مطالعۀ جامعه‏ شناختی صنعت بدن: (مطالعۀ کیفی دلایل و پیامدهای جراحی‏ های زیبایی زنان ساکن شهر تهران 1395)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه ‏شناسی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

2 استادیار گروه جامعه‏ شناسی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی و فهم جامعه‌شناسانۀ صنعت بدن و انجام‌دادن جراحی‏های زیبایی زنان است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش گراندد‌تئوری انجام شده است. ابزار استفاده‌شده برای گردآوری داده‏ها، مصاحبة نیمه‌ساخت‌یافته بوده است. جهت انتخاب افراد مصاحبه‌شونده از روش نمونه‏گیری هدفمند و برای تشخیص تعداد افراد از نمونه‏گیری نظری استفاده شده است. جامعة بررسی‌شده، زنان ساکن شهر تهران‌اند که جراحی زیبایی داشته‏اند. تعداد نمونة بررسی‌شده 27 نفر از زنان 20ـ60 ساله است که تجربة جراحی زیبایی داشته‏اند. براساس یافته‏ها، شرایط علی این پژوهش، ترس از طردشدن و تصویر ذهنی منفی به بدن بوده است. میل به زیبایی و ابراز‏گرایی بدنی، پدیدة محوری پژوهش است که در بستر ارزش‏های اجتماعی و شرایط خانوادگی اتفاق افتاده است. محدودیت‏های اجتماعی و حس تعارض شرایط مداخله‏گر و تبلیغات و ترغیب دیگران به جراحی شرایط تسهیل‏گر این پدیده است. پیامدها و آثار مطالعة صنعت بدن در این پژوهش، افزایش اعتمادبه‏نفس، صرفه‌جویی در زمان و صرفه‌جویی اقتصادی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A sociological study of body industry: Qualitative study of the causes and consequences of cosmetic surgery of women living in Tehran 1395

نویسندگان [English]

  • Yosra Mahmoodi 1
  • Hasan Mohadessi Ghilovaei 2
1 PhD Student of Sociology, Islamic Azad University, Branch of Tehran Markaz
2 Assistant Professor, Department of Sociology, Islamic Azad University, Branch of Tehran
چکیده [English]

The current research aims at sociological investigation and understanding of body industry and cosmetic surgeries of women. This research is conducted using qualitative approach and grounded theory method. The tool used to collect data was a semi-structured interview. Targeted sampling was used to select the interviewees and theoretical sampling was used to identify the number of people. The population under study is women living in Tehran who have experienced cosmetic surgery. The number of examined sample is 27 women aged 20-60 who have experienced cosmetic surgery. Based on the findings, the causal of the research were the fear of being rejected and a negative mental picture of oneself. The desire for beauty and physical expressiveness is the pivotal cause of  surgery, which has happened in the context of social values and family conditions. Social constraints, sense of conflict, intervening conditions, promotions and encouragement by others for surgery are the facilitating reasons of this phenomenon. The implications and effects of the body industry, found in this study, are increasing confidence, saving time and economic savings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Body industry
  • cosmetic surgery
  • body economy
  • Women
[1] ابوت، پاملا؛ والاس،کلر (1383). جامعه‌شناسی زنان، ترجمة منیژه نجم‌عراقی، تهران: نی.
[2] استروس، انسلم؛ کربین، جولیت (1390). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریة زمینه‏ای، ترجمة ابراهیم افشار، تهران: نی.
[3] اعتمادی‏فرد، سیدمهدی؛ امانی، ملیحه (1392). «مطالعة جامعه‌شناختی انگیزة زنان از گرایش به جراحی‏های زیبایی»، پژوهش‌نامة زنان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ش 2.
[4] بیرکس، ملانی؛ میلز، جین (1393). تحقیق مبنایی: راهنمای عملی، ترجمة سید محمد اعرابی، عبادالله بانشی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
[5] جواهری، فاطمه (1387) «بدن و دلالت‏های اجتماعی فرهنگی آن»، نامة پژوهش فرهنگی، ش  11.
[6] خدنگ،‏ حسین (1394). «بازار میلیاردی جراحی زیبایی در ایران»، تجارت آنلاین، زمان انتشار: 3 خرداد 1394، زمان مشاهده: 5 مرداد 1396، http://tejaratonline.ir/fa/news/14962...%86
[7] داوید لو، بروتون (1392). جامعه‌شناسی بدن، ترجمة ناصر فکوهی، تهران: ثالث.
[8] ریتزر، جورج (1382). نظریة جامعه‏شناسی در دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
[9] ذکایی، محمد‌سعید؛ فرزانه، حمیده (1387). «زنان و فرهنگ بدن: زمینه‏های انتخاب جراحی زیبایی در زنان تهران»، فصل‌نامة انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش 11.
[10] ذکایی، سعید (1386). «جوانان، بدن و فرهنگ تناسب»، فصل‌نامة تحقیقات فرهنگی، ش 1.
[11] قادرزاده، امید؛ خالق‌پناه، کمال؛ خزایی، سارا (1393). «تحلیل تجربه‏های زنانه از جراحی زیبایی (مطالعة کیفی دلایل و پیامدهای جراحی زیبایی)»، زن در توسعه و سیاست، ش 44.
[12] قاسمی، سمیه (1389). «عوامل مؤثر بر گرایش افراد در جراحی زیبایی با تأکید بر جنسیت، مطالعة موردی شهر تهران»، پایان‌نامة کارشناسی ارشد رشتة مطالعات زنان، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
[13] کیوسیتو، پیتر (1386). اندیشه‏های بنیادی در جامعه‏شناسسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نی.
[14] گیدنز، آنتونی (1382). تجدد و تشخص، ترجمة ناصر موفقیان، تهران: نی.
[15] لش، اسکات (1383). جامعه‏شناسی پست‌مدرنیسم، ترجمة حسن چاووشیان، تهران: مرکز.
[16] نش،کیت (1385). جامعه‌شناسی سیاسی معاصر، جهانی‌شدن، سیاست، قدرت، ترجمة محمدتقی دلفروز، تهران: کویر، چ 5.
[17] معین، محمد (1375). فرهنگ فارسی، ج 2، تهران: امیرکبیر.
[18] محدثی، حسن (1392). «زن خودسالار به دلیل زن صنعت بدن: بازخوانی نظریه‌پردازی اجتماعی شریعتی دربارة زن»، مجلة مهرنامه، ش 29.
[19] Baker-Pitts.Catherine (2008). Symptom or Solution:The Relational meaning of cosmetic surgery for women. A thesis of doctor, New York university.
[20] Chou,Elena (2007). “Altering Bodies,Constructing Identities: Asian-Canadian Women,Facial Cosmetic Surgery and Identity”. Graduate Program in Sociology, York University, Toronto, Ontario.
[21] Frederick,David.,Kelly,Mackenzie.,Lanter,janet (2016). “Body image and face image in Asian American and white women examining associations with surveillance,construal of self”, perfectionism, and sociocultural pressures, Body image, 16. PP 113-125.
[22] Goodman,Michael., Placik, Otto., Matlock,David., Simopoulos,Alex.,Dalton, Teresa.,Veale,David., &Hardwick-Smith, Susan (2016). “Evaluation of body image and sexual satisfaction in women undergoing female genital plastic/ cosmetic surgery”, Aesthetic surgery journal, 36(9), PP 1048-1057.
[23] Goffman,Erving (1959). The presentation of self in every day life. Anchor books. United States.
[24] Gimilin, Debra (2006). “The absent body project : Cosmetic surgery as a response a bodily dye- appearance”. Sociology, 40.699-716.
[25] Gadne, Patricia& Mcgaughey, Deanna (2002). “Designing women: Cultural hegemony and the exercise of power among women who have undergone elective mammoplasty”. Gender& Society,16.814-838.
[26] Negrin,liewellyn (2002). “Cosmetic surgery and the eclips of identity”. Body & Society, 8. PP 21-42.
[27] Nicolas, Sylis., & Willing, Lisa (2017). “Womens acceptance of cosmetic surgery across the menstrual cycle”, Personality and individual differences, 115,99-102.
[28] Sharp,Gemma.,Tiggemann,Marika.,&Mattiske,Julia. (2014). The role of media and peer influences in Australian womens attitudes towards cosmetic surgery, Body image.11.
[29] Turner,Bryan (1996). Body and society (Explorations in social theory), Londen.Sage.