غلامرضا جمشیدیها؛ قاسم زائری
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1387
چکیده
سیاستگذاری فرهنگی در حوزة زنان، یکی از مباحث مبتلابه جامعة ایران در حوزة فرهنگ است. تحت تأثیر آموزههایی که پیامبر اسلام(ص)، در جزیرةالعرب رواج داد، وضعیت زنان، بهسرعت تغییر یافت و جایگاه فرهنگی- اجتماعی متفاوتی یافتند. در این مقاله، با اتکا به منطق گفتمان، تلاش میکنیم تا نظم اجتماعی در جزیرةالعرب را با اتکا به نظم گفتمانی ...
بیشتر
سیاستگذاری فرهنگی در حوزة زنان، یکی از مباحث مبتلابه جامعة ایران در حوزة فرهنگ است. تحت تأثیر آموزههایی که پیامبر اسلام(ص)، در جزیرةالعرب رواج داد، وضعیت زنان، بهسرعت تغییر یافت و جایگاه فرهنگی- اجتماعی متفاوتی یافتند. در این مقاله، با اتکا به منطق گفتمان، تلاش میکنیم تا نظم اجتماعی در جزیرةالعرب را با اتکا به نظم گفتمانی آن (با شناسایی گفتمان جاهلیت و گفتمان نبوی) مشخص نموده و نشان دهیم که پیامبر اسلام(ص) در جایگاه حکومتداری، چه گزارههای گفتمانی در حوزة زنان تولید کرده که توانسته است با اتکا به آنها، موقعیت فرهنگی- اجتماعی زنان را بهبود بخشد. برای این کار از شیوة لاکلاو و موفه در تحلیل گفتمان مبتنی بر مفهوم «مفصلبندی» استفاده میکنیم.
فریبا حاجیعلی؛ فاطمه قدرتی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1387
چکیده
نهاد حقوقی اذن، در میان اعمال حقوقی یکطرفه جایگاه ویژهای در فقه و به تبع آن، قانون مدنی دارد و در مباحث متنوع فقهی حقوقی بهکار گرفته میشود. باب نکاح در فقه و حقوق مدنی یکی از این ابواب است که اعتبار اذن ولی در نکاح دختر یا پسر صغیر و نیز در نکاح باکره از جمله سؤالات مهم و پر مناقشه این حوزه است که نوع پاسخگویی به آن، جهتگیریها ...
بیشتر
نهاد حقوقی اذن، در میان اعمال حقوقی یکطرفه جایگاه ویژهای در فقه و به تبع آن، قانون مدنی دارد و در مباحث متنوع فقهی حقوقی بهکار گرفته میشود. باب نکاح در فقه و حقوق مدنی یکی از این ابواب است که اعتبار اذن ولی در نکاح دختر یا پسر صغیر و نیز در نکاح باکره از جمله سؤالات مهم و پر مناقشه این حوزه است که نوع پاسخگویی به آن، جهتگیریها و آثار و تبعات کاملاً متفاوتی را هم در مباحث فقهی و حقوقی و هم و در بطن جامعه بهدنبال خواهد داشت. چرا که اذن در روابط حقوقی و اجتماعی افراد نقش بهسزایی دارد. در تزویج ولائی کودکان نابالغ توسط اولیا منطق حقوقی و قواعد اولیه فقهی اقتضاء میکند که کودک به دلیل فقدان اهلیت نتواند طرف عقد نکاح قرار گیرد و یا حداقل پس از رسیدن به سن بلوغ اختیار فسخ یا پذیرش عقد را داشته باشد اما در اینکه چنین منطقی در مورد دختر بالغه و رشیده نیز قابل بیان و جانبداریست، نظرات کاملاً متفاوتی ابراز شده و گروه کثیری از فقها کاملاً مخالف و بحثهایی را در باب استقلال تام او بیان داشته و برخی کاملاً موافق تزویج ولائی او و ادامه ولایت قهری پدر و جد پدری هستند و برخی هم نظر بینابینی را مطرح کردهاند. در این مقاله در یک بررسی تطبیقی بین مذاهب اهل سنت و فقهای امامیه به بیان مبانی فقهی شیعه و اهل سنت و استدلالات موافقین و مخالفین در باب لزوم اذن ولی پرداخته شده و از خلال مباحث، عدم لزوم فقهی آن در فقه جعفری نتیجه گرفته شدهاست اما درحوزه مباحث حقوقی، قانونگذار علاوه بر توجه به دیدگاه فقها نگاهی جدّی به مصالح و منافع اجتماعی و عرفی افراد درجامعه دارد و لاجرم در همة مباحث نمیتواند منطبق با اقوال مشهور فقهی قانونگذاری کند و در این بحث نیز اگرچه سعی شده کاملاً مباحث منبعث از احکام مشهور باشد اما بر اصل لزوم اذن ولی، صحه گذاشته شده ولی در معنای لزوم قانونی و متوقف بودن نکاح بر آن باید گفت، از بُعد قانونی باید به آن نگاه شود و نه وجه شرعی.
فضیله خانی؛ مریم(آزاده) مردانی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1387
حسینعلی رحمتی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1387
چکیده
یکی از شاخهها یا گرایشهای نسبتاً جدید در فلسفه اخلاق غرب، فلسفه اخلاق فمینیستی ( فاف) است. هدف مقالة حاضر نقد این فلسفه نیست، که انجام آن فرصتی دیگر میطلبد، بلکه بیان ضرورتها و بایسته-هایی است که هنگام نقد این فلسفه باید به آنها توجه کرد. انگارة نوشتار حاضر آن است که اولاً نقد فلسفه اخلاق فمینیستی ضرورت دارد، ثانیاً بدون توجه ...
بیشتر
یکی از شاخهها یا گرایشهای نسبتاً جدید در فلسفه اخلاق غرب، فلسفه اخلاق فمینیستی ( فاف) است. هدف مقالة حاضر نقد این فلسفه نیست، که انجام آن فرصتی دیگر میطلبد، بلکه بیان ضرورتها و بایسته-هایی است که هنگام نقد این فلسفه باید به آنها توجه کرد. انگارة نوشتار حاضر آن است که اولاً نقد فلسفه اخلاق فمینیستی ضرورت دارد، ثانیاً بدون توجه به برخی نکتهها اتخاذ یک رویکرد صحیح و/یا نقد منصفانه و واقعبینانه از این فلسفه امکانپذیر نیست. در این مقاله، پس از اشاره به تعریف، تاریخچه، اهداف، و پیامدهای پیدایش و گسترش این شاخه از فلسفه اخلاق، همچنین تبیین ضرورتهای نقد آن، برخی از نکتههایی که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد بیان خواهد شد. در پایان نیز پیشنهادهایی دربارة تدوین یک فلسفه اخلاق اسلامی دربارة زنان و مباحث مربوط به آنها ارائه خواهد شد.
یوسف اباذری؛ نفیسه حمیدی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1387
چکیده
موضوع بدن مبحثی است که در ادبیات پیشامدرن در قالبهایی مختلف و خصوصاً در مباحث دینی و الهیات مسیحی بدان پرداخته شده است. در این ادبیات غالباً بدن بهعنوان عنصری منفی با قابلیت گناه و کجروی و مانع تعالی روح دانسته میشود. پس از آن نیز این نگرش در اندیشه غربی در قالب تقابلهای دوتایی ذهن/ بدن دنبال شد و این تقابل نیز به نوبه خود تقابلهای ...
بیشتر
موضوع بدن مبحثی است که در ادبیات پیشامدرن در قالبهایی مختلف و خصوصاً در مباحث دینی و الهیات مسیحی بدان پرداخته شده است. در این ادبیات غالباً بدن بهعنوان عنصری منفی با قابلیت گناه و کجروی و مانع تعالی روح دانسته میشود. پس از آن نیز این نگرش در اندیشه غربی در قالب تقابلهای دوتایی ذهن/ بدن دنبال شد و این تقابل نیز به نوبه خود تقابلهای مرد/ زن، بدن مردانه، بدن زنانه، لذت متعالی، لذت پست را در پی داشت و طرفداران و مخالفانی یافت. این مقاله میکوشد تا پیدایش شاخهای از جامعهشناسی تحت عنوان جامعهشناسی بدن را تعقیب کرده و به طرح مناقشات نظری حول محورهای هستیشناسی بدن، تقابل ذهن/ بدن، مقوله نظارت بر بدن و ادبیات فمینیستی و موضوع بدن زنانه بپردازد.
نصرت الملوک مصباح اردکانی؛ ابوالقاسم دادور
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1387
چکیده
پژوهش حاضر به مطالع? نقشمای? زن بر روی مُهرهای ایران دور? پیش از اسلام میپردازد. استفاده از مُهر در ایران از قدیمیترین زمان بسیار معمول بوده است و نمونههای بسیاری از این نوع اشیاء را میتوان در نقاط مختلف ایران یافت. استفاده از نقشمایه زن را نمیتوان یک روش متداول در تزئین مُهرها محسوب نمود؛ اگر چه نمونههایی متعدد از مُهرهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر به مطالع? نقشمای? زن بر روی مُهرهای ایران دور? پیش از اسلام میپردازد. استفاده از مُهر در ایران از قدیمیترین زمان بسیار معمول بوده است و نمونههای بسیاری از این نوع اشیاء را میتوان در نقاط مختلف ایران یافت. استفاده از نقشمایه زن را نمیتوان یک روش متداول در تزئین مُهرها محسوب نمود؛ اگر چه نمونههایی متعدد از مُهرهای تزیین شده با نقش زن یافت شدهاند. این مقاله به بررسی و طبقهبندی اینگونه از مُهرها میپردازد. علاوه بر بررسی نقوش، مقایسه و تحلیل این تصاویر با متون مکتوب و نیز باورهای رایج در مورد زنان ایران باستان صورت میگیرد. بهنظر میرسد در دوره عیلامی و پرتو عیلامی زنان نقش بسیار مهمی در فعالیتهای روزمره ایفا مینمودهاند و از جایگاه اجتماعی مهمی در جامعه برخوردار بودهاند. در دور? هخامنشی زنان از حقوق اجتماعی مشخصی بهرهمند بودند اما بر روی مُهرها تصویر آنان در قالب الهگان مقدس است که به شکل شخص ملکه نمایان میشود. در دوره ساسانی آمیزهای از گرایشهای دو دوره گذشته نسبت به هویت اجتماعی زن در تصاویر نمایان میشود. بر روی مهرهای ساسانی ملکه نه تنها بهعنوان نمادی از آناهیتا بلکه بهعنوان شخصیتی محوری در پادشاهی ساسانی ظاهر شده، تنها یا در کنار پادشاه نشان داده میشود.
محمدتقی شیخی؛ نعیما محمدی
دوره 6، شماره 4 ، اسفند 1387
چکیده
ساختار خانواده تکهمسر تفاوت معنیداری با ساختار خانواده چندهمسر دارد. از اینرو، روابط خانوادگی متفاوتی در هر یک از این دو ساخت مشاهده شده است. هر زمان که تغییراتی اساسی در شکل، شیوه سکونت و تعداد اعضاء خانواده بر حسب نقش و پایگاه آنها ایجاد شود، محتوای کشمکش از یکسو و شدت کشمکش از سوی دیگر در روابط خانوادگی تحت تأثیر قرار میگیرد. ...
بیشتر
ساختار خانواده تکهمسر تفاوت معنیداری با ساختار خانواده چندهمسر دارد. از اینرو، روابط خانوادگی متفاوتی در هر یک از این دو ساخت مشاهده شده است. هر زمان که تغییراتی اساسی در شکل، شیوه سکونت و تعداد اعضاء خانواده بر حسب نقش و پایگاه آنها ایجاد شود، محتوای کشمکش از یکسو و شدت کشمکش از سوی دیگر در روابط خانوادگی تحت تأثیر قرار میگیرد. این در حالی است که همة نظریههای موجود، خانواده را محیطی صمیمی تعریف میکنند. منطبق با نظریات بهکار رفته، در ساختار چندهمسر که افراد مختلفی بهدنبال ایفای نقشهای همسان برمیآیند؛ اعضای خانواده به شکل آشکار یا پنهان جهت دستیابی به منابع مشترک، ارزشمند و کمیاب از مکانیزم رقابت استفاده میکنند. به این ترتیب مشروعیت سیستم زیر سؤال رفته و درجهای از کشمکش در روابط قدرت، روابط عاطفی و روابط جنسی ایجاد میشود. در این مطالعه، بهمنظور ارزیابی فرضیه تحقیق،300 زن از طریق پرسشنامه همراه با مصاحبه مورد بررسی قرار گرفتهاند که 150 نفر در خانواده تکهمسر و 150 نفر دیگر در خانواده چندزن عضویت داشتند. متغیر مستقل تحقیق، ساختار خانواده و متغیر وابسته کشمکش در روابط خانوادگی میباشد. در بخش مربوط به یافتههای تحقیق فرض وجود ارتباط معنادار میان ساختار خانواده با محتوای کشمکش و شدت کشمکش به اثبات تجربی رسید. بر اساس نتایج تحقیق محتوای کشمکش در روابط قدرت، روابط عاطفی و جنسی با بیشترین شدت کشمکش، در خانوادههای چندزنی که در منزل مشترک سکونت داشتند؛ بیش از خانوادههای تک همسر ملاحظه شد. در میان خانوادههای تک همسر نیز شدیدترین کشمکش در خانوادههای تکهمسر گسترده بهدست آمد؛ در حالیکه شدت کشمکش در خانوادههای تکهمسر هستهای در پائینترین سطح قرار دارد.