دوره 22 (1403)
دوره 21 (1402)
دوره 20 (1401)
دوره 19 (1400)
دوره 18 (1399)
دوره 17 (1398)
دوره 16 (1397)
دوره 15 (1396)
دوره 14 (1395)
دوره 13 (1394)
دوره 12 (1393)
دوره 11 (1392)
دوره 10 (1391)
دوره 9 (1390)
شماره 4
35 زن در توسعه و سیاست
شماره 3
34 زن در توسعه و سیاست
شماره 2
33 زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)
شماره 1
32 زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)
دوره 8 (1389)
دوره 7 (1388)
دوره 6 (1387)
دوره 5 (1386)
دوره 4 (1385)
دوره 3 (1384)
دوره 2 (1383)
دوره 1 (1382-1381)
علل افزایش سن ازدواج دختران

کرم حبیب‌پور گتابی؛ غلامرضا غفاری

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 7-34

چکیده
  گذار جامعه ایرانی از نظم سنتی به مدرن و تجربه حیات ملازم با آن، فزونی سن ازدواج دختران را موجب گشته است. بررسی علل افزایش سن ازدواج دختران، موضوعی است که مورد تدقیق معرفتی و روشی این نوشتار قرار گرفته است. در این تحقیق، از روش پیمایشی استفاده شده و جامعه آماری آن را دو گروه، شامل دختران مجرد و زنان متأهل 25 تا 44 ساله ساکن در مراکز شهری ...  بیشتر

بررسی عوامل مؤثر بر بزه دیدگی زنان شهر تهران

سهیلا صادقی فسائی؛ زهرا میرحسینی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 35-62

چکیده
  امروزه تحولات نوین در حوزه مطالعات جرم شناسی سبب شده است که توجه محققین علوم اجتماعی و جرم شناسی به آن سوی عمل مجرمانه، یعنی قربانیان جرایم معطوف شود. بر اساس رویکردهای قربانی محور، شرایط حاکم بر تکوین جرم و وقوع بزه دیدگی مورد بررسی و کنکاش قرار می‌‌گیرد تا بتوان جهت پیشگیری از جرم و کاهش تبعات آن گام برداشت. مقاله حاضر که مبتنی بر ...  بیشتر

تحلیلِ گفتمانِ جراحی‌های زیبایی صورت

مهری بهار؛ محمدرضا وکیلی قاضی جهانی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 63-92

چکیده
  این مقاله درصدد است در چارچوب نظریه طبقه ی مرفه وبلن و الگوهای اجتماعی مورد نظر او نظیر مالکیت مالی، گرایش دختران جوان به جراحی های زیبایی را مورد مطالعه قرار دهد. جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دختر دانشگاه تهران می‌باشد که از طریق نمونه‌گیری گلوله‌ برفی انتخاب گردیده‌اند و از روش تحلیل گفتمان برای تحلیل گفت و گوهای بدست آمده ...  بیشتر

تمایلات مصرفی زنان در شهر یزد

عباس عسکری‏ندوشن؛ سیدعلیرضا افشانی؛ راضیه ذاکری‏هامانه؛ سمیه عسکری‏ندوشن

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 93-116

چکیده
  در سالیان اخیر موضوع مصرف، به بحثی داغ در گفتمان‏های رایج در سطح حوزه عمومی جامعه و در سطح سیاست گذاری‏های کلان کشور تبدیل شده است. با این وجود، عوامل فردی و اجتماعی تأثیرگذار بر ارزش‏ها، اهداف و رفتارهای مصرفی، تاکنون کمتر مد نظر محققین اجتماعی واقع شده است. مقاله حاضر، براساس یک پژوهش موردی در شهر یزد، به مطالعه تمایلات مصرفی زنان ...  بیشتر

تأثیر سرمایه اجتماعی بر ارتقاء شغلی زنان

مریم رفعت‌جاه؛ سمیه قربانی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 117-147

چکیده
  ‌امروزه شواهد و تحقیقات نشان می‌دهد که با وجود افزایش نسبت زنان تحصیل‌کرده در بازار کار، پیشرفت‌ آنان در مشاغل‌ مدیریتی‌ محسوس‌ نبوده‌ است. از آن جا که بر اساس منابع نظری و پژوهشی، سرمایه اجتماعی یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر ارتقاء شغلی است و زنان به سبب عوامل اجتماعی و فرهنگی در مقایسه با مردان از سرمایه اجتماعی کمتری برخوردارند، ...  بیشتر

موانع فرهنگی- اجتماعی مشارکت زنان در فعالیت‌های ورزشی

اسداله نقدی؛ اسماعیل بلالی؛ پروین ایمانی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 147-163

چکیده
  امروزه مشارکت زنان در فعالیت‌های مختلف اجتماعی بخشی از حقوق اجتماعی آنان تلقی می‌شود، اما موانع فرهنگی و اجتماعی بسیاری در این زمینه وجود دارد. مشارکت زنان در ورزش به دلیل تأثیرات آن بر سلامت جامعه دارای اهمیت بسیاری است. در اینجا برای مطالعه مشارکت زنان در ورزش از مدلی که ترکیبی از نظریه‌های فیش باین و آیزن، نظریه یادگیری اجتماعی، ...  بیشتر

نیازسنجی آموزشی زنان روستای قمام شهرستان سنقر (بر مبنای مدل بوریچ و تحلیل کوادرانت)

کیومرث زر افشانی؛ حسین آگهی؛ خوشقدم خالدی

دوره 9، شماره 1 ، فروردین 1390، صفحه 165-183

چکیده
  در بسیاری از برنامه‌های آموزشی ترویجی توجه اندکی به نیازهای آموزشی از دیدگاه مخاطبین و کارشناسان ترویج می‌گردد و درنتیجه اثربخشی فعالیت‌های ترویجی تحت شعاع قرار می‌گیرد. لذا هدف از این پ‍‍ژوهش توصیفی- پیمایشی بررسی نیازهای آموزشی زنان روستای قمام شهرستان سنقر با استفاده از دو مدل نیازسنجی بوریچ و کوادرانت بود. جامعه‌ی آماری ...  بیشتر