نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت و سیاستگذاری در ورزش، پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران.
2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه جهرم، تهران، ایران
چکیده
هدف تحقیق حاضر، تدوین الگوی توسعۀ کسبوکارهای ورزشی زنان در استان تهران است. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با تکنیک نظریۀ برخاسته از دادهها انجام گرفت. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ نخبگان و متخصصان حوزۀ اشتغال، کارآفرینی و کسبوکارهای ورزشی است که 18 نفر از آنها به روش نمونهگیری نظری و گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای نیمهساختاریافته بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در الگوی نهایی تحقیق که براساس کدگذاری و تحلیل دادهها شکل گرفت، عوامل علی (نیاز به خودشکوفایی، چشمانداز روشن، توسعۀ بهرهوری زنان، درآمدزایی، تناسب کسبوکارهای ورزشی و نیل به استانداردها) لزوم توجه به پدیدۀ محوری (خوداشتغالی و بهبود فضای کسبوکار) را نشان داد. یافتههای پژوهش عبارتاند از: خوداشتغالی و بهبود فضای کسبوکار (سیاستگذاری و برنامهریزی، آموزش کارآفرینی، حمایت قانونی، تشویق کارآفرینی، ترویج کارآفرینی و توسعۀ اکوسیستم کارآفرینی) با لحاظکردن عوامل مداخلهگر (موانع حقوقی-قانونی، کسبوکار نامناسب، حمایت مالی ناکافی، حمایت ناکافی از کارآفرینی) و زمینههای موجود (محدودیتهای فرهنگی، محدودیتهای اجتماعی، محدودیتهای فردی، مشارکت ورزشی ناکافی، نیروی انسانی مستعد و مزیت پایتخت) پیامدها (توسعۀ اجتماعی، توسعۀ اقتصادی، مشارکت ورزشی زنان، ارتقا عملکرد ورزش زنان و تندرستی زنان). نتایج این تحقیق میتواند بهعنوان الگویی برای اقدامات و برنامههای توسعۀ مشاغل ورزشی زنان مورد استفادۀ سیاستگذاران، برنامهریزان و مدیران ورزشی قرار گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Developing a Sport Business Development Model for Women in Tehran Province
نویسندگان [English]
- Mohammad hossein Ghorbani 1
- Abdulazim Jokar 2
- Hamid Reza Safari 3
1 Associate Professor, Department of Management and Policy Making in Sports, Sport Sciences Research Institute, Tehran, Iran.
2 Master of Science in Sports Management, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor. Department of Sports Sciences, Faculty of Humanities, Jahrom University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this research was to develop a model for the development of a sport enterprise that would be beneficial to women in the Tehran province. The Grounded Theory (GT) method was employed to conduct this qualitative study. The research population consisted of all elites and specialists in the field of employment, entrepreneurship and sports businesses, among whom 18 individuals were selected using theoretical and snowball sampling methods. Semi-structured interviews were implemented as part of the data capture tool until theoretical saturation was achieved. In the final model of the research, which was formed based on coding and data analysis, the causal factors (need for self-actualization, clear vision, development of women’s productivity, income generation, appropriateness of sports businesses and achieving standards) shows the need to pay attention to the central phenomenon (self-employment and improvement of the business environment and strategies of self-employment and improvement of the business environment policy and planning, entrepreneurship education, legal support, encouragement of entrepreneurship, promotion of entrepreneurship and development of entrepreneurship ecosystem) in terms of intervening factors (legal-lawful obstacles, inappropriate business, insufficient financial support, insufficient support for entrepreneurship) and existing contexts (cultural limitations, social limitations, individual limitations, insufficient sports participation, talented manpower and capital advantage), which it will lead to consequences (development inevitably, economic development, women’s sports participation, improvement of women’s sports performance and women’s health). The findings of this study can serve as a model for the implementation of measures and programs to advance the careers of women in sports by policymakers, planners, experts, and sports managers.
کلیدواژهها [English]
- Development
- Grounded Theory
- Sports Business
- Women
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/GM-04-2021-0101/full/html