نویسنده
? دارای دکترای جامعه شناسی از دانشگاه کارلتون، کانادا، استادیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
چکیده
این مقاله کوششی است برای نقد عام گرایی در مبانی معرفت شناختی علوم اجتماعی و کاربرد مفهوم عقلانیت در دوران مدرنیته، به گونهای که این نقد به بازسازی این مبانی در فرآیند فهم استدلال و تولید دانش توسط نسلها، جنسیت ها و ... کمک کند.
کاربرد مفهوم عقلانیت به معنای پوزیتیویستی و عام گرایانهاش موجب نادیده انگاشتن خصلتهای عقلانی و منحصر به فرد گروههای اجتماعی متفاوت بویژه زنان شده است و همین غفلت امروز به بن بستهای علم اجتماعی دامن زده است. تغییر معنای عام گرایانه عقلانیت و جایگزینی آن با مفهومی که تکثرگرایی را محور قرار میدهد ، این امکان را فراهم میکند که تلاشهای پست مدرنیستها در متکثر دانستن فهم نسلها و زنان و مردان تلاشی مشروع قلمداد شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Rationality and Reasoning: Dialogue among Generations and Gender
چکیده [English]
This paper is an attempt to criticize “universalism” and “rationality” that is engraved in the epistemological foundations of the social sciences in the modernity era. This attempt will help to reconstruct these foundations provide a better understanding of the processes of reasoning and production of knowledge by generations and gender.
The concept of rationality with a universalistic approach and in its positivist meaning has resulted in neglecting rational specifies of women, which has led to a crisis in social sciences.
Changes in the university and positivist meaning of rationality and replacing it with a more flexible content which assumes plurality in the process of reasoning will provide a ground for post modernists efforts in current decades.
کلیدواژهها [English]
- rationality/ reasoning/ generation/ gender