آرین قلی¬پور؛ اشرف رحیمیان؛ اعظم میرزمانی
دوره 6، شماره 3 ، آذر 1387
چکیده
توانمندسازی به معنای تفویض و یا اعطای قدرت به کسی است. در دهههای اخیر توانمندسازی به عنوان مکانیزمی برای افزایش کیفیت زندگی کاری و شخصی زنان مطرح شده است. تحصیلات و اشتغال از ابزارهای مؤثر تحقق توانمندسازی زنان است اما نمیتوان نقش فرهنگ را در این زمینه نادیده انگاشت. هنجارهای اجتماعی میتوانند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم، میزان ...
بیشتر
توانمندسازی به معنای تفویض و یا اعطای قدرت به کسی است. در دهههای اخیر توانمندسازی به عنوان مکانیزمی برای افزایش کیفیت زندگی کاری و شخصی زنان مطرح شده است. تحصیلات و اشتغال از ابزارهای مؤثر تحقق توانمندسازی زنان است اما نمیتوان نقش فرهنگ را در این زمینه نادیده انگاشت. هنجارهای اجتماعی میتوانند به طور مستقیم و یا غیر مستقیم، میزان توانمندسازی زنان را محدود نمایند. در این مقاله نقش تحصیلات و اشتغال در توانمندسازی روانشناختی زنان در شهر تهران مورد کنکاش قرار گرفت. تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی-توصیفی است. در این تحقیق تحصیلات رسمی و اشتغال سازمانی به عنوان متغیرهای مستقل و توانمندسازی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد. نمونهگیری به صورت تصادفی ساده و بهوسیله پرسشنامه، از حدود600 نفر از زنان شهر تهران بهعمل آمد.
جهت آزمون روایی سؤالات از اعتبار محتوا و اعتبار عاملی و برای سنجش اعتبار محتوای پرسشنامه از نظرات کارشناسان خبره استفاده شد. همچنین برای آزمون فرضیات، از آزمون همبستگی رتبهای اسپیرمن و روش معادلات ساختاری استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ مقیاس توانمندی، 8945/0 است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تحصیلات و اشتغال سازمانی موجب توانمندی روانشناختی زنان در شهر تهران میشود.
آرین قلی¬پور؛ امین بلاغی اینالو؛ میثم قاسمی؛ مهدی روحی خلیلی
دوره 5، شماره 3 ، بهمن 1386
چکیده
یکی از مسائل پیش روی زنان در سازمانهای ایران، کلیشههای رسوبگذاری شده از دوران گذشته است. بسیاری از این کلیشههای منفی نسبت به زنان را مردان ساختهاند و شاید از اثرات آن کلیشه-سازیهاست که کارایی و اثربخشی زنان در سازمانها نسبت به مردان پایین بنظر میآید. در این تحقیق تلاش میشود کلیشههای متداول در رابطه با تعهد سازمانی، ...
بیشتر
یکی از مسائل پیش روی زنان در سازمانهای ایران، کلیشههای رسوبگذاری شده از دوران گذشته است. بسیاری از این کلیشههای منفی نسبت به زنان را مردان ساختهاند و شاید از اثرات آن کلیشه-سازیهاست که کارایی و اثربخشی زنان در سازمانها نسبت به مردان پایین بنظر میآید. در این تحقیق تلاش میشود کلیشههای متداول در رابطه با تعهد سازمانی، عجین شدن با شغل و رفتار شهروندی سازمانی در نهادهای آموزشی (آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) بررسی شود. یافتههای تحقیق که از یک نمونه819 نفره میباشد، نشان میدهد که تعهد سازمانی زنان نسبت به مردان در نهادهای آموزشی تفاوت معنیداری ندارد، عجین شدن با شغل زنان نسبت به مردان بیشتر و رفتار شهروندی سازمانی زنان نسبت به مردان بیشتر میباشد. علاوه بر این یافتههای تحقیق نشان میدهد که تعهد سازمانی با عجین شدن با شغل و رفتار شهروندی سازمانی رابطه علّی معنیداری دارد.