نوع مقاله : کاربردی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز
2 استادیار گروه مدیریت،، دانشگاه شهید چمران اهواز
3 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
کارآفرینی فرایندی است که نقش حیاتی در تداوم رشد و توسعة ملی و حتی اقتصاد جهانی ایفا میکند. با توسعة کارآفرینی، فرصتهای اقتصادی جدید ظهور میکند و کسبوکارهای جدیدی در جامعه پدید میآید. امروزه، شواهد نشان میدهد که کارآفرینی زنان، با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت فعال جامعه را تشکیل میدهند، میتواند به رشد تولید و فروش، افزایش سرمایه، رفاه اقتصادی، قدرت رقابت و صادرات و درکل به توسعة اقتصادی و شکوفایی خود زنان کمک کند. ازاینرو، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر حمایت نیروهای نهادی رسمی و غیررسمی بر موفقیت کسبوکارهای کارآفرینانة زنان پرداخته است. با توجه به اینکه هدف این تحقیق بررسی تأثیر حمایت نهادهای رسمی و غیررسمی بر موفقیت کسبوکارهای کارآفرینانة زنان با نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینانه است، میتوان آن را در زمرة تحقیقات کاربردی قرار داد و از لحاظ نحوة گردآوری دادهها، توصیفی همبستگی دانست. همچنین، جامعة آماری در این پژوهش کارآفرینان زن استان خوزستان است که به روش نمونهگیری تصادفی از نوع ساده، ۲۸۳ نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS22 و AMOS18 استفاده شد. پس از بررسی و تجزیه و تحلیل دادهها، نتایج پژوهش بیانگر تأثیر مثبت و معنادار حمایت نیروهای نهادی رسمی و غیررسمی بر موفقیت کسبوکارهای کارآفرینانة زنان است و خودکارآمدی کارآفرینانه در رابطة بین حمایت نهادهای رسمی و غیررسمی و موفقیت کسبوکارهای کارآفرینانه نقش میانجی را ایفا میکند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Explaining the model of Institutional Proponents of Women’s Entrepreneurial Business success through the Mediating Effect of Entrepreneurial Self-Efficacy (Studied Case , Entrepreneurial Women of Khuzestan Province)
نویسندگان [English]
- farajallah rahimi 1
- sara mohammadi 2
- miad salami 3
1 Management Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Assistant Professor of Management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
3 Master student of business management, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
Entrepreneurship is a process that plays a vital role in the continuation of national growth and development and even the global economy. The improvement of entrepreneurship creates new economic opportunities and businesses in society. Today, evidence shows that women entrepreneurship, given that women make up half of the active population, can increase production and sales, increase capital, economic prosperity, competitiveness and exports, and overall economic development and Help women flourish themselves. The present study was performed to assess the effect of Institutional Proponents of Women’s Entrepreneurial Business success through the Mediating Effect of Entrepreneurial Self-Efficacy (Studied Case, Entrepreneurial Women of Khuzestan Province).
The sampling method was a simple random sampling technique and data were collected using questionnaire. A total of 283 questionnaires were administered to the participants. Data were analysed using version 22.0 of SPSS and AMOS 18 software. A positive and significant relationship was observed between institutional proponents and women’s entrepreneurial business success. Entrepreneurial self-Efficacy play a mediating role in the relationship between institutional proponents and women’s Entrepreneurial Business success. At the end of the study, research implications and limitations were discussed for future studies.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship
- Business success
- Entrepreneurial Self Efficacy
- Formal institutions
- Informal institutions