جامعه شناسی
علی فیض اللهی
چکیده
خشونت خانگی در تمامی جوامع، در تمامی گروهها و طبقات اجتماعی مشاهده میشود و گزارشهای متعددی بر مسئله بودن آن در ایران صحه گذاشتهاند. لذا هدف این پژوهش، شناخت نحوهی درک زنان از شرایط، زمینهها و پیامدهای خشونت خانگی در زندگی آنان است. این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر روش نظریهی زمینهای است. پاسخگویان از طریق روش نمونهگیری ...
بیشتر
خشونت خانگی در تمامی جوامع، در تمامی گروهها و طبقات اجتماعی مشاهده میشود و گزارشهای متعددی بر مسئله بودن آن در ایران صحه گذاشتهاند. لذا هدف این پژوهش، شناخت نحوهی درک زنان از شرایط، زمینهها و پیامدهای خشونت خانگی در زندگی آنان است. این پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر روش نظریهی زمینهای است. پاسخگویان از طریق روش نمونهگیری هدفمند با معیار اشباع نظری از بین زنان مراجعهکننده به مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی شهر ایلام انتخاب شدهاند. از معیار مقبولیت برای اعتباریابی و برای اطمینانپذیری از روش ممیزی استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 30 زن متأهل خشونتدیده، گردآوری شده و کدگذاری دادهها با استفاده از نرم افزار Nvivo12 انجام شدهاست. یافتهها حاکی از نقش عوامل خانوادگی همچون برهمکنش تنشآلود و ناهمترازی پایگاهی؛ عوامل اجتماعی نظیر مواجههی شبه کارناوالی با ازدواج؛ عوامل فرهنگی مانند تصورات مردسالارانه است. واکنشهای زنان عمدتاً انفعالی بوده و عادیانگاری نقش قربانی منفعل برای زنان، پیامد آن است. از برآیند مقولهها، مقولهی هستهی «خشونت خانگی علیه زنان محصول همآیندی درماندگی تجربه شدهی زنان و تصورات مردسالارانه» حاصل شد که حاصل مدیریت خانواده در بستر حفظ کارکردهای سنت مردسالارانه در کنار انتقال ساختاری خشونت در سازوکاری فرهنگی و مبتنی بر جامعهپذیری جنسیتی است.
علی فیض اللهی
چکیده
مزاحمت کلامی نوعی از مزاحمت خیابانی و اعمال خشونت علیه زنان است که زنان در جوامع مختلف از جمله ایران به انحای مختلف آن را تجربه میکنند و امنیت روانی، ذهنی و عینی آنان را به مخاطره میاندازد. پیامدهای نامطلوب آن بر فعالیت اجتماعی زنان و القای محیطی اشباعشده از ناامنی برای آنان مطالعة تجربة زنان در این مورد را ضروری میکند. ازاینرو، ...
بیشتر
مزاحمت کلامی نوعی از مزاحمت خیابانی و اعمال خشونت علیه زنان است که زنان در جوامع مختلف از جمله ایران به انحای مختلف آن را تجربه میکنند و امنیت روانی، ذهنی و عینی آنان را به مخاطره میاندازد. پیامدهای نامطلوب آن بر فعالیت اجتماعی زنان و القای محیطی اشباعشده از ناامنی برای آنان مطالعة تجربة زنان در این مورد را ضروری میکند. ازاینرو، هدف این پژوهش واکاوی دلایل و زمینههای بروز مزاحمت کلامی، راهبردهای مقابلهای و نیز پیامدهای این نوع آزاردیدگی برای دانشجویان دختر در فضاهای عمومی است. در این تحقیق، با استفاده از روش نظریهپردازی زمینهای، افراد مورد مطالعه از طریق روش نمونهگیری هدفمند از بین دانشجویان دختر دانشگاه ایلام، دارای تجربة حضور در مکانهای عمومی و دارای تجربة آزاردیدگی انتخاب شدهاند و گردآوری دادهها با بهرهگیری از فن مصاحبة نیمهساختاریافته انجام شده است. دادههای بهدستآمده با استفاده از امکانات نرمافزار تحلیل دادههای کیفی Maxqda نسخة 2018 تحلیل شدهاند. در مرحلة کدگذاری باز، تعداد 298 گزارة معنادار و 97 مفهوم اولیه به دست آمد. در مرحلة کدگذاری محوری نیز با تلفیق مفاهیم، 45 زیرمقوله و 20 مقولة محوری مشخص شد و با فهم دلالتهای نهفته در مفاهیم و مقولهها، به کشف مقولة هسته مبادرت شد. نتایج تحقیق حاکی از «درماندگی آموختهشده» و عادتشدن نقش «قربانی منفعل» برای دختران است که به تقویت بسترها و شرایط مشحون از مؤلفههای فرهنگ مردسالارانه کمک میکند. ماحصل کلی تحقیق را باید ذیل مقولة هستة تحقیق یعنی «مرسومشدن سکوت زناندر برابر آزارگری»مورد تحلیل قرار داد که اشکالی از خردهفرهنگ انحرافی را پرورش میدهد.