نویسندگان را با توجه به متغیر جنسیت تحلیل میکند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان و وارد کردن گویههای ادبیت مکتب فرمالیسم، 2جفت متن ادبی در فاصله40 ساله بررسی شدهاند تا ویژگیهای جنسیتی و ادبیشان استخراج شود. این رساله ...
بیشتر
این مقاله ادبیات را با تمام الزامات ادبی خود بهعنوان، روایتی از زبان در نظر میگیرد و دو نسل از نویسندگان را با توجه به متغیر جنسیت تحلیل میکند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل گفتمان و وارد کردن گویههای ادبیت مکتب فرمالیسم، 2جفت متن ادبی در فاصله40 ساله بررسی شدهاند تا ویژگیهای جنسیتی و ادبیشان استخراج شود. این رساله به این مساله پرداخته که ویژگیهای آثار زنان و مردان در حیطههایی چون میزان حرکت در معیارهای ادبیات متن، خروج از واژگان خارج از زبان معیار مانند بکارگیری واژگان قدیمی، واژگان بومی، آفرینش واژگان جدید و یا نزدیکی به جریانهای مرکزی زبان و فرهنگ مانند استفاده از اصطلاحات و ضرب المثلها در دو نسل از نویسندگان چگونه است. این مطالعه نشان میدهد که در متون مورد بررسی، مردان بیشتر از زنان به جریانهای ادبیسازی متن نزدیک نشدهاند ولی این کار را به شیوه متفاوتی از زنان انجام دادهاند؛ مردان بیشتر از زنان به دشوارنویسی روی آوردهاند، در حالی که متون زنان در عین حفظکردن معیارهای ادبیت، روانتر هستند. این نکته نیز گفتنی است که حرکت دو نسل از نویسندگان در طول زمان در جهت نزدیکی به یکدیگر بوده است. یعنی نویسنده مرد نسبت به نویسنده هم جنس خود در نسل پیشین از قواعد دشوارنویسی فاصله گرفته و نویسنده زن نیز نسبت به نویسنده هم جنس نسل پیش خود از رواننویسی دور شده است. در حیطه واژگانی در دو نسل، زنان بیشتر به واژگان زبان منطقهای و بومی و مردان بیشتر به واژگان زبان معیار وفادار مانده اند. در زمینه خلق واژگان جدید تفاوتی در دو جنس دیده نشد. در زمینه بهکارگیری دشواژهها، نسل دوم، کمتر از نسل پیشین خود از این واژگان استفاده کرده، گرچه موضوعات این دشواژهها با یکدیگر متفاوت است. در مجموع میتوان چنین نتیجه گرفت که نویسندگان زن و مرد درطول زمان از ویژگیهای افراطیتر نسل پیشین خود فاصله گرفته و در جهت مشترکی حرکت میکنند، هرچند که نقطه شروعشان متفاوت است.
مسعود کوثری
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1385
چکیده
این مقاله به بررسی بازی ویدئویی خانواده سیم (سیمز) از نظر ارزشهای اجتماعی و خانوادگی مستور در آن میپردازد و میکوشد به چند پرسش پاسخ دهد. آیا خانواده سیم به بازنمایی ارزشهای اجتماعی در جامعه آمریکا و به ویژه خانواده آمریکایی میپردازد؟ خانوده سیم چه مبنایی را برای استواری جامعه و خانواده آمریکایی پیشنهاد میکند؟ سرانجام، این ...
بیشتر
این مقاله به بررسی بازی ویدئویی خانواده سیم (سیمز) از نظر ارزشهای اجتماعی و خانوادگی مستور در آن میپردازد و میکوشد به چند پرسش پاسخ دهد. آیا خانواده سیم به بازنمایی ارزشهای اجتماعی در جامعه آمریکا و به ویژه خانواده آمریکایی میپردازد؟ خانوده سیم چه مبنایی را برای استواری جامعه و خانواده آمریکایی پیشنهاد میکند؟ سرانجام، این نگاه چقدر با رویای آمریکایی موفقیت فاصله دارد؟
تقی آزاد ارمکی؛ جمال محمدی
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1385
چکیده
این مقاله در پی بررسی قرائت، رمزگشایی و تفسیر زنان از سریالهای تلویزیون است. این بررسی بر مبنای رویکرد مطالعات فرهنگی انجام گرفته است. به همین دلیل، چارچوب نظری ما منظومهای از نظریة هژمونی گرامشی و هال و نظریة ترکیببندی در آثار گرامشی و آلتوسر و هال و لاکلاو و موفه است. این پژوهش با استفاده از روش کیفیِ مصاحبة متمرکز انجام شده ...
بیشتر
این مقاله در پی بررسی قرائت، رمزگشایی و تفسیر زنان از سریالهای تلویزیون است. این بررسی بر مبنای رویکرد مطالعات فرهنگی انجام گرفته است. به همین دلیل، چارچوب نظری ما منظومهای از نظریة هژمونی گرامشی و هال و نظریة ترکیببندی در آثار گرامشی و آلتوسر و هال و لاکلاو و موفه است. این پژوهش با استفاده از روش کیفیِ مصاحبة متمرکز انجام شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که زنان در اغلب موارد با قرائت مسلط یا گفتمان حاکم بر متن(سریال) وارد گفتگو میشوند و ایدهها و ارزشها و معناهای مرجح آن را به شیوة دیگری، یا حتی به شکلی وارونه، رمزگشایی میکنند.
محسن گلپرور؛ سید حمید رضا عریضی
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1385
چکیده
این مقاله در پی مقایسه نگرش زنان و مردان نسبت به دنیای عادلانه برای زنان و مردان است. برای رسیدن به هدف فوق، 1176 نفر بهصورت نمونهگیری چند مرحلهای برای پاسخگویی به دو پرسشنامه باورهای دنیای عادلانه برای زنان و مردان از مناطق مختلف شهر اصفهان انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که زنان به جز در دریافت احترام در خور شأن برای خانمها ...
بیشتر
این مقاله در پی مقایسه نگرش زنان و مردان نسبت به دنیای عادلانه برای زنان و مردان است. برای رسیدن به هدف فوق، 1176 نفر بهصورت نمونهگیری چند مرحلهای برای پاسخگویی به دو پرسشنامه باورهای دنیای عادلانه برای زنان و مردان از مناطق مختلف شهر اصفهان انتخاب شدند. یافتهها نشان داد که زنان به جز در دریافت احترام در خور شأن برای خانمها که بالاتر از حد متوسط بود، در دیگر موارد مانند منصفانه و عادلانه بودن وضعیت زنان در دنیا، در شایستگی زنان در دستیابی به آنچه بدست میآورند، در منصفانه رفتار کردن زنان در دنیا با یکدیگر، در سزاواری خانمها در پاداشها و تنبیهها، در سزاواری خانمها در دستیابی به آنچه بدست میآورند، در دریافت توجه در خور شأن و تلاشی که میکنند و در مستوجب بودن خانمها برای بد شانسیها دارای نگرش منفی نسبت به عادلانهبودن شرایط دنیا برای زنان هستند. گروه مردان در زمینههای فوق اندکی به ویژه در سزاواری خانمها در پاداشها و تنبیهها، در سزاواری خانمها در دستیابی به آنچه بدست میآورند، در دریافت احترام در خور شأن و تلاشی که میکنند و در مستوجب بودن خانمها برای بدشانسیها دارای نگرشهای حد متوسط (نه مثبت و نه منفی) بودند. همچنین یافتههای مربوط به آزمونt گروههای مستقل نشان داد که مردان و زنان در نگرش به عادلانه بودن شرایط دنیا برای زنان دارای تفاوت معنی داری (01/0 p< ) با یکدیگر هستند.
محمد امین قانعی راد؛ فرهاد خسرو خاور
دوره 4، شماره 4 ، اسفند 1385
چکیده
در اغلب ادبیات موجود حضور زنان در دانشگاهها با مقوله تربیت نیروی انسانی و مسأله اشتغال مرتبط میشود و در تبیین این موضوع از نظریات اقتصاددانان درباب سرمایه انسانی یاری گرفته میشود. اما این مقاله بر ابعادی دیگر از این پدیده دست میگذارد و به ارزیابی انگیزه های اجتماعی و فرهنگی ورود دختران به دانشگاه میپردازد. پرسش اصلی این ...
بیشتر
در اغلب ادبیات موجود حضور زنان در دانشگاهها با مقوله تربیت نیروی انسانی و مسأله اشتغال مرتبط میشود و در تبیین این موضوع از نظریات اقتصاددانان درباب سرمایه انسانی یاری گرفته میشود. اما این مقاله بر ابعادی دیگر از این پدیده دست میگذارد و به ارزیابی انگیزه های اجتماعی و فرهنگی ورود دختران به دانشگاه میپردازد. پرسش اصلی این است که ورود زنان به دانشگاه را در شرایط بیکاری گسترده دانشآموختگان دانشگاهی با توجه به چه عوامل غیراقتصادی میتوان توضیح داد و در این میان تقاضای اجتماعی، چه تأثیری را در جذب زنان به دانشگاهها دارد. آیا این تقاضای اجتماعی به معنای خروج از عرصه خصوصی (خانواده) برای ورود به عرصه عمومی میباشد و یا زنان در دریافتهای خود این دو مقوله را با یکدیگر پیوند میدهند؟ این مقاله با استناد به برخی زمینه های مفهومی و پاره ای مطالعات تجربی مجموعی ای از فرضیات تحلیلی را برای آزمون در پژوهشی روشمندتر ارایه می دهد. بر اساس این پنداشته ها تمایل دختران به ادامه تحصیل علاوه بر انتظارات فردی دارای معانی فرهنگی و اجتماعی بوده و از تعلق آنان به خانواده پیشین و تمایل شان برای مشارکت نمادین در ساختن خانواده آینده تأثیر میپذیرد.