نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم سیاسی دانشکدة حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکدة حقوق و الهیات دانشگاه شهید باهنر کرمان

3 دانش‌آموختة کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده

موضوع حق نمایندگی زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران طی سال‌های اخیر سهمی از گفتمان‌های سیاسی و نیز پژوهش‌های علمی را در حوزة مشارکت سیاسی زنان به خود اختصاص داده است؛ تا آنجا که به ادعایی بحث‌برانگیز تبدیل شده است. مقالة حاضر با تمرکز بر اظهار نظرهای برخی « قانون‌گذاران، ناظران انتخاباتی، فقها، زنان دارای سابقة مدیریت و نمایندگی سیاسی و کاندیدا‌های زن در انتخابات ریاست‌جمهوری» در بازة زمانی 1358ـ1398 و فرض ادعای آن‌ها به‌عنوان کنش گفتار استدلالی کوشیده است از منظر مدل استدلالی تولمین نشان دهد چگونه موافقان و مخالفان ساختار استدلالی خود را شکل داده‌اند. یافته‌های حاصل از تحلیل محتوای کیفی 50 متن استدلالی بیانگر این است که همة استدلال‌گران در ساختار استدلالیِ خود اجزای اصلی: ادعا، داده و ضمانت از مدل تولمینی را به کار گرفته‌اند، اما فقط در دو متن اجزای ششگانة تولمین به کار گرفته شده که درنتیجه، استدلال‌های کاملی محسوب نمی‌شوند. استنباط پژوهش‌گران این است حضور ضمانت‌های زمینه‌مند در ساختار استدلالی موافقان دلالت بر این دارد که آن‌ها در تلاش‌اند از این طریق ادعای طرف مقابل را به چالش بکشند و مقبولیت استدلال خود را افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Qualitative Aanalysis of the Argumentative Structure of Proponents and Opponents of Women's Representation Right in the Presidential Election in Iran

نویسندگان [English]

  • sedigheh Sheikhzadeh Jooshani 1
  • yahya kamali 2
  • kiana kamyabi 3

1 Department of Political Science, Faculty of Law and Theology, Shahid Bahonar University of Kerman, Iran

2 Associate prof of public policy at faculty of law and theology, Shahid Bahonar university of Kerman

3 MA. Student in Political Science, Shahid Bahonar university of Kerman

چکیده [English]

Qualitative Aanalysis of the Argumentative Structure of Proponents and Opponents of Women's Representation Right in the Presidential Election in Iran

Abstract
The issue of women's right to represent in the Iranian presidential election has been a part of political discourses and scientific researches in the field of women political participation in recent years. So far as it has become a debatable claim. This paper focuses on the statements of 26 people, including "legislators, election observers, jurists, women with management and political representation backgrounds, and female candidates in the presidential election in the period of 1980 – 2019 and, given their claims are as argumentative acts. By using Toulmin's Argument Model, the paper has attempted to show how the proponents and opponents of women's representation right in the presidential election in Iran have shaped their argumentative structure. Findings from the qualitative content analysis of 50 argumentative texts indicate that all of the arguers have used structures the main components in their argumentative, including: claim, data and warrant from the Toulminian Model. But only in the two texts has been used the six components of Toulminian Model. So, they are not perfect arguments. The researchers conclude that the presence of field-dependent warrants in the argumentative structure of the proponents implies that they are trying to challenge the claims of the opponents’ claims and, thereby they increase the legitimacy of their arguments.
Keywords: Argument, Speech Act of Argumentation, Argumentative Structure, Toulmin Model of Argumentation, Women's Representation, Presidential Elections, Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Argument
  • Speech Act of Argumentation
  • Argumentative Structure
  • Toulmin Model of Argumentation
  • Women's Representation
  • Presidential Elections
  • Iran
[1] افضلی اردکانی، محسن‌ملک؛ امیدی‌فرد، عبدالله؛ هاشمی، محمدعلی (1394). «ریاست‌جمهوری زنان با تأکید بر ظرفیت‌های قانون اساس جمهوری اسلامی ایران و اندیشة ولایت فقیه»، فصل‌نامة علمی‌ـ پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، دورة 12، ش اول، ص 185ـ204.
[2] ایسنا (1396). «1636 نفر کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شدند.»، (منبع آنلاین) (26/1/1396)، بارگذاری‌شده در: http://www.isna.ir/news/96012611072/
[3] ایشانی، طاهره؛ دلیر، نیره (1395). «تحلیل کنش گفتاری خطبه امام حسین(ع) در روز عاشورا»، فصل‌نامة لسان مبین، دورة 8، ش 3، ص 1ـ23.
[4] ایمان، محمد‌تقی؛ نوشادی، محمدرضا (1390). «تحلیل محتوای کیفی»، پژوهش، دورة 3، ش 2، ص 15ـ44.
[5] بذرپاچ، مجتبی (1397). «مفهوم رجل سیاسی و تحولات آن از نگاه شورای نگهبان در انتخابات‌های جمهوری اسلامی»، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، رشتة حقوق عمومی، گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفا‌دشت.
[6] پهلوان‌نژاد، محمدرضا؛ اصطهباناتی، لیدا (1387). «بررسی کنش‌های گفتاری در سخنرانی‌های رؤسای‌جمهور ایران و امریکا شهریور 1385، سازمان ملل»، نشریة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، دورة 51، ش 3و4، ص 1ـ22.
[7] جعفری‌تبار، حسن (1398). «اجرای مدل استدلالی تولمین در حقوق»، فصل‌نامة مطالعات حقوق خصوصی، دورة 49، ش 1، ص 35ـ50.
[8] دانشور، فائزه (1396). «تأملی حقوقی بر‌مبنای رجال در اصل 115 قانون اساسی»، پژوهش‌نامة زنان، دورة 8، ش 2، ص 41ـ63.
[9] شاکری خوئی، احسان؛ کامران آذر، عذرا (1396). «حقوق سیاسی زنان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، زن و مطالعات خانواده، دورة 8، ش 2، ص 71ـ88.
[10] صادقی فسائی، سهیلا؛ خادمی، عاطفه (1395). «فرا‌تحلیل چهار دهه پژوهش در حوزة مشارکت زنان»، مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، دورة 14، ش 2، ص 35ـ62.
[11] طالقانی، اعظم (1396). «اعظم طالقانی: هیچ زنی برای ریاست‌جمهوری مدیر و مدبر نبود.»، (منبع آنلاین) (19/2/1396)، بارگذاری‌شده در: https://ana.ir/fa/news/45/178118
[12] طباطبایی، محمد‌صادق؛ قاسمی، وحید؛ پشمی، منیر (1387). «بررسی مسئلة تصدی زن بر مقام ریاست‌جمهوری در جمهوری اسلامی ایران»، پژوهش‌نامة علوم سیاسی، دورة 4، ش 4، ص 149ـ174.
[13] عبدالهی، منیژه؛ عمل‌صالح، احیا (1391). «بررسی ساختار استدلال در سه متن دورة قاجار»، مجلة بوستان ادب دانشگاه شیراز، دورة 4، ش 2، ص 152ـ174.
[14] علی‌حسینی، علی؛ نظری، مینا (1394). «بررسی مشارکت سیاسی زنان در ساختار مدیریت سیاسی جمهوری اسلامی»، فصل‌نامة زن و فرهنگ، دورة 7، ش 1، ص 7ـ21.
[15] کدخدایی، عباسعلی (1395). «شورای نگهبان تفسیر رسمی و واحدی از رجل سیاسی ندارد.»، (منبع آنلاین) (10/11/1395)، بارگذاری شده در: http://sobhe-no.ir/newspaper/print/213-1/2/7966
[16] کیانی، سمیرا (1395). «بررسی ولایت زن از منظر فقه امامیه و حقوق ایران»، پایان‌نامة کارشناسی ارشد، رشتة فقه و حقوق اسلامی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد.
[17] محمدی‌نژاد پاشاکی، احمد؛ اخوان پلنگ‌سرائی، فریده؛ حاجی‌پور طالبی، جلیل (1396). «مقایسة اثربخشی مبانی و ارزش‌های آرمانی الگوی عاشورایی بر ظهور تمدن نوین اسلامی در اشعار آیینی شریف مرتضی و بحرالعلوم»، دورة 1، ش 1، ص 1ـ19.
[18] نجفی ایوکی، علی؛ رسول‌نیا، امیر‌حسین؛ کاوه نوش‌آبادی، علیرضا (1396). «تحلیل متن‌شناسی خطبة شقشقیه براساس نظریة کنش گفتاری سرل»، پژوهش‌نامة نهج‌البلاغه، دورة 5، ش 3، ص 1ـ17.
[19] هدایت‌نیا گنجی، فرج‌الله (1385). «ریاست‌جمهوری زنان»، مطالعات راهبردی زنان، دورة 31، ش 1، ص 26ـ60.
[20] Cano- Basare, A. E., & He, Y. (2016). “A Study of The Impact of Persuasive Argumentation in Political Debates”, Proceeding of NAACL-HLT, PP 1405-1413.
[21] Gasper, D. R., & George, R. V.  (1998). “Analyzing Argumentation in Planning and Public Policy: Assessing, Improving, and Transcending The Toulmin Model”, Environment and Planning B: Planning and Design, 25(3), PP 367-390.
[22] Hidayat, A. (2016). “Speech Act: Force behind Words”, Jurnal Tadris Bahasa Inggris, 9(1), PP 1-12.
[23] Khoirunisa, A., & Nur Indah, R. (2017). “Argumentative Statements in The 2016 Presidential Debates of The U.S: A Critical Discourse Analysis”, JEELS, 4(2), PP 155-173.
[24] Liewellyn, C. (2012). Using Argument Analysis to Define A Structure for User Generated Content, Philosophy, Doctor Degree, School of Informatics, University of Edinburgh.
[25] Mlambo, C., M., & Kapingura, F. (2019). “Factors Influencing Women Political Participation: The Case of the SADC Region”, Cogent Social Sciences, 5(1), PP 1-13.
[26] Simosi, M. (2003). “Using Toulmin’s Framework for the Analysis of Everyday Argumentation: Some Methodological Considerations”, Kluwer Academic Publishers, 17(2), PP 185-202.
[27] Toulmin, S. E. (2003). The Uses of Argument, Published in The United States of America by Cambridge University Press, New York.
[28] White, H. C. (1988). Speech Act Theory and Biblical Criticism, Published by Scholars Press, New York.
[29] Wingate, U. (2012). “Argument! Helping Students Understand What Essay Writing is Abou”, Journal of English for Academic Purposes, 11(2), PP 145-154.