نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان
2 کارشناسی ارشد جامعهشناسی
چکیده
پژوهش حاضر به دنبال روایتهای زنان روستایی از نابرابری جنسیتی در میدان آموزش است، این مقاله ضمن تفسیر موقعیتهای فرودستی آنان، به کاوش در روایت زنان از وضعیت مناسبات آموزشـ جنسیت و عوامل برسازندة طرد از میدان آموزش و نابرابری جنسیتی در میدان آموزش میپردازد. برای این منظور از دستگاه نظری پییر بوردیو بهعنوان راهنمای کار و صورتبندی مفاهیم بهره جستهایم. این پژوهش در سنتِ روشیِ کیفی صورت گرفته و از روش تحلیل روایت مضمونی برای کشف و استخراج مقولات استفاده شده است که در آن ابزارهای مشاهدة مشارکتی و مصاحبة عمیق جهت گردآوری دادههای مورد نیاز به کار گرفته شده است. میدان پژوهش حاضر مناطق روستایی شهرستان دهگلان است که با منطق نمونهگیری کیفی و هدفمند علاوه بر نمونهگیری از فضا (روستاهای بزرگ، متوسط و کوچک) نمونهگیری هدفمند و نظری نیز از سوژههای مورد مطالعه به عمل آمده که برمبنای آن با 32 نفر از زنان 15 تا 35 ساله در 6 سکونتگاه روستایی با رعایت حداکثر تنوع مصاحبههای عمیق به عمل آمد. دادههای حاصل از روایت در قالب 78 تم اولیه، 36 خردهتم، 8 تم اصلی و یک تم نهایی کدگذاری و صورتبندی شدند. تمهای اصلی حاصل از روایتها عبارتاند از: جامعهپذیری جنسیتی، مکانیسم تعمیق نابرابری اجتماعی، فقر مادی، فقر فرهنگی، عدم دسترسی به مراکز آموزشی، ازدواج زودرس دختران، محدودیت زنان در ورود به عرصههای عمومی و بازتولید ساختار اجتماعی. مقولة نهایی نیز آموزش بهمثابة یک میدان تولید نابرابری جنسیتی در مناطق روستایی است که داستان روایتهای متکثر زنان حول آن شکل گرفته و بدان معنا بخشیدهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Exclusion from the Education and Reproduction of Gender Inequality: A Narratives Analysis of Women's In Dehgolan Villages
نویسندگان [English]
- Hossein Daneshmehr 1
- Kamal Khaleghpanah 1
- Soheyla Zandi Sarabsoure 2
1 Assistant Professor, Department of Sociology, Kurdistan University
2 Master of Sociology
چکیده [English]
The present study seeks to address rural women's narratives of gender inequality in field education. This study, while interpreting their subordinate positions, explores women's narratives of the status of education-gender relations and the factors that make up the field of education and gender inequality in education. To this end, we use Pierre Bourdieu's theoretical apparatus as a guide to the formulation of concepts. This research has used the tradition of qualitative method and the thematic narrative analysis method to discover and extract categories in which participatory observation tools and in-depth interviews were used to collect the required data. The field of study is rural areas of Dehgolan with qualitative and purposeful sampling logic in addition to space sampling (large, medium and small villages). It conducted in-depth interviews with 32 women aged 15-35 years in 6 rural settlements. The narrative data were coded and formatted into 78 initial themes, 36 sub-themes, 8 main themes, and one final theme. The main themes of the narratives are: gender socialization, deepening mechanisms of social inequality, material poverty, cultural poverty, inaccessibility of educational centers, early marriage of girls, restriction of women from entering the public sphere and reproduction. The final issue is education as a field of production of gender inequality in rural areas, which has shaped the narrative of the multiple features of women.
کلیدواژهها [English]
- Education
- reproduction
- narrative analysis
- rural women
- social inequality