نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار و عضو هیئتعلمی، گروه مطالعات زنان، دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
انباشتگی نقش و وظایف متعدد شغلی و خانوادگی در دانشگاه برای بانوان دانشگاهی تعارضهایی به همراه دارد. برای پاسخ به دو سؤال مهم دربارة اینکه: شغل بانوان هیئتعلمی در دانشگاه چه ویژگیهایی دارد؟ و بانوان دانشگاهی چه تعارضهایی را در تناسب میان کار و خانواده تجربه میکنند؟ از رویکرد کیفی، انجامدادن مصاحبههای عمیق و نیمهساختاریافته با 26 نفر از بانوان دانشگاهی در رشتههای مختلف دانشگاهی و تحلیل تماتیک متون مصاحبهها با کمک نرمافزار Max Q.D.A ورژن 2018 استفاده شد. در این مطالعه، از چارچوب و معیارهای یک شغل خوب برای بانوان و نظریات تعارض کارـ زندگی استفاده شده است. یافتهها حاکی از استخراج 2 مقولة اصلی، 6 مقولة فرعی، 25 مفهوم و بیش از 282 عبارت است که در این تحلیلها فقط از 161 عبارت بهطور مستقیم استفاده شد. ماهیت شغل اعضای هیئتعلمی مزایایی مانند انعطاف زمان، دستمزد و حضور اجتماعی به همراه دارد، اما مشکلاتی مانند وظیفهمحوری، استمرار وظایف شغلی موجب میشود بانوان دانشگاهی همواره دغدغة شبانهروزی داشته باشند و حتی بهرغم حضور در خانه، با احساساتی مانند تنش، فشار زمانی، عذاب وجدان مادری، فراموشی نقش و غیره مواجه باشند. درواقع، بانوان دانشگاهی دچار تعارضهایی در مناسبات کار و زندگی خود میشوند که هم در حوزة نقش مادری، نقش همسری، ارتباط با والدین و خویشان و هم اولویتهای شخصیشان ادامه دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Academic Women and Conflict of Work and Family
نویسنده [English]
- Hamideh Dabbaghi
Assistant Professor and Faculty Member of, Women's Studies,. Allameh Tabatabai University
چکیده [English]
The accumulation of multiple responsibilities of jobs and family roles poses conflicts for academic women. In this paper, we intended to answer two important questions about “What is the main features of academic women’s job? What are the most important conflicts experienced by women at work and in the family? To answer these questions has taken advantage of a qualitative approach, in-depth and semi-structured interviews with 26 academic women, and finally a thematic analysis using Max Q.D.A 2018. In this study, many theories like a framework for explaining a favorite job for women and many theories of work-life conflicts have been used to understand the final findings. The findings indicate the extraction of 2 main themes, 6 subthemes, 25 concepts and 282 conceptual codes. In addition, the nature of job as a faculty member brings advantages like: good payment, social presence, but some disadvantages such as the task based, the steady and demanding job which make academic women always worried and stressful, to have time pressure, and to experience torment of mother, forgetfulness of role and so on. In fact, academic women experience conflicts related to their motherhood, the role of spouse, relationships with parents and relatives, and personal priorities.
کلیدواژهها [English]
- "Work-Life Conflict
- "
- " Academic Women". "Thematic Analysis"