کارآفرینی
آصف کریمی؛ احمد رضا قاسمی؛ اسماعیل شعبانی نژاد
چکیده
در عصر حاضر، کارآفرینی و گرایش کارآفرینانه بهمنزلۀ مزیتی رقابتی در سازمانها تلقی میشود. فرایند هوش هیجانی، نقش محوری در تدوین و فعالشدن گرایش کارآفرینانه در شرکتها و سازمانها ایفا میکند. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان دختر و آزمون اثر میانجی متغیر سبکشناختی ...
بیشتر
در عصر حاضر، کارآفرینی و گرایش کارآفرینانه بهمنزلۀ مزیتی رقابتی در سازمانها تلقی میشود. فرایند هوش هیجانی، نقش محوری در تدوین و فعالشدن گرایش کارآفرینانه در شرکتها و سازمانها ایفا میکند. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان دختر و آزمون اثر میانجی متغیر سبکشناختی است. این پژوهش با روش پیمایشی انجامشده و جامعۀ آماری تحقیق شامل همۀ دانشجویان دختر پردیس فارابی دانشگاه تهران بودند که تعداد 290 نفر از آنان بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین متغیر سبکشناختی در رابطۀ بین تأثیر هوش هیجانی و گرایش کارآفرینانۀ دانشجویان دختر نقش میانجی دارد.
کارآفرینی
روح اله رضائی؛ محمد بادسار؛ نفیسه صلاحی مقدم
چکیده
امروزه، شواهد جدید حاکی از آن است که شخصیت و هوش هیجانی نقش مهمی در منشأ کارآفرینی ایفا میکند؛ هرچند، بهرغم اهمیت موضوع، مطالعات اندکی در این زمینه، بهویژه با در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی بین افراد، انجام شده است. ازاینرو، هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر هوش هیجانی بر قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان رشتههای کشاورزی ...
بیشتر
امروزه، شواهد جدید حاکی از آن است که شخصیت و هوش هیجانی نقش مهمی در منشأ کارآفرینی ایفا میکند؛ هرچند، بهرغم اهمیت موضوع، مطالعات اندکی در این زمینه، بهویژه با در نظر گرفتن تفاوت جنسیتی بین افراد، انجام شده است. ازاینرو، هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر هوش هیجانی بر قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان رشتههای کشاورزی در دانشگاه زنجان و آزمون اثر مداخلهگری متغیر جنسیت در رابطۀ بین هوش هیجانی و قابلیت کارآفرینی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 366 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه زنجان است که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 280 نفر از آنها از طریق روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده و روایی محتوایی پرسشنامه با نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان تأیید شد. به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار پژوهش پیشآزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از تکنیک چندمتغیرۀ مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که هوش هیجانی از اثر مثبت و معناداری بر متغیر وابسته قابلیتهای کارآفرینی برخوردار بود و در حدود 35 درصد از واریانس آن را تبیین میکند. همچنین، براساس نتایج تحقیق مشخص شد که متغیر جنسیت از اثر مداخلهگری در رابطۀ بین هوش هیجانی و قابلیت کارآفرینی برخوردار است؛ به نحوی که این رابطه برای دانشجویان پسر غیرمعنادار، ولی برای دانشجویان دختر مثبت و معنادار بود.
جامعه شناسی تغذیه
محمد عباس زاده؛ محمدباقر علیزاده اقدم؛ مرضیه مختاری
چکیده
در حال حاضر، اختلالات خوردن یکی از نگرانیهای سازمان بهداشت جهانی است، زیرا این اختلالات بیشترین میزان مرگومیر را در بین بیماریهای روانی به خود اختصاص داده است. بر همین اساس، مطالعۀ حاضر تلاش دارد میزان اختلالات خوردن را در دختران دانشجو با هدف مشخصکردن ارتباط بین این اختلالات و هوش هیجانی، که بهمنزلۀ یک متغیر روانشناسیـ ...
بیشتر
در حال حاضر، اختلالات خوردن یکی از نگرانیهای سازمان بهداشت جهانی است، زیرا این اختلالات بیشترین میزان مرگومیر را در بین بیماریهای روانی به خود اختصاص داده است. بر همین اساس، مطالعۀ حاضر تلاش دارد میزان اختلالات خوردن را در دختران دانشجو با هدف مشخصکردن ارتباط بین این اختلالات و هوش هیجانی، که بهمنزلۀ یک متغیر روانشناسیـ اجتماعی شناخته میشود، تعیین کند. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار اندازهگیری، پرسشنامۀ بستهپاسخ است. جامعۀ آماری شامل دختران دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1391ـ1392 به تعداد 4514 نفر است که از این تعداد، 400 نفر به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. نتایج نشان داد که هوش هیجانی و ابعاد آن با اختلالات خوردن و ابعاد آن رابطۀ منفی و معنادار دارد؛ به این معنی که هر اندازه خودآگاهی، خودکنترلی، هشیاری اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، و در کل هوش هیجانی آزمودنیها افزایش یابد، اختلالات خوردن در آنها کاهش مییابد و برعکس. براساس تجزیه و تحلیل رگرسیونی از بین متغیرهای مورد بررسی، متغیر هشیاری اجتماعی با 24/1 beta= - مهمترین عامل پیشبینیکنندۀ تغییرات در اختلالات خوردن است.