نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه معارف قرآن و اهل بیت(ع)، دانشکدة الهیات و معارف اهل البیت(ع)، دانشگاه اصفهان

2 کارشناسی ارشد مطالعات زنان، دانشکدة الهیات و معارف اهل البیت(ع)، دانشگاه اصفهان

3 استادیار گروه مدیریت فرهنگی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه خوراسگان

چکیده

نوجوانی از مراحل مهم رشد و تکامل انسان است که ویژگی‌های رشدی آن می‌تواند زمینه‌ساز بروز انواع انحرافات و اختلالات شود. دختران به دلیل ویژگی‌های جسمی و روانی خاص خود زودتر از پسران وارد مرحلة رشد جسمی و جنسی می‌شوند و مشکلات آن‌ها در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوت‌های فیزیولوژیک، نقش‌های اجتماعی و سنت‌های حاکم در جامعه بیش از پسران است. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی در جهت کشف و تبیین چگونگی رفتارهای انحرافی نوجوانان دختر انجام نگرفته است، پژوهش حاضر در نظر دارد با روش کیفی استقرایی به تحلیل رفتارهای منحرفانة جنسی نوجوانان دختر بپردازد. این تحقیق با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری و مشارکت 17 نوجوان دختر بین 12ـ15 سال به صورت هدفمند انجام شد. در این تحقیق، تکنیک استفاده‌شده برای جمع‌آوری داده‌ها مصاحبة نیمه‌ساختاریافته و عمیق بود و از روش گراندد (سیستماتیک: استراوس و کوربین) برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. تحلیل درنهایت به 9 مقولة اصلی کنش جنسی‌شدة فناوری‌محور، فراغت خطر‌ساز، خود‌تحریکی انفعالی، اختلالات هیجانی، سیستم نامطلوب حمایتی والدـ والدینی، فقدان آموزش جنسی مطلوب، فقدان مهارت‌های خودتنظیمی انگیزشی، بی‌هویتی ‌دینی و محرک‌های محیطی خود‌تحریکی و مقولة هستة «جامعه‌پذیری جنسی نابهنجار» انجامید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Model for Sexual Deviant Behaviors of Teen Girls: Thinking on the Grounded Theory

نویسندگان [English]

  • Nafiseh Faghihi Moghadas 1
  • Fahimeh Momenirad 2
  • Saeed Sharifi 3

1 Assistant Professor of Quran and Ahlul-Bayt Studies Department, Faculty of Theology and Ahlul-Bayt, University of Isfahan

2 Master of Women Studies, Faculty of Theology and Ahlul-Bayt, University of Isfahan

3 Assistant Professor, Department of Cultural Management, Faculty of Management, Khorasgan University

چکیده [English]

Maturity is one of the most important stages of human development, and its developmental characteristics can cause various kinds of deviations and disorders. Girls, due to their experiences of physical and mental changes, enter the stage of physical and sexual maturity earlier than boys. Their problems in the health, psychological and social dimensions are more than boys due to physiological differences, social roles and governing traditions in society. Because no research has been conducted to identify and disclose the diverse behaviors of adolescent girls, this present study is to analyze the deviant sexual behaviors of matured girls by inductive qualitative method. This research was carried out using theoretical sampling method. Up to 17 girls aged from 12 to 15 years old were purposefully sampled for the aim. In this research, the technique used for data collection was semi-structured and deep interviewing, and the grounded method (systematic: Strauss & Corbin) was used for data analysis. The analysis ultimately addresses 9 main categories including technology-driven sexual activity, risky leisure, passive self-stimulation, emotional disturbances, poorly-sustained parenting-and-addiction, lack of good sexual education, lack of self-regulation motivational skills, religious environments and environmental stimuli, incitement and the core of abnormal sexual socialization.   

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teen girls
  • Deviant sexual behavior
  • Sexual awareness
  • Religious identity
[1] ابوالقاسمی، ناریا؛ مرقاتی خویی؛ عفت‌السادات؛ تقدیسی، محمدحسین (1389). «تبیین تربیت جنسی دانش‌آموزان ایرانی از دیدگاه مربیان بهداشت مدارس ابتدایی»، فصل‌نامة علمی پژوهشی دانشکدة بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، دورة 8، ش 2، تابستان، ص27-39.
[2] آزادارمکی، تقی؛ شریفی ساعی، محمدحسین (1390). «تبیین جامعه‌شناختی روابط جنسی آنومیک در ایران»، فصل‌نامة خانواده‌پژوهی، س 7، ش 28، ص435-462.
[3] آزادارمکی تقی؛ شریفی ساعی، محمدحسین؛ ایثاری، مریم؛ طالبی، سحر (1390). «سنخ‌شناسی الگوهای روابط جنسی پیش از ازدواج در ایران»، جامعهپژوهشی فرهنگی، س 2، ش 2، ص1-34.
[4] افشانی، علیرضا؛ امانی، شرمین؛ میرمنگره، اکرم (1393). «دﯾﻨﺪاری و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺮﺧﻄر»، فصل‌نامة توسعة اجتماعی، دورة 9، ش 2، زمستان، ص1-34.
[5] افشاری، پوراندخت؛ پژوهیده، سیده زهرا؛ یزدی‌زاده، حمیده؛ محمدی، سولماز؛ تابش، حامد (1395). «بررسی نیازهای آموزشی دختران 11ـ14 ساله دربارة سلامت جنسی»، دوفصل‌نامة پرستاری و مامایی جامعنگر، دورة 25، ش 79، بهار، ص1-9.
[6] بازرگانی، عباس (1387).مقدمهای بر روش‌های تحقیق کیفی آمیخته، تهران: دیوار.
[7] پناهی، احمد (1386). «مهم‌ترین آسیب‌های جنسی دوران نوجوانی و راه‌های پیشگیری و درمان»، نشریة معرفت، س 16، ش112، فروردین، ص 29-54.
[8] حاتمی، حسین؛ شمشیری میلانی، حوریه (1388). کتاب جامع بهداشت عمومی، ش3، چ 3.
[9] حسین‌خانی، هادی (1387). هفت روش پیشگیری از انحرافات جنسی، قم: مؤسسة آموزشی پژوهشی امام خمینی.
[10] ستوده، هدایت‌الله (1378). آسیبشناسی اجتماعی: جامعهشناسی انحرافات، تهران: آوای نور.
[11] رحمانی، مریم؛ قاسمی، وحید؛ هاشمیان‌فر، علی (1395). «تأثیر روابط اجتماعی بر بروز رفتارهای پرخطر نوجوانان شهر بجنورد»، جامعهشناسی کاربردی، س 27، ش اول، بهار، ص1-25.
[12] رحمانی، مریم؛ قاسمی، وحید؛ هاشمیان‌فر، علی (1395). «بررسی رابطة تنهایی با بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان شهر بجنورد»، مجلة بهداشت و توسعه، س 5، ش 4، زمستان، ص313-323.
[13] رشید، خسرو (1394). «رفتارهای پرخطر در بین دانش‌آموزان نوجوان دختر و پسر شهر تهران»، فصل‌نامة رفاه اجتماعی، دورة 15، ش 57، ص31-56.
[14] زاده‌محمدی، علی؛ احمدآبادی، زهره (1388). «ﺑﺮرﺳﻲ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﭘﺮﺧﻄﺮ در ﻣﻴﺎن ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن راﻫﻜﺎرﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از ﺟﺮم در ﻣﺤﻴﻂ ﺧﺎﻧﻮاده»، فصل‌نامة خانواده‌پژوهی، ش 5، ش 20، زمستان، ص467-485.
[15] زاده‌محمدی، علی؛ احمدآبادی، زهره (1387). «هم‌وقوعی رفتارهای پرخطر در بین نوجوانان دبیرستان‌های شهر تهران»، فصل‌نامة خانواده‌پژوهی، دورة 4، ش 13، بهار، ص87-100.
[16] فلیک، اووه (1396). درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران: نی.
[17] قائمی، علی (1372). خانواده و مسائل جنسی کودکان، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
[18] مجد‌پور، معصومه؛ پرهیزکار، سعادت؛ موسوی‌زاده، علی؛ شمس، محسن (1396). «دیدگاه‌ها و نظرات مادران دربارة آموزش مسائل جنسی به دختران نوجوان خود: یک مطالعة کیفی»، دوماهنامة علمی پژوهشی طلوع بهداشت یزد، دورة 16، ش 3، مرداد و شهریور، ص93-105.
[19] مروتی، سهراب؛ وحدنیا، فرحناز؛ فتاحی، امیرعماد (1393). «علل و عوامل انحراف جنسی از دیدگاه قرآن و روایات»، پژوهش‌نامة اسلامی زنان و خانواده، دورة 2، ش اول، بهار، ص93-114.
[20] مرکز آمار ایران (1394).
[21] نوری سیستانی، ملیحه؛ تقدیسی، محمدحسین؛ مرقاتی خویی، عفت‌السادات (1387). «مقایسة بین دیدگاه‌های مادران، دختران و معلمان در تعیین اولویت‌های سلامت بلوغ دختران مقطع راهنمایی مدارس منطقة 6 شهر تهران»، فصل‌نامة دانشکدة بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، ج 6، ش2، ص13-22.
[22] یاری دهنوی، مراد؛ ابراهیمی شاه‌آبادی، فاطمه (1395). «پدیدارشناسی تربیت جنسی از دیدگاه کارشناسان تربیتی در مدارس متوسطه شهر کرمان»، دوفصل‌نامة علمی ترویجی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، ش 7، پاییز و زمستان، ص95-114.
[23] American Psychological Association, Task Force on the Sexualization of Girls. (2007). Report of the APA Task Force on the sexualization of girls.
[24] Avusabo-Asare k, Bankole A, Kumi-kyereme A.(2008). Views of adults on adolescent sexual and reproductive health: qualitative evidence from Ghana. New York: Guttmacher Institute.
[25] Bergman, M. M. Scott, J. (2001). Young Adolescents' Well-being and Health-risk Behaviors: Gender and Socioeconomic Differences, Journal of Adolescence, 24, 183-197.
[26] Blanchard, R., Cantor, J. M., & Robichaud, L. K. (2006). Biological factors in the development of sexual deviance and aggression in males. In H. E. Barbaree, & W. L. Marshall, The juvenile sex offender (2nd edn) (pp. 77104). New York, NY: Plenum Press.
[27] Braun-Courville, D. K., & Rojas, M. (2009). Exposure to sexually explicit web sites and adolescent sexual attitudes and behaviors. Journal of adolescent health, 45(2), 156-162.
[28] Brown, W. J., & Basil, M. D. (1995). Media celebrities and public health: Responses to'Magic'Johnson's HIV disclosure and its impact on AIDS risk and high-risk behaviors. Health Communication, 7(4), 345-370.
[29] Bryman, Alan.(1988). Quality and Quantity in Social Research, London, Unwin Humanly Press.
[30] Campos HM, Schall VT, Nogueira MJ.(2013). Saúde sexual e reprodutiva de adolescentes: interlocuções com a Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE). Saúde Debate. 37(97):336-46
[31] Charmaz, K. (2006). “Grounding Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis”, London: Sage Publication.
[32] Christensen, B. S., Grønbæk, M., Pedersen, B. V., Graugaard, C., & Frisch, M. (2011). Associations of unhealthy lifestyle factors with sexual inactivity and sexual dysfunctions in Denmark. The journal of sexual medicine, 8(7), 1903-1916.
[33] Cook, M., & Howells, K. (Eds). (1981). Adult sexual interest in children. New York: Academic Press.
[34] Collins, Randall. (1994). Four Sociological Traditions, London, Oxford Press.
[35] Coopersmith, J. (2006). Does your mother know what you really do? The changing image and nature of computer-based pornography. History and Technology, 22(1), 1–25.
[36] Dahl RE.(2004). Adolescent brain development: a period of vulnerabilities and opportunities. Keynote address. Ann N Y Acad Sci. 1021:1–22.
[37Denzin, Norman & Lincoln, Yvonna. (2005). The Sage Handbook of Qualitative Research, Third Edition, London, Sage Publication.
[38] Diop NJ, Bathidja H, Touré ID, Dieng T, Mané B, RamaRao S,.(2004). Improving the reproductive health of adolescents in Senegal: Frontiers in Reproductive Health, Population Council;
[39] Driscoll, C. (2013). Girls: Feminine adolescence in popular culture and cultural theory. Columbia University Press.
[40] Fantasia, H.C., (2011). Influences of Social Norms and Context on Sexual Decision Making Among Adolescent Women. Journal of Midwifery & Women’s Health. 56(1), pp. 48- 53.
[41] Ferreira MMSRS, Torgal MCLFPR.(2011). Life styles in adolescence: sexual behavior of Portuguese adolescents. Rev Esc Enferm USP.;45(3):589-95
[42] Giddens, Anthony. (1984).The Constitution of Society, London, Polity Press
[43] Given, Lisa M, (2008). The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods, SAGE Publication.
[44] Glaser BG, Strauss, Strauss AL.(1968). The Discovery of grounded theory. Strategies for qualitative research. pp. x. 271. Weidenfeld & Nicolson: London; printed in U.S.A.
[45] Goulding, Ch.,(2002). Grounded Theory A Practical Guide for Management, Business and Market Researchers, SAGE Publications
[46] Gruber, J. (2001). Introduction to "Risky Behavior among Youths: An Economic Analysis". in Gruber, J. (Eds), Risky Behavior among Youths: An Economic Analysis, Chicago: University of Chicago, P:1-28.
[47] Guba, Egon & Lincoln, Yvonna. (1985). Naturalistic Inquiry, Beverly Hills, CA, Sage
[48] Haffner, D.W., (1995). Facing facts: sexual health for America's adolescents: the report of the National Commission on Adolescent Sexual Health. SIECUS report. 23(6), pp. 2.
[49] Kaltiala-Heino, R., Rimpel, M., Rissanen, A., & Rantanen, P. (2001). Early puberty and early sexual activity are associated with bulimic-type eating pathology in middle adolescence. Journal of Adolescent Health, 28(4), 346-352.
[50] Langevin, R. (1983). Sexual strands: Understanding and treating sexual anomalies in men. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
[51]Layder, Derek. (1997). Modern Social Theory, London, Taylor & Francis Ltd Publication. Layder, Derek. (1997). Modern Social Theory, London, Taylor & Francis Ltd Publication.
[52] Lee, J. (2001). A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database
[53] L’Engle, K. L., Brown, J. D., & Kenneavy, K. (2006). The mass media are an important context for adolescents’ sexual behavior. Journal of Adolescent Health, 38(3), 186-192.
[54] Lindsay BR (2011). Social Media and Disasters: Current Uses, Future Options, and Policy Considerations. Congressional Research Service, September 6.
[55] Maxwell, Joseph. (2004). Qualitative Research Design: An Interactive Approache, Second Edition, London, Sage Publications.
[56] Monasterio, E., Hwang, L.Y. and Shafer, M.A., (2007). Adolescent sexual health. Current problems in pediatric and adolescent health care. 37(8), pp. 302.
[57] Munhall PL. (2012). Nursing research: a qualitative perspective. 5th ed. Sudbury, MA: Jones & Bartlett Learning.
[58]Neuman, Lawerenc. (2006). Social Research Methods:Quantitative and Qualitative Approaches, Fourth Edition, London, Allyn and Bacon.
[59] Patton, Michael. (2001). Qualitative Research & Evaluation Methods, London, Sage Publications.
[60] Ritchie, Jane & Lewis, Jane. (2005). Qualitative Research Practice: A Guide for Social Science Students and Researchers, London, Sage Publication
[61] Rostosky, S. S., Regnerus, M. D., & Wright, M. L. C. (2010). Coital debut: The role of religiosity and sex attitudes in the Add Health Survey. Journal of sex research, 40(4), 358-367.
[62] Seale, Clive. (1998). Researching Society and Culture, London, Sage Publication.
[63] Silverman,D (2005). Instances or sequences? Imoroving the state of the art of qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research.6(3).25039.
[64] Smallbone, S. W. (2006). Social and psychological factors in the development of delinquency and sexual deviance. In H. E. Barbaree, & W. L. Marshall, The juvenile sex offender (2nd edn) (pp. 107-1127). New York, NY: Plenum Press.
[65] Steinberg, L. (2014). Age of opportunity: Lessons from the new science of adolescence.Boston, MA: Houghton Mifflin Harcourt
[66] Strauss, Anselm & Corbin, Juliet. (1998), Basics of Qualitative Research, London, Sage Publications.
[67] Turner, Jonathan. (2003). Structure of Sociological Theory, New York, Wadsworth Publication
[68] UNESCO.(2009). International technical guidance on sexuality education, an evidence-informed approach for schools, teachers and health educators. Vol. 1. the rationale for sexuality education.
[69] Ward, L. M., Epstein, M., Caruthers, A., & Merriwether, A. (2011). Men's media use, sexual cognitions, and sexual risk behavior: Testing a mediational model. Developmental Psychology, 47(2), 592.
[70] Wills, T. A., Gibbons, F. X., Gerrard, M., Murry, V. M., & Brody, G. H. (2003). Family communication and religiosity related to substance use and sexual behavior in early adolescence: a test for pathways through self-control and prototype perceptions. Psychology of Addictive Behaviors, 17(4), 312.
[71] World Health Organization (WHO).(2002). Adolescent friendly health services: an agenda for change. Geneva: WHO.
[72] Worling, J, (2011). The assessment and treatment of deviant sexual arousal with adolescents who have offended sexually, Journal of Sexual Aggression.