شناسایی و اولویت‏ بندی مؤلفه ‏های فردی رفتار کارآفرینانة پرستاران زن در گردشگری پزشکی با استفاده از روش مدل‌سازی ساختاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشکدة علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ تهران

2 مدرس و دانشجوی دکتری مدیریت جهانگردی، گرایش بازاریابی، دانشگاه علم و هنر یزد

10.22059/jwdp.2021.322366.1008000

چکیده

گردشگری یکی از صنایع پویای در حال رشد دنیاست. گردشگری با اهداف مختلفی نظیر بازدید از جاذبه‏های طبیعی، جاذبه‏های تاریخی و همچنین کسب سلامت جسم و روح انجام می‏پذیرد و در این میان، گردشگری سلامت با هدف بهبود سلامت جسمانی و بازیابی سلامت روح انجام می‏شود. از آنجا که بخش عظیمی از نیروی انسانی فعال در حوزة گردشگری سلامت را پرستاران زن تشکیل می‏دهند، کارآفرینی این قشر از جامعه از اهمیت به‌خصوصی برخوردار است؛ به گونه‌ای که امروزه یکی از شاخص‏های مهم برای ارزیابی و سنجش توسعه و پیشرفت بخش گردشگری سلامت هر کشور، میزان مشارکت پرستاران زن خلاق در ارائة مناسب خدمات درمانی به گردشگران بیمار و جویای سلامت قبل و بعد از دریافت خدمات درمانی در مقصد گردشگری است. لذا در این پژوهش تجزیه و تحلیل شناسایی و اولویت‏بندی شناسایی و اولویت‏بندی مؤلفه‏های فردی رفتار کارآفرینانة پرستاران زن در گردشگری پزشکی، با استفاده از تکنیک مدل‏سازی ساختاری تفسیری (ISM) به مرحلة اجرا درآمده است. یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که مؤلفه‏های انگیزه، خلاقیت، اعتمادبه‏نفس، قدرت مذاکره و مهارت شغلی از مؤلفه‏های مهم و پررنگ فردی رفتار کارآفرینانة پرستاران زن در بخش گردشگری پزشکی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritizing the individual components of female entrepreneur nurses in medical tourism using the structural modeling (ISM) method

نویسندگان [English]

  • Seyed Saeed Hashemi 1
  • Saeedeh Derakhsh 2
1 Associate Professor, Faculty of Tourism Sciences, University of Science and Culture
2 Ph. D student in Tourism Management, Science and ArtS University, yazd .Lecturer at SAU University
چکیده [English]

Tourism is one of the most dynamic growing industries in the world. Tourism is done with different purposes such as visiting natural attractions, historical attractions as well as gaining physical and mental health, and in the meantime, health tourism is done with the aim of improving physical health and restoring mental health. Since a large part of the human resources active in the field of health tourism are female nurses, so the entrepreneurship of this segment of society is of particular importance, so that today one of the important indicators to evaluate and measure the development and progress of the sector Health tourism in each country is the level of participation of creative female nurses in providing appropriate medical services to sick tourists and seeking health before and after receiving medical services in the tourist destination. Therefore, in this study, identification and prioritization analysis of identification and prioritization of individual components of female entrepreneurial nurses in medical tourism has been performed using interpretive structural modeling (ISM) technique. Findings indicate that the components of motivation, creativity, self-confidence, bargaining power and job skills are among the most important and prominent individual components of female nurses in the field of entrepreneurship in medical tourism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Health tourism
  • Entrepreneurship
  • Female Nurses
پیشگویی، روح‌الله؛ فرقانی، محمدعلی؛ کاظمی، مهدی (1395). «تدوین استراتژی برای توسعة کارآفرینی در زمینة گردشگری سلامت (مطالعة موردی استان کرمان)». چهارمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‏های کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران.
جنگی، پریا؛ سنگانی، علیرضا؛ رامک، ناهید (1398). «مقایسة تعارضات بین فردی، باورهای جنسیتی و رضایت از کار در پرستاران زن و مرد (رترکت‌شده)»، فصلنامة تخصصی ادارة بهداشت و درمان نزاجا، دورة7، ش23، ص13ـ20.
اشرفی، زهرا؛ جعفری، سکینه؛ ابراهیمیان، عباسعلی (1398). «جایگاه پرستاران در صنعت گردشگری پزشکی: یک مقاله مروری روایتی»، دو فصلنامة پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، دورة5، ش3، ص1ـ14.
طهماسبی پاشا، جمعلی؛ مجیدی، روفیا (1384). «چشم‌انداز گردشگری سواحل جنوبی دریای خزر و آثار آن بر توسعة شهرها و روستاهای منطقه (مطالعة موردی: شهرستان تنکابن)»، مجموعه مقالات اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعة استان مازندران، تهران: رسانش.
ابراهیمی، مهدی؛ طیبی ابوالحسنی، سید مهدی (1396). «اهمیت گردشگری سلامت با تأکید بر گردشگری پزشکی»، نشریة نسا علم، س8، ش اول، ص56ـ64.
فرقانی اله‌آبادی، محمدعلی؛ طبیبی، سید جمال‌الدین؛ نصیری‌پور، امیراشکان؛ حاجی‌نبی، کامران (1396). «راهبردهای اثربخش و تدوین شاخص‏های مؤثر بر توسعة گردشگری سلامت در استان یزد»، دومین همایش بین‌المللی انسجام مدیریت و اقتصاد در توسعه.
اربابیان، شیرین؛ زمانی، زهرا؛ رحیمی، معصومه (1393). «بررسی اثر گردشگری بر توسعة کارآفرینی»، فصلنامة علمی پژوهشی برنامه‌ریزی توسعة گردشگری، دورة3، ش10، ص126ـ146.
رنجبران، بهرام، زاهدی، محمد (1390). شناخت گردشگری، اصفهان: چهارباغ.
واعظی، رضا؛ چگینی، میثم؛ اصلی پور، حسین (1396). «جایگاه خط‌مشی گردشگری سلامت در توسعة اقتصادی و اجتماعی مبتنی بر راهبردهای اقتصاد مقاومتی»، نشریة مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، دورة9، ش4، ص641ـ664.
شیخ‌السلامی، نازنین؛ رضاییان، محسن؛ بهسون، مریم؛ تقوی‌پور، مونا (1389). «آگاهی و نگرش پزشکان و پرستاران و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در مورد توریسم پزشکی»، مجلة تخصصی اپیدمولوژی ایران، س5، ش4، ص11ـ15.
گودرزی، مجید؛ تقوایی، مسعود؛ زنگی‌آبادی، علی (1393). «توسعة گردشگری پزشکی داخلی در شهر شیراز»، مدیریت اطلاعات سلامت، دورة11، ش4، ص485ـ496.
معبودی، محمدتقی؛ حکیمی، هادی (1394). «عوامل تعیین‌کنندة گردشگری پزشکی؛ نمونة موردی ایران»، برنامه‌ریزی و توسعة گردشگری، س4، ش15، ص80ـ106.
جهانی، سیمین؛ عابدی، حیدرعلی؛ فلاحی خشکناب، مسعود؛ الهی، نسرین (1393). «انگیزه‏های کارآفرینانة درک‌شده توسط پرستاران کارآفرین ایرانی: یک مطالعة کیفی»، فصلنامة مدیریت جهانگردی، س3، دورة3، ش3، ص77ـ78.
فرامرزی‌نیا، ضرغام، فرهادی‌راد، حمید (1393). «مفاهیم و ضرورت دانشگاه کارآفرین و ارائة مدل نظری سنجش دانشگاه کارآفرین در دانشگاه شهید چمران اهواز»، همایش بین‌المللی مدیریت.
عراقیان مجرد، فرشته؛ ثناگو، اکرم؛ جویباری، لیلا (1395). «کارآفرینی: افقی نو در آموزش پرستاری ایران»، گام‏های توسعه در آموزش پزشکی مجلة مرکز مطالعات و توسعة آموزش پزشکی، دورة13، ش4، ص434ـ435.
سهامی، سوسن؛ دهقان، مریم (1391). «بررسی عوامل فرهنگی مؤثر بر روحیة کارآفرینی زنان (مطالعة موردی دانشجویان زن دانشگاه آزاد اسلامی جهرم)»، مطالعات علوم اجتماعی ایران، س10، ش39، ص51ـ68.
آریانا، آزاده؛ دستیار، زهرا؛ توسلی، علی (1398). «نقش زنان کارآفرین در توسعه و تحول کشور، بررسی موردی استان هرمزگان»، دوفصلنامة علمی کارآفرینی، ش46، ص111ـ120.
شریف‌زاده، محمد‌شریف؛ عبدالله‌زاده، غلامحسین؛ پهلوانی، هادی (1396). «رابطة مؤلفه‏های سرمایة روان‌شناختی، ویژگی‏های کارآفرینانة دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان»، فصلنامة پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، ش40، ص68ـ83.
یعقوبی فرانی، احمد؛ سلیمانی، عطیه؛ موحدی، رضا (1393). «تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی»، مطالعات اجتماعی‌ـ روان شناختی زنان، س12، ش4، ص7ـ42.
گلرد، پروانه (1384). «عوامل مؤثر در توسعة کارآفرینی زنان ایرانی»، نشریة پژوهش زنان، دورة3، ش‌ اول، ص101ـ123.
رستمعلی‌زاده؛ ولی‌الله؛ جمعه‌زاده، پروین علی (1397). «بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت زنان کارآفرین شهر تهران»، فصلنامة علمی پژوهشی توسعة اجتماعی، دورة12، ش3، شمارة پیاپی 47، ص147ـ172.
صادقی گندمانی، حمیدرضا؛ دلارام، معصومه؛ نصیری زیبا، فریبا؛ ناصری بروجنی، نرگس (1394). «بررسی سطح مهارت خلاقیت در دانشجویان پرستاری و پرستاران شاغل در بخش مراقبت‏های ویژة بیمارستان‏های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران»، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، دورة7، ش3، ص11ـ19.
سخدری، کمال؛ سید امیری، نادر؛ رجائیان، علیرضا؛ سخدری، جواد (1398). «شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینانة گردشگری سلامت در ایران (مورد مطالعه: استان تهران)»، دو‌فصلنامة مطالعات اجتماعی گردشگری، س7، ش13، ص81ـ100.
باقری شبستری، بنفشه‌السادات؛ کشاورزنیا، نگین (1396). «نقش کارآفرینی زنان در توسعة صنعت گردشگری»، کنفرانس ملی پژوهش‏های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، کازرون.
طاعتی، مهکامه (1397). «مطالعة موردی: نگاهی به مقولة توسعة کارآفرینی در میان دانشجویان دختر دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره): (موانع، آسیب‌ها و راهکارها)»، همایش زنان کارآفرین؛ زندگی وکار، قزوین.
میرغفوری، حبیب‌الله؛ صیادی تورانلو، حسین؛ طاهری‌دمنه، محسن (1388). «تبیین و تحلیل موانع مؤثر بر کارآفرینی زنان: مطالعة موردی استان یزد»، پژوهش‌نامة مدیریت تحول، س‌اول، ش2.
نصیری‌پور، امیر اشکان؛ سلمانی، لیلا (1389). «نقش توانمندی‏های بیمارستان تهران در توسعة توریسم‌درمانی»، نشریة بیمارستان، دورة 9، ش3ـ4 (مسلسل35)، ص57ـ67.
Kelly, C. (2010). “Analysing wellness tourism provision: A retreat operators’ study "[Special section]”, Journal of Hospitality and Tourism Management, 17, PP 108–116.
Heraheshe, S. (2002). “Curative tourism in Jordan and its potential development”, United Kingdom: Bournemouth University.
Salminen L, Lindberg E, Gustafsson ML, Heinonen J, Leino-Kilpi H.(2014). “Entrepreneurship Education in Health Care Education”, Educ Res Int:1-8.
Lavoie. D & Filion, R. (1995). “Forum sur Entrepreneurship feminine Quebecois”, Ecole des Hautes Etudes Commerciales, Montreal.
Han, H., & Hyun, S. S. (2015). “Customer retention in the medical tourism industry: Impact of quality, satisfaction, trust, and price reasonableness”, Tourism Management, 46, PP 20–29.
Turan,N., Kara, N., Aydin, G. (2017). “Strategies for the involvement of nurses as entrepreneurs in healthcare”, Pressacademia, 4 (1): PP 39-42.
Raman, Kavitha, Anantharaman, R.N., Ramanathan, Santhi. (2013). “Environmental, Personality and Motivational Factors: A Comparison Study between Women Entrepreneurs and Women NonEntrepreneurs in Malaysia”, International Journal of Business and Management, 8 (13), PP 15-23.
Wilson, A., Averis, A., Walsh, K. (2003). “The influences on and experiences of becoming nurse entrepreneurs: A Delpht study”, International journal of nursing Practice,9, PP 236-245.
Lee, Jean. (1996). “The motivation of women entrepreneurs in Singapore”, Women in Management Review, 11, PP 18- 29.
Lee-Ross, D., & Lashley, C. (2009). “Entrepreneurship and Small Business Management in the Morrison”, A., Rimington, M., Williams, c. (1999). Entre preneurship in the Hospitality, tourism and Leisure Industries. Butterworth, Heinemann, Oxford