تربیت بدنی و علوم ورزشی
کمال جوانمرد؛ علیرضا صنعت خواه
چکیده
مطالعة زمینههای ورزش همگانی به دلیل موضوع پیشگیری از آسیبهای فیزیولوژیکی، بهویژه فقر حرکتی و مشکلات روانی و آسیبهای اجتماعی، بین جامعة دانشجویان دختر ضروری است. به همین دلیل، مطالعهای با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش دادهبنیاد انجام شد. هدف مطالعه تبیین کیفی زمینهها و شرایط اجتماعی مؤثر مشارکت دانشجویان دختر دانشگاه ...
بیشتر
مطالعة زمینههای ورزش همگانی به دلیل موضوع پیشگیری از آسیبهای فیزیولوژیکی، بهویژه فقر حرکتی و مشکلات روانی و آسیبهای اجتماعی، بین جامعة دانشجویان دختر ضروری است. به همین دلیل، مطالعهای با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش دادهبنیاد انجام شد. هدف مطالعه تبیین کیفی زمینهها و شرایط اجتماعی مؤثر مشارکت دانشجویان دختر دانشگاه پیامنور کرمان در ورزش همگانی در سال 1399 بوده و مشارکتکنندگان در پژوهش 31 نفر از دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در این دانشگاه بودند که با روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه، از مصاحبة نیمهساختاریافته بهمنزلة ابزار گردآوری دادهها استفاده شده است. برای رسیدن به معیار قابلیت اعتماد، از سه روش کنترل یا اعتباریابی توسط اعضا، مقایسههای تحلیلی و استفاده از تکنیک ممیزی بهره گرفته شده است. دادهها طبق رویة مبتنی بر نظریة زمینهای در سه مرحلة کدگذاری باز، انتخابی و گزینشی (محوری)، تجزیهوتحلیل شدهاند. پس از تحلیل یافتههای پژوهش، مقولههای بحران اقتصادی، حمایت اجتماعی و سرمایة اجتماعی بهعنوان مهمترین شاخص و شرایط علّی، مدیریت شخص بر بدن، انتظارات فرهنگی، زیرساختهای ورزشی بهعنوان شرایط و مؤلفههای مداخلهگر، سبک زندگی سالم بهمنزلة مهمترین شرایط زمینهای، ایجاد زیرساختها، امنیت محیطی، انگیزة مسئولان بهمنزلة عملـ تعاملها در ورزش همگانی مشخص شده است. نتیجة این پژوهش ناظر بر این بود که مشارکت دختران در فعالیتهای ورزشی و ورزش همگانی تحتتأثیر بستر فرهنگی و اجتماعی موجود شکل میگیرد و با ایجاد انگیزش اجتماعی و فرهنگی و ارتقای سطح آگاهی جامعه از فواید این ورزش، میزان مشارکت افزایش مییابد.
زهره قدرتی اصفهانی؛ اعظم مرادی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی و مقایسة اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی و درمان فعالسازی رفتاری بر امید دانشجویان دختر خوابگاههای دانشگاه اصفهان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1397ـ1398 بود. طرح پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمونـ پسآزمون همراه با گروه گواه بود. برای اندازهگیری امید از پرسشنامة امید اشنایدر و همکاران (1991) استفاده شد. ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی و مقایسة اثربخشی آموزش سرمایههای روانشناختی و درمان فعالسازی رفتاری بر امید دانشجویان دختر خوابگاههای دانشگاه اصفهان در نیمسال دوم سال تحصیلی 1397ـ1398 بود. طرح پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمونـ پسآزمون همراه با گروه گواه بود. برای اندازهگیری امید از پرسشنامة امید اشنایدر و همکاران (1991) استفاده شد. روش نمونهگیری داوطلبانه بود. ابتدا روی 45 نفر داوطلب شرکت در تحقیق پیشآزمون اجرا شد. سپس آنها بهطور تصادفی به سه گروه واگذار شدند و از سه گروه، به صورت تصادفی دو گروه بهعنوان گروه آزمایشی 1 و 2 و گروه دیگر بهمنزلة گروه گواه در نظر گرفته شد. آنگاه دو گروه آزمایشی به ترتیب تحت درمان فعالسازی رفتاری و آموزش سرمایههای روانشناختی قرارگرفتند، اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات مداخله، برای هر سه گروه (جمعاً 38 نفر) پسآزمون اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشاندهندة معنادار بودن تفاوت نمرههای پسآزمون امید مجموع گروههاست (008/0=P). مقایسة زوجی نشان داد که هر دو نوع مداخلة آموزش سرمایههای روانشناختی و درمان فعالسازی رفتاری موجب افزایش معنادار امید در مقایسه با گروه گواه شده است (به ترتیب 003/0=P و 019/0=P)، اما دو گروه آزمایشی از نظر نمرههای امید با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتند. از یافتهها چنین نتیجه گرفته میشود که بهرغم اینکه درمان فعالسازی رفتاری از روشهای سنتی مبتنی بر درمان اختلالات روانشناختی و آموزش سرمایههای روانشناختی از مداخلات مبتنی بر روانشناسی مثبت است، هر دوی این مداخلهها بر متغیر امید تأثیر دارند و میتوان از هر دوی آنها برای افرایش امید استفاده کرد.
مطالعات زنان
سید محمدصادق مهدوی؛ محمدرضا محمدجانی
چکیده
این پژوهش با استفاده از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی و با هدف بررسی فرایند جامعهپذیری سیاسی دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و اصلیترین کارگزاران این فرایند اجرا شده است. اهمیت فرایند جامعهپذیری سیاسی از آن روست که همۀ تفکرات و ایستارهای سیاسی افراد جامعه از خلال همین فرایند شکل میگیرند. روش استفادهشده، کیفی و از ...
بیشتر
این پژوهش با استفاده از رویکرد تفسیرگرایی اجتماعی و با هدف بررسی فرایند جامعهپذیری سیاسی دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز و اصلیترین کارگزاران این فرایند اجرا شده است. اهمیت فرایند جامعهپذیری سیاسی از آن روست که همۀ تفکرات و ایستارهای سیاسی افراد جامعه از خلال همین فرایند شکل میگیرند. روش استفادهشده، کیفی و از نوع گراندد تئوری است و دادهها با کمک تکنیک مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته گردآوری شدهاند. براساس روش نمونهگیری هدفمند و نیز با در نظر گرفتن اشباع نظری، 20 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در این مطالعه شرکت کردند و مصاحبههای عمیق با آنها انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در فضای فرهنگیای که حوزة جامعهپذیری سیاسی در حاشیه قرار گرفته و در شرایطی که نهادهای آموزشی، رسانه، و گروههای دوستی نقش کارآمدی در جامعهپذیری سیاسی دانشجویان دختر ندارند، نهاد خانواده بهمنزلۀ نهادی مورد اعتماد، وظیفۀ فرایند جامعهپذیری سیاسی دختران دانشجو را به دوش میکشد و سایر کارگزاران جامعهپذیری در این عرصه ناکارآمدند.
رفاه و برنامه ریزی اجتماعی
سجاد بشرپور؛ آزاده عباسی؛ فاطمه قربانی؛ اکبر عطادخت؛ سجاد علمردانی صومعه
چکیده
هدف پژوهش حاضر سنجش رابطۀ نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیلی بود. کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی، که در نیمۀ دوم سال 1392 مشغول به تحصیل بودند، جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر سنجش رابطۀ نارضایتی از تصویر بدنی و اضطراب اجتماعی با میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر بود. روش این پژوهش توصیفی و از نوع تحلیلی بود. کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه محقق اردبیلی، که در نیمۀ دوم سال 1392 مشغول به تحصیل بودند، جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. 110 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از این جامعه انتخاب شدند و به پرسشنامههای اختلال اضطراب اجتماعی، نارضایتی از تصویر بدن، و پرسشنامۀ محققساخته میزان استفاده از وسایل آرایشی پاسخ دادند. دادههای بهدستآمده نیز با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر با نارضایتی از تصویر بدنی (44/0 r=؛001/0>p)، اضطراب اجتماعی (26/0 r=؛001/0>p) و مؤلفههای آن، یعنی ترس (28/0 r=؛04/0>p)، علائم فیزیولوژیکی (22/0 r=؛02/0>p )، و اجتناب (21/0 r=؛ 03/0>p) ارتباط مثبت دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 19درصد از کل واریانس میزان استفاده از لوازم آرایشی براساس نارضایتی از تصویر بدن و اضطراب اجتماعی تبیین میشود.نتایج این پژوهش نشان میدهد که نارضایتی از تصویر بدنی و علائم اضطراب اجتماعی در میزان استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر نقش دارند.
سیدجواد امام جمعه زاده؛ حوا ابراهیمی پور؛ محمودرضا رهبرقاضی؛ سیدمرتضی نوعی باغبان
چکیده
مشارکت سیاسی، از شاخصهای توسعه اجتماعی و سیاسی کشورها بهشمار میرود. زنان از جمله گروه¬های عمده جامعه هستند که شرکت آنان در روند اداره جامعه و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن ضروری به نظر می¬رسد، لذا مطالعه رفتار سیاسی زنان اهمیت خاصی برای ثبات سیاسی و پویایی جامعه دارد. هدف این نوشتار بررسی رابطه میان فرهنگ سیاسی و رفتار ...
بیشتر
مشارکت سیاسی، از شاخصهای توسعه اجتماعی و سیاسی کشورها بهشمار میرود. زنان از جمله گروه¬های عمده جامعه هستند که شرکت آنان در روند اداره جامعه و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن ضروری به نظر می¬رسد، لذا مطالعه رفتار سیاسی زنان اهمیت خاصی برای ثبات سیاسی و پویایی جامعه دارد. هدف این نوشتار بررسی رابطه میان فرهنگ سیاسی و رفتار سیاسی دختران دانشجو در شهر اصفهان می¬باشد. روش تحقیق پژوهش در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده¬ها، روش پیمایشی می¬باشد. این مطالعه بر روی 384 نفر از دختران دانشجوی شهر اصفهان صورت گرفته است؛ نتایج تحقیق رابطه معناداری بین ابعاد فرهنگ سیاسی (شامل سمت¬گیری¬های شناختی، سمت¬گیری¬های احساسی و سمت¬گیری¬های ارزیابانه) و ابعاد رفتار سیاسی شامل رفتار (رای دادن و و فعالیت¬های سیاسی انتخاباتی) و رفتارهای سیاسی غیر انتخاباتی (تماس با مسئولین، اعتراض و عضویت در گروه¬های سیاسی)، نشان میدهد.
بهرام رنجبریان؛ کاظم ذبیح زاده؛ مجتبی براری
دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1390، ، صفحه 155-180
چکیده
امروزه مصرف به یکی از اساسی ترین مفاهیم جامعه مدرن تبدیل شده است، به گونه ای که می توان آن را پدیده ای اجتماعی تلقی نمود که نیازهای چندگانه افراد را برآورده می سازد. با وجود چنین اهمیتی، در مورد الگوهای مصرفی زنان در ایران به ویژه دانشجویان دختر،اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد. لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی الگوی مصرف منزلت ...
بیشتر
امروزه مصرف به یکی از اساسی ترین مفاهیم جامعه مدرن تبدیل شده است، به گونه ای که می توان آن را پدیده ای اجتماعی تلقی نمود که نیازهای چندگانه افراد را برآورده می سازد. با وجود چنین اهمیتی، در مورد الگوهای مصرفی زنان در ایران به ویژه دانشجویان دختر،اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد. لذا هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی الگوی مصرف منزلت گرا و مصرف بی توجه به نقش در بین دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان است،همچنین این نوشتار درصدد است تا تاثیر عوامل فردی( تمایل به منحصر به فرد بودن) و عوامل اجتماعی( تاثیرپذیری از دیگران و توجه به اطلاعات مقایسه اجتماعی)را برالگوهای مصرفی دانشجویان دختر بسنجد. تحقیق حاضر با روش پیمایشی انجام شده و ابزار جمعآوری دادهها ،پرسشنامه است. نمونه آماری این پژوهش 369 دانشجوی دختر مشغول به تحصیل در دانشگاه اصفهان بوده و نمونهگیری به شیوه تصادفی طبقه بندی انجام شده است. یافتهها نشان میدهد که الگوی مصرفی افراد نمونه ، در انتخاب و مصرف محصولات، متمایل به الگوی مصرف منزلتگرا بوده است. همچنین عوامل فردی (تمایل به منحصر به فرد بودن) و اجتماعی (توجه به اطلاعات مقایسه اجتماعی) تأثیر مثبتی بر مصرف منزلتگرا دارند، در زمینه مصرف بیتوجه به نقش نیز عوامل فردی (تمایل به منحصر به فرد بودن) و عوامل اجتماعی (تأثیرپذیری از دیگران و توجه به اطلاعات مقایسه اجتماعی) تأثیر منفی بر این الگوی مصرفی داشته است.