نوع مقاله : کاربردی
نویسنده
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، سبزوار، ایران
چکیده
زنان دارای همسر معتاد نسبت به زنان دیگر از مشکلات روانی بیشتری رنج میبرند و تابآوری کمتری از خود نشان میدهند. آموزش خانوادهمحور با هدف ارتقای سلامت روان و افزایش تابآوری میتواند به حل مشکلات زنان دارای همسر معتاد کمک کند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش خانوادهمحور بر سلامت روان و تابآوری زنان دارای همسر معتاد شهر سبزوار انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمهتجربی و با استفاده از روش پیشآزمونـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش را زنان دارای همسر معتادی تشکیل میدادند که همسرانشان در سال 1393 تحت درمان مراکز ترک اعتیاد شهر سبزوار بودند. از بین مراجعان، 36 نفر داوطلب شرکت در برنامة آموزشی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. دادههای مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ جمعیتشناسی، پرسشنامۀ آزمون سلامت روانی (GHQ-28) و مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون (RSA) جمعآوری شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش خانوادهمحور بر افزایش سلامت روان ( 001/0 P<، 46/7F=) و تابآوری ( 001/0 P<، 11/8F=) زنان دارای همسر معتاد تأثیر مثبت و معناداری داشته است. بنابراین، شرکت زنان دارای همسر معتاد در دورههای آموزشی خانوادهمحور میتواند موجب افزایش سلامت روان و تابآوری آنها شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of family-based education on mental health and resiliency of women with addicted husband (Case study: Sabzevar)
نویسنده [English]
- Ali Mohammad Naemi
Assistant Professor of Educational Science Department, Sabzevar branch, Islamic Azad University, Sabzevar, Iran 2
چکیده [English]
Women with addicted husband suffer more than other women from mental disorders and they are less resilient. Family-based education with purpose of promoting mental health and resiliency can solve the problems of women with addicted husband. The purpose of this research is to study the effect of family-based education on mental health and resiliency of women with addicted husband in Sabzevar. The present research applied a semi-experimental method with pretest–posttest and control group. Population included women with addicted husband who were under treatment of addiction treatment centers of Sabzevar in 2014. Thirty six women volunteered to participate in educational program; then, they were randomly assigned to experimental and control groups. Data were collected using demographic questionnaire, General Health Questionnaire (GHQ-28) and Connor and Davidson Resilience Scale (RSA). Covariance analysis was used to analyze the data. The results showed that the family-based education has a significant positive effect on mental health (F=7.46, P<0.001) and resiliency (F=8.11, P<0.001) of women with addicted husband. Therefore, family-based education improves mental health and resiliency of women with addicted husband.
کلیدواژهها [English]
- addict
- family-based education
- Mental Health
- resiliency