زهرا پیشگاهی¬فرد؛ مژگان دستوری؛ سودابه ابراهیمی
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1388
چکیده
چکیده: احزاب بهعنوان یک نهاد مدنی در جامعه وظیفهی سهیمکردن افراد در قدرت سیاسی کشور را بر عهده دارند، بنابراین میتوانند در سلامت سیستم توزیع قدرت و جلوگیری از انحصار قدرت در دست گروه یا قشر خاص و در نهایت اصلاح ساختار حکومتی و ادارهی کشور بسیار مهم باشند. در این پژوهش میزان مشارکت سیاسی زنان در سطوح مختلف ارکان حزبی کشور را ...
بیشتر
چکیده: احزاب بهعنوان یک نهاد مدنی در جامعه وظیفهی سهیمکردن افراد در قدرت سیاسی کشور را بر عهده دارند، بنابراین میتوانند در سلامت سیستم توزیع قدرت و جلوگیری از انحصار قدرت در دست گروه یا قشر خاص و در نهایت اصلاح ساختار حکومتی و ادارهی کشور بسیار مهم باشند. در این پژوهش میزان مشارکت سیاسی زنان در سطوح مختلف ارکان حزبی کشور را مطالعه میکنیم که با استفاده از نظریههای بکرک و بارتز در خصوص شیوهی اعمال قدرت سیاسی فاعلان قدرت بر مفعولان قدرت انجام شده است. طبق این تئوری، اعمال قدرت در بعضی از سازمانهای سیاسی بهصورت تصمیمگیری پنهان و از طریق آرایش صحنه توسط فاعلان قدرت (مردان) بر مفعولان قدرت (زنان) است. طبق این دیدگاه، فاعلان قدرت، منافع (خواستها) مفعولان قدرت را در نظر نمیگیرند، بنابراین خواستههای مفعولان قدرت اصولاً در نظام سیاسی مطرح نمیشود و هنگامیکه خواستههای زنان اهمیتی ندارد پس مشارکت زنان در سطوح عالی حزب نمود پیدا نمیکند. روش تحقیق، توصیفی است و اطلاعات از مطالعهی منابع اسنادی گردآوری شده-اند. به این ترتیب که از هر جناح 5 نمونه انتخاب میشوند که هم از احزاب سیاسیِ باسابقه و هم از احزاب جدید باشند. با توجه به یافتههای تحقیق مشخص میشود که میزان مشارکت سیاسی زنان در بخشهای مختلف حزبی، بهخصوص سطوح عالی احزاب (شورای مرکزی کمیتههای کلیدی)، به شدت پایین است و بیشتر در نقشهای ستادی و خدماتی فعالیت میکنند.
مریم حسینی
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1388
چکیده
چکیده: ادبیات عرفانی حوزهای وسیع و گسترده از رمزپردازی را پیش چشم خوانندهی رمزجو میگشاید. خاصیت رمز، دوسوگراییِ آن است. رمزهای عرفانی از دو ساحتِ متقابلِ آسمانی و زمینی برخوردار هستند. واژهی زن در ادب فارسی از کلمههایی است که دستمایهی رمزپردازی و سمبولیسم قرار گرفته است. مقالهی حاضر تلاش میکند تا وجوه مختلف این سمبولیسم ...
بیشتر
چکیده: ادبیات عرفانی حوزهای وسیع و گسترده از رمزپردازی را پیش چشم خوانندهی رمزجو میگشاید. خاصیت رمز، دوسوگراییِ آن است. رمزهای عرفانی از دو ساحتِ متقابلِ آسمانی و زمینی برخوردار هستند. واژهی زن در ادب فارسی از کلمههایی است که دستمایهی رمزپردازی و سمبولیسم قرار گرفته است. مقالهی حاضر تلاش میکند تا وجوه مختلف این سمبولیسم را مطالعه کند. میدانِ این مطالعه، شعر و نثرِ عرفانی است. از مجموعهی شعر عرفانی، اشعار مولانا جلالالدین را در دیوان و مثنوی مطالعه کردهایم. جز او از آثار سنایی غزنوی و عطار هم سود جستهایم. در حوزهی نثرِ عرفانی کتاب تذکرهالاولیاء و صفهالصفوه را مطالعه نمودهایم، اما به مناسبت از کتابهایی چون کشفالحقایق نسفی هم سود بردهایم. روش تحقیق، تحلیلِ محتوا است. در این راستا آثار عرفانی را مطالعه و از آنها نمونهبرداری کردهایم. در پایان، مقایسهای تحلیلی بین ادب عرفانی فارسی و عربی و شعر ابنعربی و نگاه او نسبت به زن انجام شد و نیز بعضی از جلوههای واژهی زن را با مفهوم آنیما در روانشناسی یونگ تطبیق دادیم. نتیجهی این مطالعه نشان می-دهد که در رمزپردازی واژهی زن در ادبیات فارسی و سمبولیسمِ استفاده از این واژه فاصلهای بسیار، از ملکوت تا ملک و از عرش تا فرش، وجود دارد. نمادپردازی این واژه گاهی نمایشی ابلیسوار از زن ارایه میدهد و او را سرمنشأِ گناه و خطا میداند که بشریت تحت تسلط بدخوییهای اوست. از سوی دیگر، نمادپردازیِ الهیِ این واژه آنرا تا حد توحید و یکی شدن با خداوند بالا میبرد. زن، نمونهی تجلیِ حق و در شکل عروسهای شعری یا مادرِ طبیعت و جهان ظاهر میشود. این سمبولِ دوم زیباترین تصویرهای ممکن را از زن ارایه میدهد. درست برخلاف تصویر پیشینِ زن که گمراهکننده و مضلّ است، در اینجا زنانی در سیمای دختر ترسا و لیلی، هادی و راهنمای سالک بهسوی حقیقتِ حق میشوند.
عزت ملاابراهیمی؛ نوید پیری
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1388
چکیده
چکیده: بسیاری از شاعران در اشعار خود بهنوعی به مقولهی زن پرداخته یا به آن اشارهای داشتهاند. طرز تلقی و نوع دیدگاه آنان به زن متأثر از دیدگاه عام حاکم بر جامعه و نیز تجربههای شخصیِ شاعر است. معروف عبدالغنی رصافی تقریباً تمام جوانب مشکلات اجتماعی زن را مطالعه کرده است. هرچند او به این مشکلات واقف بوده و تلاشی فراوان داشته تا زن ...
بیشتر
چکیده: بسیاری از شاعران در اشعار خود بهنوعی به مقولهی زن پرداخته یا به آن اشارهای داشتهاند. طرز تلقی و نوع دیدگاه آنان به زن متأثر از دیدگاه عام حاکم بر جامعه و نیز تجربههای شخصیِ شاعر است. معروف عبدالغنی رصافی تقریباً تمام جوانب مشکلات اجتماعی زن را مطالعه کرده است. هرچند او به این مشکلات واقف بوده و تلاشی فراوان داشته تا زن را از قید و بندهای حاکم برهاند، اما محدودیتها مانع میشد تا پا را از حصار گفتمان جامعه فراتر نهد. در ورای اشعار او روحی بزرگ قرار دارد که مقوی آن اسلام است. این دسته اشعار بهطور عمده از احساسات و عواطف شاعر نسبت به زنان سرچشمه میگیرد. طبق اشعار، رصافی مسلمانی است که گاهی تحت تأثیر فرهنگ ساختگی غرب دستخوش انحرافاتی جزیی میشود اما در نهایت به فرهنگ غالب و ریشهدار اسلامی برمیگردد.
صبا واصفی؛ حسن ذوالفقاری
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1388
چکیده
چکیده: ادبیات داستانی یکی از پایگاههایی است که در آن کلیشههای جنسیتی بازتولید میشود و همانند سایر عرصههای علمی، پیوسته چهرهای تکراری از زنان ترسیم میکند. بر این اساس، مقالهی حاضر در پی مطالعهی این نکته است که چگونه متون ادبی تمایزات جنسی در یک فرهنگ را بازتاب میدهد و چگونه به بازنمایی تقسیمبندی جنسیتی میپردازد. این ...
بیشتر
چکیده: ادبیات داستانی یکی از پایگاههایی است که در آن کلیشههای جنسیتی بازتولید میشود و همانند سایر عرصههای علمی، پیوسته چهرهای تکراری از زنان ترسیم میکند. بر این اساس، مقالهی حاضر در پی مطالعهی این نکته است که چگونه متون ادبی تمایزات جنسی در یک فرهنگ را بازتاب میدهد و چگونه به بازنمایی تقسیمبندی جنسیتی میپردازد. این نابرابریها درآثار برگزیدهی دولتآبادی به چه شکل و در چه قالبی نمایش داده میشود. روش بهکار رفته در این پژوهش تحلیل محتوا است. حاصل مطالعهها چنان مینماید که در داستانهای هجرت سلیمان، باشبیرو، جای خالی سلوچ و کلیدر، خشونت نقشی اساسی دارد که با منشأهای متفاوت و در قالبهای گوناگون (آشکار و پنهان) ظاهر میشود و زنان را مغلوب میسازد.
علی¬رضا افشانی؛ عباس عسکری¬ندوشن؛ سمیه فاضل ¬نجف¬آبادی
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1388
چکیده
چکیده: در سالیان اخیر، تغییراتی مهم در تدوین کتابهای درسی صورت پذیرفته و محتوای آنها بازنگری شده است. تحقیق حاضر، شیوهی بازتولید نقشهای جنسیتی در محتوای کتابهای فارسی دورهی دبستان را مطالعه میکند. به همین منظور، محتوای کتابها در چهار مؤلفهی تصاویر، خویشاوندان، والدین و نقشهای شغلی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا ...
بیشتر
چکیده: در سالیان اخیر، تغییراتی مهم در تدوین کتابهای درسی صورت پذیرفته و محتوای آنها بازنگری شده است. تحقیق حاضر، شیوهی بازتولید نقشهای جنسیتی در محتوای کتابهای فارسی دورهی دبستان را مطالعه میکند. به همین منظور، محتوای کتابها در چهار مؤلفهی تصاویر، خویشاوندان، والدین و نقشهای شغلی با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا مطالعه شده است. یافتهها نشان میدهد که تصاویر جنس مذکر بهوضوح بیشتر از تصاویر جنس مؤنث است. زنان بیشتر در نقشهای کودکی و نوجوانی و مردان عمدتاً در نقشهای بزرگسالی به تصویر کشیده شدهاند. همچنین، خویشاوندان مذکر بهنحوی چشمگیر بیش از خویشاوندان مؤنث منعکس شدهاند. اگرچه در سالیان اخیر تعداد و تنوع مشاغل معرفیشده بیشتر شده، ولی نسبتِ مشاغل زنانه کمتر و نسبتِ مشاغل مردانه بیشتر شده است. بر اساس نتایج، انتساب نقش خانهداری به زنان کاهش و ترسیم زنان در نقشهای حرفهای و تخصصی افزایش یافته است. بر خلاف سایر موارد، در معرفی والدین، انعکاس نقشهای جنسیتی زنان بیش از مردان بود.
ابوالقاسم دادور؛ الناز حدیدی
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1388
چکیده
چکیده: تبادل فرهنگی- هنری و تأثیرات آن بهخصوص در زمینهی پوشاک زنان در بحرانیترین برههی تاریخی، یعنی زمان شکلگیری سلسلهی اشکانیان پس از حمله و ورود بیگانگانی چون اسکندر و یونانیان در قلمرو امپراتوری بزرگ هخامنشیان، و مطالعهی علت تحولات رخداده در نوع البسه زنان در طول تاریخ اشکانیان هدف اصلی مقالهی حاضر است. اشاعهی ...
بیشتر
چکیده: تبادل فرهنگی- هنری و تأثیرات آن بهخصوص در زمینهی پوشاک زنان در بحرانیترین برههی تاریخی، یعنی زمان شکلگیری سلسلهی اشکانیان پس از حمله و ورود بیگانگانی چون اسکندر و یونانیان در قلمرو امپراتوری بزرگ هخامنشیان، و مطالعهی علت تحولات رخداده در نوع البسه زنان در طول تاریخ اشکانیان هدف اصلی مقالهی حاضر است. اشاعهی سبک هلنیسم در شرق و بهویژه در ایران موجب تحولات بسیاری در زمینههای مختلفی چون اقتصاد، مذهب، فرهنگ، هنر و ... شد و درک این مطلب که میزان نفود فرهنگ جدید در تمدن کهن ایرانی تا چه حد بوده است از اهمیتی ویژه برخوردار است. بنابراین در این پژوهش سعی شده است انواع تنپوش زنان در هر دو تمدنِ ایران و یونان مطالعه و پس از تشریح جزییات پوشاک آنها، شباهتها و تفاوتها با یکدیگر مقایسه و میزان تأثیر و تأثر متقابل دو تمدن در این زمینه تجزیه و تحلیل شود. روش کار در تحقیق، اسنادی است و نتیجههای بهدست آمده نشان میدهند که فرهنگ پوشش ایرانیان و یونانیان، بهعلت رخداد جنگهای متعدد میان دو تمدن و نفوذ عوامل متقابل در سبک هنری هر یک از آنها، دارای روابطی معنادار و عمیق بوده است و در زمینهی نوع دوخت و تزیینات لباس بهطور کاملا متأثر از یکدیگرند.
محمدرضا مریدی؛ معصومه تقی¬زادگان
دوره 7، شماره 1 ، خرداد 1388
چکیده
چکیده: هدف مقاله حاضر مطالعهی تفاوتهای نقاشیهای زنان و مردان، بدون محدود شدن به پیشفرضهای هنر زنانه و هنر مردانه است. به همین دلیل ابتدا به جریان پیدایش دوگانگیِ هنر زنانه و مردانه در طول قرن هجدهم و نوزدهم میپردازیم. سپس گونههای مختلف نقاشی زنان، نقاشی زنانه و نقاشی فمینیستی را از یکدیگر متمایز میکنیم تا برنامهای عملی ...
بیشتر
چکیده: هدف مقاله حاضر مطالعهی تفاوتهای نقاشیهای زنان و مردان، بدون محدود شدن به پیشفرضهای هنر زنانه و هنر مردانه است. به همین دلیل ابتدا به جریان پیدایش دوگانگیِ هنر زنانه و مردانه در طول قرن هجدهم و نوزدهم میپردازیم. سپس گونههای مختلف نقاشی زنان، نقاشی زنانه و نقاشی فمینیستی را از یکدیگر متمایز میکنیم تا برنامهای عملی برای مطالعهی نقاشی زنان تدوین شود. در نهایت سعی میکنیم با ارایهی یک مدل نظری تفاوت میان شگردهای بصری، سبک هنری، فضای رنگی و ... را در نقاشی زنان و مردان نشان دهیم. جامعهی آماری شامل 2525 تابلو و جامعهی نمونه شامل 370 تابلو نقاشی میباشد که در سه ماه اول سال 1387 در 60 نگارخانهی فعال تهران به نمایش درآمدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که نقاشی زنان به لحاظ شگردهای بصری، روشنتر، منظمتر، شفافتر و پُرتزیینتر از نقاشیهای مردان است. همچنین به لحاظ سبکی، سمبولیستیتر و دکوراتیوتر هستند.