نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران
2 دانشجوی دکتری بازاریابی بینالملل، گروه مدیریت دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تربیت مدرس
3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران
4 کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه پیام نور تهران
چکیده
بیشک، بقای هر سازمان در گرو تلاش برای بهبود عملکرد خـود در حوزههای مختلف است. بـه ایـن منظـور، سـازمانهـا از سـازوکارهای متعددی بهره میگیرند تا بتوانند عملکرد خـود را بهبـود بخشـند. یکـی از عوامـل تأثیرگـذار بـر عملکرد سازمانها، بازاریابی داخلی است. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی استادان دانشگاه علمیـ کاربردی و آزمون اثر تعدیلگری متغیر جنسیت در رابطۀ میان این دو متغیر است. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و جامعۀ آماری تحقیق شامل همۀ استادان در دانشگاههای علمیـ کاربردی در سطح شهر تهران بودند که تعداد 384 نفر از آنان بهعنوان نمونۀ تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر کارشناسان و متخصصان تأیید شد. همچنین، به منظور تعیین قابلیت اعتماد ابزار تحقیق پیشآزمون انجام شد که مقدار آلفای کرونباخ محاسبهشده برای مقیاسهای اصلی پرسشنامه در حد مناسب بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از تکنیک چندمتغیرۀ مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. یافتههای تحقیق نشان داد بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، متغیر جنسیت در رابطۀ بین بازاریابی داخلی و عملکرد سازمانی اثر تعدیلگری دارد؛ بهنحویکه این رابطه برای استادان مرد غیرمعنادار، ولی برای استادان زن مثبت و معنادار بود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The relationship between internal marketing and organizational performance: the mediating role of gender
نویسندگان [English]
- Asef Karimi 1
- Rezvan Velayati Shokouhi 2
- Esmail Shabani Nejad 3
- Elham Gilani 4
1 Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, College of Farabi, University of Tehran, Tehran, Iran
2 PhD Student in International Marketing Management, Faculty of Management University of Tarbiyat Modares, Iran
3 MA in Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
4 MA in Marketing Management, Faculty of Management Payam Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The survival of each organization depends on its attempts to improve its performance in various fields. To do this, organizations apply numerous procedures, one of which is internal marketing. Therefore, this study aims at exploring the impact of internal marketing on the organizational performance of professors in the University of Applied Science and Technology (UAST) with special consideration of the mediating effect of gender. The study was a survey research and the sample consisted of 384 of male and female professors in UAST in the city of Tehran. To collect data, a standard questionnaire was distributed among the respondents. The content validity of the questionnaire was confirmed by the experts. Also, to ensure the reliability of the questionnaire, pre-test tools were used showing that the Cronbach's alpha was at an acceptable level for the main variables in the questionnaire. The data was analyzed using Multiple Variable Structural Modelling Equations. The results showed that internal marketing has a positive impact on organizational performance. Also, it was revealed that gender has a mediating effect on the relationship between internal marketing and organizational performance. To be more specific, while the relationship proved to be statistically non-significant for male professors, it was statistically significant and positive for female professors.
کلیدواژهها [English]
- Internal marketing
- Gender
- organizational performance