رابطۀ مصرف‌گرایی و نگاه کالایی به انسان با سیالیت عشق در زندگی زناشویی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم اجتماعی و توسعة پژوهشکدة زنان دانشگاه الزهرا

2 دانشیار گروه علوم اجتماعی و توسعة پژوهشکدة زنان دانشگاه الزهرا

چکیده

مصرف‏گرایی یکی از شاخصه‏های دنیای مدرن است که به مصارف کالایی اکتفا نکرده و به ارتباطات و حتی ارتباط عاطفی زوجین نیز سرایت کرده است. هدف این مقاله بررسی رابطۀ فرهنگ مصرف‏گرایی‏ کالایی بر مصرف‏گرایی‏ ارتباطی زوجین یا سیالیت عشق است. این نوشته از نوع توصیفی‌ـ تبیینی است. روش این بررسی پیمایش و جامعة آماری شامل همة زنان و مردان متأهل شهر تهران است که از میان آن‌ها 384 نفر به روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند‌مرحله‏ای انتخاب شدند و به پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج در سطح اطمینان 95 درصد نشان داد بین مصرف‏گرایی و سیالیت عشق رابطة معنادار وجود دارد. آزمون رگرسیون گام‌به‌گام نیز نشان داد متغیرهای مستقل مصرف‏گرایی و نگاه کالایی به انسان، 1/10 درصد‏ از واریانس متغیر سیالیت عشق را پیش‏بینی می‏کنند. این یافته‌ها نشان‌دهندۀ آن است که فرهنگ مصرف‌گرایی و نگاه کالایی به انسان می‌تواند روابط بین زوجین را تحت تأثیر قرار دهد و تداوم زندگی زناشویی را متزلزل کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Consumersim and Looking at Human as a Commodity with Liquid Love in Marital life

نویسندگان [English]

  • Mansore Zarean 1
  • Ommolbanin Chaboki 2
1 Assistant Professor, Social Science and Developement Department/ Alzahra University
2 Associate Professor/Social Science and Developement Department/ Alzahra University
چکیده [English]

Consumerism as one of the characteristics of the modern world is not limited to commodity consumption. Consumerism has affected communication and even emotional relationship between couples. The purpose of this paper is to investigate the relationship between consumerism on couples' relationship and the liquid love. This is a descriptive explanatory study. The method of this study is survey and the statistical population included all married women and men in Tehran. We have selected 384 of them by multi-stage cluster sampling method and responded to a researcher-made questionnaire. Data were analyzed using SPSS software. The results showed there is a meaningful relationship between consumption and liquid love with 95% confidence level. Stepwise regression analysis also showed that independent variables of consumerism can predict 10.1 percent of variance in the liquid love. These findings suggest that the culture of consumerism and looking at human as a commodity can affect relationships between couples and weaken the sustainability of marital life

کلیدواژه‌ها [English]

  • consumerism
  • liquid love
  • emotional relationship
  • marital life

[1] افراسیابی، حسین؛ خرم‏پور، یاسین (1394). «فرانوگرایی فرهنگی و رابطة آن با جهان‏گرایی بین جوانان شهر یزد»، تحقیقات فرهنگی ایران، ش 30، ص 189‌ـ‌215.

[2] آزادآرامکی، تقی؛ شریفی‏ساعی، محمد‌حسین؛ ایثاری، مریم؛ طالبی، سحر (1390). «سنخ‌شناسی الگوهای روابط جنسی پیش از ازدواج»، جامعه‏پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، س 2، ش 2، ص 1‌ـ‌34 .

[3] باومن، زیگمونت (1384). عشق سیال، ترجمۀ عرفان ثابتی، تهران: ققنوس.

[4] حیدری، محمود؛ مظاهری، محمد‏علی؛ پوراعتماد، حمیدرضا (1384). «رابطة باورهای ارتباطی با احساسات مثبت نسبت به همسر»، فصل‌نامة خانواده‏پژوهی، س1، ش2، ص 121‌ـ‌131.

[5] خلج‏آبادی فراهانی، فریده؛ مهریار، امیرهوشنگ (1389). «نقش خانواده در ارتباطات با جنس مخالف قبل از ازدواج در دختران دانشجو در تهران»، فصل‌نامة خانواده‌پژوهی، ش 6، ص 449‌ـ‌486.

[6] ذوالفقاری، ابوالفضل؛ رمضانی، اکرم (1394). «آسیب‏شناسی روابط خارج از عرف دختران»، پژوهش‌نامة مددکاری اجتماعی، ش 4، ص197‌ـ‌236.

[7] شعبانی، احمد؛ کریمی، علی‌اکبر (1394). «بررسی مقایسه‌ای مفهوم شأن در الگوی مصرف فرد مسلمان و نظریۀ مصرف متظاهرانه»، مطالعات اقتصاد اسلامی، ش 14، ص 107ـ154.

[8] عباس‏زاده، محمد؛ مختاری، مرضیه (1393). «سازة هوش هیجانی، حلقه‏ای مفقوده در تبیین اضطراب فیزیک اجتماعی مورد مطالعه: دختران دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز»، جامعه‏شناسی کاربردی، ش 55، ص 103ـ118.

[9] عنایت، حلیمه؛ حاجیان، بهجت (1394). «عوامل مرتبط با اعتماد به عدم خیانت همسر مورد مطالعه: مردان و زنان متأهل شهر اصفهان»، جامعه‏شناسی کاربردی، ش60، ص 69ـ86.

[10] قریشی، فردین؛ قاسم‏زاده، داود، قاسم‏زاده، ذاکر (1395). «نقد و بررسی نظریة مصرف نمایشی وبلن بر مبنای معیارهای سنجش»، معرفت اجتماعی، ش 28، ص 43‌ـ‌58.

[11] کرمی، جهانگیر؛ زکی‏یی، علی؛ محمدی، امید؛ حق‏شناس، شریفه (1394). «نقش عوامل روانی و اجتماعی در پیش‏بینی نگرش به روابط خارج از چارچوب زناشویی در زنان متأهل و ارائة یک مدل بر‌اساس عوامل مرتبط»، مطالعات اجتماعی‌ـ روان‌شناختی زنان، ش 44، ص 129‌ـ‌152.

[12] نیازی، محسن؛ پرنیان، لیلا (1393). «سنخ‏بندی دوستی‏های بین دو جنس (مورد مطالعه: دختران جوان شهر کرمانشاه)»، زن در توسعه و سیاست، ش 47، ص559‌ـ‌576.

[13] Brown, E.M. (2001). Patterns of infidelity and their treatment. New York, NY: Psychology Press.

[14] Hendrick, Susan S., Hendrick, Clyde Adler & Nancy, L. (1988). "Romantic relationships: Love, satisfaction, and staying together", Journal of Personality and Social Psychology, Vol 54(6), PP 980-988.

[15] Kroker, A. & David, C. (1988). The Postmodern Scene: Excremental Culture and HyPer Aesthetics.Macmillan Education.

[16] Miles, Par Steven (2006). Consumerism: As a way of life, London: Sage.