مسعود حاجی زاده میمندی؛ حسین افراسیابی؛ مریم بهارلوئی
چکیده
زنان یکی از کارگزاران مهم مصرف آب در سطح مصرف خانگیاند و در شرایطی که کمآبی به ابرچالش تبدیل شده است، اطلاع از دیدگاه زنان به این وضعیت حائز اهمیت است. هدف این پژوهش کشف تجربه و تفسیر زنان شهر اصفهان از مصرف آب و کمآبی است. این تحقیق با روش کیفی انجام شده و از روش نظریة دادهبنیاد برای اجرای پژوهش و تحلیل دادهها استفاده شده است. ...
بیشتر
زنان یکی از کارگزاران مهم مصرف آب در سطح مصرف خانگیاند و در شرایطی که کمآبی به ابرچالش تبدیل شده است، اطلاع از دیدگاه زنان به این وضعیت حائز اهمیت است. هدف این پژوهش کشف تجربه و تفسیر زنان شهر اصفهان از مصرف آب و کمآبی است. این تحقیق با روش کیفی انجام شده و از روش نظریة دادهبنیاد برای اجرای پژوهش و تحلیل دادهها استفاده شده است. نحوة نمونهگیری مبتنی بر نمونهگیری هدفمند بوده است. همچنین، برای حصول اعتمادپذیری پژوهش، از سه تکنیک اعتمادپذیری از سوی اعضا، روش مقایسة تحلیلی و بازرسی خارجی از سوی استادان راهنما و مشاور استفاده شده است. به منظور گردآوری دادهها، با 30 زن ساکن در شهر اصفهان مصاحبة نیمهساختاریافته انجام گرفت. بعد از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، 10 مقولة اصلی و مدل پارادایمی ارائه شد. مخاطرات محیطی و طبیعی و مدرنشدن بهمنزلة شرایط علّی کمآبی، بیماری وسواس و دغدغههای اجتماعی و روانی بهمنزلة شرایط زمینهای، حکمرانی آب و فناوریهای مصرف آب بهمنزلة شرایط مداخلهگر و صرفهجویی و آگاهی و آموزش بهمنزلة استراتژیها و در آخر درک خطر و مسئولیتپذیری و احساس گناه از مصرف بیرویه بهمنزلة پیامدها به دست آمد. نظریة جوهری در این پژوهش، فرهنگ و زیرساخت در قالب یک مدل پارادایمی ارائه شد.
امیرمظفر امینی؛ محمّدعلی احمدی شاپورآبادی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1388
چکیده
هدف نوشتار حاضر که ماحصل انجام یک پژوهش میدانی از نوع پیمایشی است، مطالعه و ارزیابی خوداتکایی اقتصادی زنان روستایی و عوامل اثرگذار بر آن، در دو منطقه «جلگهای» و «کویری» مرکز استان اصفهان است. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد نیاز مبرم خانواده، دلیل اصلی اشتغال درصد قابلتوجهی از زنان روستایی است. نتایج پژوهش همچنین مؤید این است ...
بیشتر
هدف نوشتار حاضر که ماحصل انجام یک پژوهش میدانی از نوع پیمایشی است، مطالعه و ارزیابی خوداتکایی اقتصادی زنان روستایی و عوامل اثرگذار بر آن، در دو منطقه «جلگهای» و «کویری» مرکز استان اصفهان است. دستاوردهای پژوهش نشان میدهد نیاز مبرم خانواده، دلیل اصلی اشتغال درصد قابلتوجهی از زنان روستایی است. نتایج پژوهش همچنین مؤید این است که نزدیک بهنیمی از زنان فعال در حوزه اقتصاد، دریافت کننده درآمد حاصل از دسترنج خویش نبوده، حتی برای نزدیک به دو سوم از زنانی که دریافتکنندهی تمام و یا بخشی از درآمد خود هستند نیز امکان هزینه کردن درآمدشان بهصورت مستقل وجود ندارد. برای زنانی هم که امکان هزینه کردن درآمد حاصل از فعالیتهای اقتصادیشان وجود دارد، بهلحاظ درجهی اختیارشان در هزینهکِرد درآمد بین سرفصلهای مختلفِ هزینهای تفاوتی کاملا معنیدار وجود دارد. سطح خوداتکایی نه چندان قابل اعتنای زنان منطقه پژوهش با سهم دریافتی آنها از درآمدشان رابطهی مستقیم داشته؛ اشتغال به فعالیتهای اقتصادی خارج از خانه، کارفرما بودن، داشتن فعالیتهای اقتصادی متعدد، مزدبگیری و امکان پسانداز از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر خوداتکایی آنهاست
طاهره امامی؛ مریم فاتحی زاده؛ بهمن نجاریان
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1383
چکیده
هدف از این مقاله ارائه یافته های یک پژوهش در مورد میزان شیوع و تنوع علائم اختلالات شخصیت شامل سه اختلال اسکیزوتایپال و پارانوئید در بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه است که با استفاده از روش تحقیق زمینه یابی از نوع اپیدمیولوژیک(همه گیر شناسی) انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه های سه گانه دوره متوسطه در نواحی ...
بیشتر
هدف از این مقاله ارائه یافته های یک پژوهش در مورد میزان شیوع و تنوع علائم اختلالات شخصیت شامل سه اختلال اسکیزوتایپال و پارانوئید در بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه است که با استفاده از روش تحقیق زمینه یابی از نوع اپیدمیولوژیک(همه گیر شناسی) انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه های سه گانه دوره متوسطه در نواحی پنج گانه آموزش و پرورش اصفهان و ابزار تحقیق، پرسشنامه چند محوری میلون-2 است که در ایران پایانی و اعتبار بالایی دارد. یافته های تحقیق نشان می دهد که شیوع کلی علائم اختلالات جدی شخصیت در بین دانش آموزان دختر دوره متوسطه بیش از 17 درصد است که در این میان ، میزان شیوع علائم اختلال جدی شخصیت پارانوئید 4/4 درصد، اسکیزوتایپال 3/0 درصد است. این آمار مربوط به افرادی است که علائم جدی اختلال دارند. گروه دوم افرادی هستند که در صورت فراهم شدن عوامل زمینه ساز، احتمالاً آمادگی زیادی برای ابتلا به اختلال شخصیت دارند. بیش از 36 درصد دانش آموزان دختر در این گروه قرار می گیرند که در 9/3 درصد آنها ابتلا به اختلال شخصیت پارانوئید، 23/1 درصد اسکیزوئید و 15/1 درصد اسکیزوتایپال مشخص شد.