نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور
2 کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشگاه پیام نور واحد تهران
چکیده
شواهد نشاندهندۀ تغییر فرهنگی در ایران و ترجیح بدن لاغر در بین زنان است. توجه فراوان به زیبایی و تناسب اندام از پیامدهای جامعۀ مصرفی است و زنان برای دستیابی به اندازۀ بدنی دلخواه به روشهای متعددی، همچون رژیمهای زیبایی و لاغری اندام، روی آوردهاند. بنابراین، مطالعۀ حاضر به منظور سنجش عوامل اجتماعی مرتبط با گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام در بین زنان شهر تبریز به مرحلۀ اجرا درآمده است. چارچوب نظری تحقیق با نظریههای بوردیو، گیدنز، گافمن و فمنیسم شکل گرفته است. جامعۀ آماری تحقیق متشکل از کلیۀ بانوان مراجعهکننده به باشگاههای ورزش بدنسازی (تناسب اندام) دایر در شهر تبریزند. با استفاده از روش پیمایش و شیوۀ نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 55 باشگاه انتخاب شده و تعداد 385 نفر از بانوان مراجعهکننده به این باشگاهها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. اطلاعات مورد نیاز با بهکارگیری پرسشنامۀ محققساخته جمعآوری شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرمافزار آماری Spss صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که میانگین گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام در زنان مطالعهشده، 12/111 است. براساس نتایج بهدستآمده از تحلیلهای دومتغیره و چندمتغیره، متغیرهای نگرش فمنیستی، سرمایۀ فرهنگی، مصرف رسانه، وضعیت تأهل و سن، با گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام رابطۀ آماری معناداری نشان دادهاند. همچنین، نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد که متغیرهای سرمایۀ فرهنگی، مصرف رسانه و سن از طریق تحتتأثیر قرار دادن متغیر نگرش فمنیستی بر میزان گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام تأثیرگذار است. براساس نتایج رگرسیون چندمتغیره، این متغیرها توانایی پیشبینی 37درصد از تغییرات میزان گرایش به ایدهآلهای زیبایی اندام را دارند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Relation of social factors with tendency towards fitness trends ideals among women in Tabriz
نویسندگان [English]
- Firouz Rad 1
- Gita Bilan 2
1 Assistant Professor, Payam Nour University, Iran
2 MA, Payam Nour University, Iran
چکیده [English]
Iran’s culture is changing, and by these changes preference of fit body usually thin body is growing up among women. Paying too much attention to fitness is the result of a consumer society, and to reach fitness and to have acceptable body size, women try different ways such as body building, aerobic, etc. So the current study aims to explore the social factors related with women’s tendency towards fitness trends ideals in Tabriz. Theoretical frame is made using theories of Giddens, Guffman, Bourdieu, and Feminism. Population consists of women who go to the gym for fitness in Tabriz. Using survey and multi- stage cluster sampling, fifty-five gyms were chosen and 385 women in these gyms were selected using accidental sampling. The required information was collected by questioner prepared by researcher and data analysis was done by SPSS software. Findings show that the average rate of tendency towards fitness trend ideals among women under study is 111/12. According to the two variable and multi–variable analyses, the variables of age, marital status, feministic attitude, cultural capital, and usage of media have meaningful statistical relation with tendency towards fitness trend ideals. Also, results of multi-liner regression show that the variables of age, marital status, cultural capital, and media usage by having effect on the variables of feministic attitude have relation with the rate of tendency towards fitness trend ideals in Tabriz. According to the results of multi- variable regression, these variables are able to predict 37 percent of changes in the rate of women’s tendency towards fitness trend ideals.
کلیدواژهها [English]
- feministic attitude
- fitness trends ideals
- ladies in Tabriz
- sociology of body