روانشناسی
علی محمد ناعمی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تابآوری، سخترویی و رضایت از زندگی با تصویر بدنی دانشآموزان دختر دبیرستانی سبزوار انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفیـ همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل هزار و 578 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانهای سبزوار در سال تحصیلی 1393 بود که تعداد 311 نفر از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تابآوری، سخترویی و رضایت از زندگی با تصویر بدنی دانشآموزان دختر دبیرستانی سبزوار انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفیـ همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل هزار و 578 نفر از دانشآموزان دختر دبیرستانهای سبزوار در سال تحصیلی 1393 بود که تعداد 311 نفر از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد تابآوری کونور و دیویدسون، سخترویی کوباسا، رضایت از زندگی داینر و تصویر بدن فیشر استفاده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار SPSS18 و روشهای آمار توصیفی، همبستگی و رگرسیون چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میزان تابآوری، سخترویی و رضایت از زندگی با تصویر بدنی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین، متغیرهای مذکور توانستند حدود 25درصد واریانس تصویر بدن را تبیین کنند. براساس نتایج حاصل از پژوهش میتوان با افزایش میزان تابآوری، سخترویی و رضایت از زندگی، نارضایتی از تصویر بدن دانشآموزان دختر را کاهش داد و سلامت روان و بهزیستی آنان را بهبود بخشید.
رفاه و برنامه ریزی اجتماعی
سجاد بشرپور؛ آزاده عباسی؛ فاطمه قربانی؛ اکبر عطادخت؛ سجاد علمردانی صومعه
چکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش رابطۀ نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیلی بود. کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی، که در نیمۀ دوم سال 1392 مشغول به تحصیل بودند، جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر سنجش رابطۀ نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیلی بود. کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی، که در نیمۀ دوم سال 1392 مشغول به تحصیل بودند، جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از این جامعه انتخاب شدند و به پرسشنامههای اختلال اضطراب اجتماعی، نارضایتی از تصویر بدن، و پرسشنامۀ محققساخته میزان استفاده از وسایل آرایشی پاسخ دادند. دادههای بهدستآمده نیز با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر با نارضایتی از تصویر بدنی (44/0 r=؛001/0>p)، اضطراب اجتماعی (26/0 r=؛001/0>p) و مؤلفههای آن، یعنی ترس (28/0 r=؛04/0>p)، علائم فیزیولوژیکی (22/0 r=؛02/0>p )، و اجتناب (21/0 r=؛ 03/0>p) ارتباط مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 19درصد از کل واریانس میزان استفاده از لوازم آرایشی براساس نارضایتی از تصویر بدن و اضطراب اجتماعی تبیین میشود.نتایج این پژوهش نشان میدهد که نارضایتی از تصویر بدنی و علائم اضطراب اجتماعی در میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر نقش دارند.