نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
2 دانشجوی کارشناسی ارشد توسعۀ روستایی، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
3 استادیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان
چکیده
هدف این مطالعه بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت زنان روستایی در فرایند توسعه (اجتماعی، اقتصادی و سیاسی) در مناطق روستایی شهرستان لیکک، استان کهگیلویه و بویراحمد است. جامعة هدف این مطالعه شامل زنان روستایی فعال 15 تا 64 سال شهرستان لیکک است که براساس جدول کرجسی و مورگان، حجم نمونة 300 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای است که روایی صوری آن از سوی گروهی از متخصصان تأیید شد و پایایی آن نیز با انجام مطالعة راهنما و محاسبة ضریب آلفای کرونباخ (73/0 تا 94/0) بهدست آمد. نتایج مطالعه نشاندهندة میانگین بالای مشارکت زنان روستایی مطالعهشده در فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در جامعة روستایی است. همچنین، یافتهها نشان داد همبستگی منفی بین مشارکت اقتصادی، مشارکت سیاسی و مشارکت اجتماعی و برخی از متغیرهای کلیدی نظیر کلیشة جنسیتی، هویت کشاورز و هویت خانهداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که خودکارآمدی و هویت خانهداری بر نیت مشارکت تأثیر مثبت دارد. علاوه بر این، کلیشة جنسیتی تأثیر منفی بر مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشته است. در مدل نهایی، 85 درصد از واریانس در مشارکت اقتصادی، 77 درصد در مشارکت اجتماعی و 69 درصد در مشارکت سیاسی از سوی متغیرهای مستقل پژوهش تبیین میشود. براساس نتایج بهدستآمده ارزشبخشی به فعالیتهای زنان خانهدار در جامعه و رسانهها و ایجاد حقوق مادی و معنوی برای این فعالیتها پیشنهاد میشود. افزون بر آن، برگزاری گردهمایی زنان خانهدار با زنان فعال و موفق میتواند خودکارآمدی زنان را افزایش دهد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Role of Identity, Gender Stereotype and Self-efficacy on Rural Women’s Participation in Social, Economic and Political Activities
نویسندگان [English]
- Masoud Yazdanpanah 1
- Kazhal Khedri 2
- Masoumeh Forouzani 3
- Masoud Baradaran 1
1 Associate Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan
2 MSc. Student in Rural Development, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan
3 Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Agricultural Sciences and Natural Resources University of Khuzestan
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the factors influencing women’s participation in social, economic, and political activities in rural areas of Likak city. Target population of this study is active rural women of 15 to 64 years old in Likak city. Based on Morgan table, 300 women were selected as sample using a random sampling method. We have used a questionnaire as data collection instrument which its validity was confirmed by a group of experts and its reliability was evaluated by Cronbach alpha coefficients (0.73-0.94). The results of this study have indicated the high mean of women’s participation in social, economic and political activities in the rural society. Moreover, the results have also revealed that there is negative correlation between economic, political and social participations and a number of key variables such as gender stereotype, farmer identity and housewife identity. The results of structural equation modeling analysis have showed that self-efficacy and housewife identity have positive effect on participation intention. In addition, gender stereotype has negative effect on social, economic and political participations. The model explained 85% of the variance in economical participation, 77% of that in social participation, and 69% in political participation. Therefore, it is recommended to give value to the activities of housewives in society and media and to create material and moral rights for these activities. Holding the meeting of housewives with active and successful women can increase women's self-efficacy.
کلیدواژهها [English]
- rural women
- participation intention
- gender stereotype
- Self-Efficacy
- Identity