نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
2 استادیار گروه جامعه شناسی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی و فهم جامعهشناسانۀ صنعت بدن و انجامدادن جراحیهای زیبایی زنان است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش گرانددتئوری انجام شده است. ابزار استفادهشده برای گردآوری دادهها، مصاحبة نیمهساختیافته بوده است. جهت انتخاب افراد مصاحبهشونده از روش نمونهگیری هدفمند و برای تشخیص تعداد افراد از نمونهگیری نظری استفاده شده است. جامعة بررسیشده، زنان ساکن شهر تهراناند که جراحی زیبایی داشتهاند. تعداد نمونة بررسیشده 27 نفر از زنان 20ـ60 ساله است که تجربة جراحی زیبایی داشتهاند. براساس یافتهها، شرایط علی این پژوهش، ترس از طردشدن و تصویر ذهنی منفی به بدن بوده است. میل به زیبایی و ابرازگرایی بدنی، پدیدة محوری پژوهش است که در بستر ارزشهای اجتماعی و شرایط خانوادگی اتفاق افتاده است. محدودیتهای اجتماعی و حس تعارض شرایط مداخلهگر و تبلیغات و ترغیب دیگران به جراحی شرایط تسهیلگر این پدیده است. پیامدها و آثار مطالعة صنعت بدن در این پژوهش، افزایش اعتمادبهنفس، صرفهجویی در زمان و صرفهجویی اقتصادی است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A sociological study of body industry: Qualitative study of the causes and consequences of cosmetic surgery of women living in Tehran 1395
نویسندگان [English]
- Yosra Mahmoodi 1
- Hasan Mohadessi Ghilovaei 2
1 PhD Student of Sociology, Islamic Azad University, Branch of Tehran Markaz
2 Assistant Professor, Department of Sociology, Islamic Azad University, Branch of Tehran
چکیده [English]
The current research aims at sociological investigation and understanding of body industry and cosmetic surgeries of women. This research is conducted using qualitative approach and grounded theory method. The tool used to collect data was a semi-structured interview. Targeted sampling was used to select the interviewees and theoretical sampling was used to identify the number of people. The population under study is women living in Tehran who have experienced cosmetic surgery. The number of examined sample is 27 women aged 20-60 who have experienced cosmetic surgery. Based on the findings, the causal of the research were the fear of being rejected and a negative mental picture of oneself. The desire for beauty and physical expressiveness is the pivotal cause of surgery, which has happened in the context of social values and family conditions. Social constraints, sense of conflict, intervening conditions, promotions and encouragement by others for surgery are the facilitating reasons of this phenomenon. The implications and effects of the body industry, found in this study, are increasing confidence, saving time and economic savings.
کلیدواژهها [English]
- Body industry
- cosmetic surgery
- body economy
- Women