نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام
2 مدرس گروه کارآفرینی و توسعه روستایی، دانشگاه ایلام
3 عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
4 استاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه رازی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف اصلی بررسی تأثیر ابعاد توانمندی روانشناختی بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمام جمعیت فعال (15 تا 65 سال) زنان روستایی شهرستان مرودشت بودند که با استفاده از جدول بارتلت و همکاران، 227 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش پرسشنامهای استاندارد بود که روایی آن را اعضای هیئت علمی رشتههای روانشناسی و کارآفرینی دانشگاه رازی و پایایی آن را بهواسطۀ محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بررسی کردند. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخۀ 26 و SmartPLS نسخه سه انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که وضعیت رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت در حدّ متوسط (3) بود. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای نهفته احساس معناداری، احساس اثرگذاری و احساس خودکارآمدی، تأثیر مثبت و معناداری بر رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستای شهرستان مرودشت داشتند، این در حالی است که تأثیر معنادار احساس خودتعیینی بر رفتار کارآفرینانه در میان زنان روستایی شهرستان مرودشت تأیید نشد. افزون بر این، نتایج نشان که ابعاد توانمندی روانشناختی حدود 46درصد از تغییرات واریانس رفتار کارآفرینانه در بین زنان روستایی شهرستان مرودشت را تبیین کرد. درنهایت، دستاوردهای نظری و کاربردی حاصل از این مطالعه برای کمک به پژوهشگران و سیاستگذاران به بحث گذاشته شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effect of Psychological Empowerment Dimensions on Entrepreneurial Behavior among Rural Women: A Model for Promoting the Role of Women in Economic Development
نویسندگان [English]
- Nematollah Shiri 1
- Mojgan Khoshmaram 2
- Azarmidokht Rezaei 3
- Kiumars Zarafshani 4
1 Assistant Professor, Department of Entrepreneurship and Rural Development, Ilam University, Ilam, Iran
2 Ilam University
3 Assistant Prof., Dept., of Psychology, Marvdash Branch, Islamic Azad University, Marvdash, Iran
4 Razi University
چکیده [English]
The main purpose of this study was to investigate the effect of psychological empowerment dimensions on entrepreneurial behavior among rural women in Marvdasht County. Statistical population consisted of all active women (15 to 65 years) in rural area of Marvdasht County, that using Bartlett et al.’s sampling table, 227 of them were selected as the sample using the multistage cluster sampling method (n=227). The main instrument in this study was standard questionnaire which its validity were confirmed by the panel of experts and its reliability was established by Cronbach's Alpha coefficient. Data were analyzed by SPSSwin26 and SmartPLSwin3 softwares in two parts of descriptive and inferential statistics. The results showed that the status of entrepreneurial behavior among rural women in Marvdasht County was at the moderate (3) Level. The results of structural equation modeling showed that the sense of competence, Meaning and impact had a positive and significant effect on the entrepreneurial behavior among rural women in Marvdasht County, while the effect of sense of self-determination on entrepreneurial behavior among rural women in Marvdasht County was not confirmed. In addition, the results showed that the psychological empowerment dimensions were able to explain about 46% of the variance changes in entrepreneurial behavior among rural women in Marvdasht County. Finally, the theoretical and practical implications of this study were discussed to help researchers and policy makers.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurial behavior
- sense of self-efficacy
- sense of meaning
- sense of impact