نوع مقاله : کاربردی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران
2 دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد بندر دیلم، دانشگاه آزاد اسلامی، بندر دیلم
چکیده
زنان و دختران بیشتر از مردان در معرض استثمار، فقر، خشونت و سوء تغذیه قرار دارند و فرصت تحصیل و آموزش برایشان کمتر فراهم است. کارآفرینی اجتماعی به زنان فرصت میدهد سرنوشت خویش را در دست گیرند. کارآفرینی اجتماعی در مقایسه با سرمایهگذاری سنتی و دولتی، دستیابی به استقلال، توانمندی و مشارکت اجتماعی بیشتری را برای زنان میسر میکند. این مطالعه درصدد است با استفاده از روش پژوهش کیفی و بهکارگیری راهبرد نظریهپردازی دادهبنیاد به ارائة الگویی از کارآفرینی اجتماعی با رویکرد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در کمیتة امداد امام خمینی(ره) بپردازد و عوامل مؤثر بر شکلگیری این فرایند و پیامدهای حاصل از آن را شناسایی و تشریح کند. در این زمینه، با هجده نفر از متخصصان دانشگاهی و مددکاران خانوادة کمیتة امداد امام خمینی(ره) در استان فارس بهعنوان نمونة آماری به صورت نظری و هدفمند و به شیوة نیمهساختاریافته مصاحبه شد و متنهای مصاحبه در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد. نتایج نشان داد سیاستهای توانمندساز بهمنزلة پدیدة محوری و در تعامل با عوامل دیگر موجب شکلگیری کارآفرینی اجتماعی میشود. نحوة ارتباط این عوامل در مدل نهایی پژوهش نشان داده شده است. ظرفیتسازی، تقویت جسمیـ روانی و قوانین حمایتی در شکلگیری سیاستهای توانمندساز تأثیر بسزایی دارند که درنهایت این نگرش پایهای برای به وجود آمدن پدیدة کارآفرینی اجتماعی میشود.
کلیدواژهها
- توانمندسازی اجتماعی
- زنان سرپرست خانوار
- کارآفرینی اجتماعی
- کمیتة امداد امام خمینی(ره)
- نظریهپردازی دادهبنیاد
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Design of a Social Entrepreneurship Paradigm Model with an Approach to Empowerment of Female Household Heads, Imam Khomeini Relief Foundation, Fars Province (Case Study: The Imam Khomeini Relief Foundation of Fars Province)
نویسندگان [English]
- Reza Zare 1
- Mohammad Safari Dashtaki 2
1 Assistant Professor of Management, Department of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 PhD in Public Management, Islamic Azad University, Deylam Branch, Deylam, Iran
چکیده [English]
It is generally accepted that women and girls are more vulnerable to the exploitation, poverty, violence and malnutrition than men. They have less opportunity for education and training. Social entrepreneurship gives women the opportunity to control their own destinies. It allows women enjoy greater independency, empowerment and social participation than the traditional and state-owned investments. The present study aimed to provide a social entrepreneurship model with an approach to empowerment of female household heads in the Imam Khomeini Relief Foundation and identification and explanation of effective factors in the formation of this process and its consequences through applying a qualitative research method and the Grounded Theory (GT) strategy. In this regard, interviews were conducted with eighteen university experts and family workers from Imam Khomeini Relief Foundation in Fars province as the statistical sample using a semi-structured theoretical and purposive method. The interview results were analyzed in three stages namely the open, axial and selective coding. According to obtained results, empowering policies create the social entrepreneurship and the phenomenon orientation in the interaction with other factors. Relationships of these factors are shown in the final model of research. Capacity-building, physical-psychological boosting and supportive laws have significant effects on the creation of empowering policies. This attitude ultimately becomes a basis for the emergence of social entrepreneurship phenomenon.
کلیدواژهها [English]
- Social Entrepreneurship
- Social Empowerment
- female household heads
- Grounded theory (GT)
- The Imam Khomeini Relief Foundation