نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز،گروه علوم تربیتی، شیراز، ایران
چکیده
فرسودگی شغلی سندرمی مشتمل بر خستگی هیجانی، مسخ شخصیت، و کاهش موفقیت فردی است که افراد به دلیل مواجهه با استرسهای فیزیکی، روانی، و هیجانی در معرض آن قرار میگیرند. از جمله ضرورتهای این پژوهش، ناکافی بودن پژوهش در خصوص جامعۀ زنان است. هدف پژوهش حاضر تبیین فرسودگی شغلی زنان شاغل با تأکید بر نقش متغیرهای سازمانی و روانشناختی در دانشگاه فنی و حرفهای و آزاد اسلامی شیراز است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ کارکنان زن شاغل در دانشگاه فنی و حرفهای و آزاد شیراز (225=N) است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 143 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامۀ فرسودگی شغلی ماسلاچ، پرسشنامۀ تعهد سازمانی آلن و مییر، پرسشنامۀ تعارض و ابهام نقش لو و همکاران، و پرسشنامۀ عدالت سازمانی کلکوئیت استفاده شده است. اطلاعات جمعآوریشده به کمک روشهای آماری توصیفی و روشهای آماری استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که: تعهد سازمانی اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم با میانجیگری ابهام نقش و تعارض نقش بر فرسودگی شغلی دارد. همچنین عدالت سازمانی اثر مستقیم و اثر غیرمستقیم با میانجیگری ابهام نقش و تعارض نقش بر فرسودگی شغلی دارد. درنهایت، ابهام نقش و تعارض نقش اثر مستقیم بر فرسودگی شغلی دارد. طبق شاخصهای برازششده، مدل نهایی پژوهش از برازش نسبتاً خوبی برخوردار است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Explaining burnout of working women with an emphasis on the role of organizational and psychological variables (Case study: Technical & Vocational and Islamic Azad University of Shiraz)
نویسندگان [English]
- Mohammad Hassan Seif 1
- Mitra Yadegar 2
1 Assistant Professor, Department of Education, Payem e Noor University, Tehran, Iran
2 Master, Educational Administrator, Department of Education, College of Economy and Management, Shiraz branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
چکیده [English]
Burnout syndrome includes aspects of emotional exhaustion, depersonalization and decrement of personal accomplishment to which staffs vulnerable to because of their exposure to physical and psychological stressors. The necessity of this research is related to inadequate research on women. The current research aims to explain burnout of working women with an emphasis on the role of organizational and psychological variables in Technical & Vocational and Islamic Azad University of Shiraz. The research was conducted based on a descriptive-correlational method. The population includes all women employed at technical and vocational & Islamic Azad university of Shiraz (N=225). According to the Cochran formula, the sample size was 143 women who were selected by multi-stage cluster random sampling method. Data was collected using Maslach burnout inventory, Allen and Meyer`s organizational commitment questionnaire, Lu et al role- conflict and ambiguity questionnaire, Colquitt’s organizational justice questionnaire. Data was analyzed using descriptive-statistic method that includes Pearson correlation coefficient and path analysis. The results show that justice and organizational commitment through role conflict and ambiguity mediation have indirect and negative effect on burnout. The results showed that organizational commitment has both direct and indirect effect on burnout via the mediation of role conflict and role ambiguity. Organizational justice has also both direct and indirect effect on burnout via the mediation of role conflict and role ambiguity. Role conflict and role ambiguity have shown to have direct effect on burnout. According to the fitted indices, the final model of the study has a relatively good fit.
کلیدواژهها [English]
- Burnout
- Organizational Commitment
- Organizational Justice
- role ambiguity
- Role Conflict
- Women