نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر
2 عضو هیئتعلمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردکان
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و سطحبندی موانع ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش است. روش پژوهش، مطالعة موردی است و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری برای سطحبندی موانع و دستهبندی آنها استفاده شد. جامعة آماری پژوهش را اعضای هیئتعلمی دانشگاهها تشکیل میدهند که از بین آنها 13 نفر بهعنوان نمونة پژوهش به شیوة هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامة خودتعاملی محققساخته بود. به منظور سنجش و ارزیابی روایی پرسشنامه از ملاک روایی محتوایی استفاده شد. بدین صورت که پرسشنامه در ابتدا از سوی متخصصان حوزة زنان بررسی و پس از اصلاحات عوامل نهایی تدوین شد. نتایج پژوهش نشان داد که 10 عامل بهعنوان موانع نهایی مؤثر بر عدم ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش به حساب میآیند. همچنین، تحلیل حاصل از دادهها به سطحبندی مدل به 8 سطح منجر شد. سطح هشتم مدل شامل هنجارهای مبتنی بر سنتگراییاند. سطح هفتم شامل غلبة فرهنگ مردسالاری و نگرش کلیشهای به مدیریت زنان است. تبعیضهای جنسیتی نانوشته بهعنوان سطح ششم مدل به حساب میآید. عاملهای نپذیرفتن مدیریت زنان از سوی کارکنان و همچنین ناتوانی زنان در برخورد قهرآمیز و ریسکناپذیری مشترکاً بهمنزلة سطح پنجم مدل به حساب میآیند. نداشتن خودباوری و اعتمادبهنفس زنان بهمنزلة سطح چهارم مدل و تعارض شغلی با وظایف خانوادگی نیز بهمنزلة سطح سوم مدل بهدست آمد. همچنین، عاملهای نپذیرفتن مسئولیت مدیریتی از سوی زنان بهمنزلة سطح دوم و عدم شایستهگزینی بهمنزلة سطح اول است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying and Leveling the Barriers to Women's Promotion in Managerial Posts in Iranian Educational System based on Interpretative Structural Modeling
نویسندگان [English]
- Meimanat Abedini Baltork 1
- Sirus Mansoori 2
1 Assistant Professor of Education, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
2 Assistant Professor of Education, Islamic Azad University, Ardakan Branch, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to identify the barriers to women's promotion in management position in Iranian educational system based on Interpretative Structural Modeling. The research method in present study is to identify the factors for categorizing based on qualitative approach as a case study. The participants of the study are consisted of faculty members of Iranian Universities and then among them, 13 faculty members were selected as research sample based on purposeful sampling. To assess the validity of the questionnaire, a content validity criterion was used. The questionnaire was originally reviewed by the experts of the women researches after the final amendments. The data collection tool was a self-interactive questionnaire (ISM) and content validity was confirmed by specialists. The results showed that 10 factors are considered as the factors affecting the barriers to women's promotion in managerial positions in Iranian educational system. Also, factor analysis showed that this model has 8 levels ranged from the deepest and most influential to the most surface. The eighth level of the model was the norms based on religious traditionalism that is as the deepest level of the model. The seventh level of the model is dominance of patriarchal culture and also stereotypical attitude toward women's management. The sixth level of the model is the unwritten gender discrimination. The fifth level is dismissal of women's management by employees, and women's inability to deal violently and not risk-taking. The fourth level of the model is the lack of self-confidence and self-esteem of women. The third level is Job conflict with family duties. The second level is the disapproving women's responsibility for management and finally the first level is lack of suitability in employment.
کلیدواژهها [English]
- Women
- educational system
- management promotion
- women development barriers
- interpretative structural modeling