مطالعات زنان
نسیم السادات محبوبی شریعتپناهی؛ مهدیه محمدتقی زاده
چکیده
امروزه توسعۀ اجتماعی کشورها در گرو مشارکت سازمانهای مردمنهاد در تحقق حقوق گروهها و افراد جاماندۀ اجتماع است. با توجه به اینکه حمایت اجتماعی از خانوادههای در معرض آسیب از سویی با مسئولیت و مسئولیتپذیری همۀ افراد جامعه و از سوی دیگر با حقوق افراد در جامعه مرتبط است، مشارکت سمنها و بررسی چالشهای آنها میتواند حمایت از این ...
بیشتر
امروزه توسعۀ اجتماعی کشورها در گرو مشارکت سازمانهای مردمنهاد در تحقق حقوق گروهها و افراد جاماندۀ اجتماع است. با توجه به اینکه حمایت اجتماعی از خانوادههای در معرض آسیب از سویی با مسئولیت و مسئولیتپذیری همۀ افراد جامعه و از سوی دیگر با حقوق افراد در جامعه مرتبط است، مشارکت سمنها و بررسی چالشهای آنها میتواند حمایت از این خانوادهها را تسهیل کند. این مطالعه با رویکرد کیفی و با استفاده از روششناسی تحلیل محتوا انجام شد. در این روش، انتخاب نمونه بر گزینش هدفمند و معیارمحور استوار است. به این منظور بیست سمن فعال در حوزۀ اجتماعی زنان به روش نمونهگیری هدفمند از میان پنجاه سمن فعال در این حوزه در شهر تهران انتخاب شدند. درمجموع با توجه به آمادگی و پذیرش مصاحبه، ده سمن در پژوهش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. زنبودن نمونهها از آن جهت حائز اهمیت است که مشارکت داوطلبانه در حوزۀ خانواده و آسیب اغلب با استقبال زنان مواجه میشود و زنان نقش پررنگتری در این امر دارند. از اینرو برای بهدستآوردن دادهها از گروه با مشارکتپذیری بیشتر، زنبودن شاخص مهمی برای پژوهش بود. نتایج پژوهش بر این امر تأکید دارد که مشارکت سمنها را نمیتوان صرفاً در یک طیف خطی صفر و یکی دید، بلکه باید براساس نوع و نحوۀ فعالیت آنها، میزان مشارکت آنان را براساس یک طیف با دو سر مشارکت منفعلانه تا مشارکت فعال دانست.
کمال جوانمرد؛ علیرضا صنعت خواه
چکیده
مطالعة زمینههای ورزش همگانی به دلیل موضوع پیشگیری از آسیبهای فیزیولوژیکی، بهویژه فقر حرکتی و مشکلات روانی و آسیبهای اجتماعی، بین جامعة دانشجویان دختر ضروری است. به همین دلیل، مطالعهای با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش دادهبنیاد انجام شد. هدف مطالعه تبیین کیفی زمینهها و شرایط اجتماعی مؤثر مشارکت دانشجویان دختر دانشگاه ...
بیشتر
مطالعة زمینههای ورزش همگانی به دلیل موضوع پیشگیری از آسیبهای فیزیولوژیکی، بهویژه فقر حرکتی و مشکلات روانی و آسیبهای اجتماعی، بین جامعة دانشجویان دختر ضروری است. به همین دلیل، مطالعهای با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش دادهبنیاد انجام شد. هدف مطالعه تبیین کیفی زمینهها و شرایط اجتماعی مؤثر مشارکت دانشجویان دختر دانشگاه پیامنور کرمان در ورزش همگانی در سال 1399 بوده و مشارکتکنندگان در پژوهش 31 نفر از دانشجویان دختر مشغول به تحصیل در این دانشگاه بودند که با روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. در این مطالعه، از مصاحبة نیمهساختاریافته بهمنزلة ابزار گردآوری دادهها استفاده شده است. برای رسیدن به معیار قابلیت اعتماد، از سه روش کنترل یا اعتباریابی توسط اعضا، مقایسههای تحلیلی و استفاده از تکنیک ممیزی بهره گرفته شده است. دادهها طبق رویة مبتنی بر نظریة زمینهای در سه مرحلة کدگذاری باز، انتخابی و گزینشی (محوری)، تجزیهوتحلیل شدهاند. پس از تحلیل یافتههای پژوهش، مقولههای بحران اقتصادی، حمایت اجتماعی و سرمایة اجتماعی بهعنوان مهمترین شاخص و شرایط علّی، مدیریت شخص بر بدن، انتظارات فرهنگی، زیرساختهای ورزشی بهعنوان شرایط و مؤلفههای مداخلهگر، سبک زندگی سالم بهمنزلة مهمترین شرایط زمینهای، ایجاد زیرساختها، امنیت محیطی، انگیزة مسئولان بهمنزلة عملـ تعاملها در ورزش همگانی مشخص شده است. نتیجة این پژوهش ناظر بر این بود که مشارکت دختران در فعالیتهای ورزشی و ورزش همگانی تحتتأثیر بستر فرهنگی و اجتماعی موجود شکل میگیرد و با ایجاد انگیزش اجتماعی و فرهنگی و ارتقای سطح آگاهی جامعه از فواید این ورزش، میزان مشارکت افزایش مییابد.
علوم سیاسی
مرضیه سمائی صحنه سرائی؛ رحیم خستو؛ سعید مقیمی
چکیده
زنان، بهعنوان نیمی از شهروندان جامعه، درصورت بهرسمیت شناختن حقوق برابرشان با مردان، میتوانند نقشی کاربردی و اساسی در توسعۀ پایدار ایفا کنند. نهادها و سازمانهای مدنی همچون احزاب و سمنها نقش مؤثری در توسعۀ سیاسی و سیستم توزیع قدرت داشته و با جلوگیری از انحصار قدرت در دست گروه یا قشر خاص، منجر به اصلاح ساختار سیاسی و اجتماعی ...
بیشتر
زنان، بهعنوان نیمی از شهروندان جامعه، درصورت بهرسمیت شناختن حقوق برابرشان با مردان، میتوانند نقشی کاربردی و اساسی در توسعۀ پایدار ایفا کنند. نهادها و سازمانهای مدنی همچون احزاب و سمنها نقش مؤثری در توسعۀ سیاسی و سیستم توزیع قدرت داشته و با جلوگیری از انحصار قدرت در دست گروه یا قشر خاص، منجر به اصلاح ساختار سیاسی و اجتماعی کشور میشوند و درصورت کاربست درست و منطقی، منجر به مشارکت بیشتر زنان خواهند شد. در پژوهش پیش رو مشکلات زنان کنشگر در دو دهۀ 70 و 80 و میزان مشارکت و نحوۀ عاملیت آنها در احزاب و سازمانهای مردمنهاد بیان شده است، و به این پرسشهای اساسی پاسخ داده شده که علل مشارکت بیشتر زنان در سازمانهای مردمنهاد نسبتبه احزاب سیاسی طی دهههای 70 و 80 چیست و چه عواملی باعث گردیده احزاب سیاسی در حوزۀ فعالیتهای زنان به کارویژههای مطلوب خود دست نیابند. برای یافتن پاسخ این سؤالات از روش کیفی و توصیفی سود برده شده است. نتایج مطالعات اسنادی، کدگذاری و مقولهبندی دادههای مصاحبهها ازطریق نرمافزار MAXQDA و بهرهگیری از روش تحلیل محتوا و تئوری دادهبنیاد نشان داد که هرچند احزاب سیاسی بعد از سالهای دهۀ 70 و 80 مدعی گسترش نقش زنان در عرصۀ سیاسی و اجتماعی بودهاند، بهدلیل ماهیت احزاب سیاسی در ایران، این مهم در سطوح عالی بهندرت اتفاق افتاده است و سازمانهای مردمنهاد تا حدود بسیار زیادی از وضعیت بهتری برای حضور، گسترش و ایفای نقش مشارکتجویانۀ زنان برخوردار بودهاند.
نجات محمدی فر؛ علی مرادی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش نقش توانمندی سیاسی زنان در رفتارهای محیطزیستی آنهاست. روش تحقیق حاضر از لحاظ رویکردی، کمی و از نظر راهبردی و گردآوری دادهها، همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است و جامعة آماری زنان شهر کرمانشاه هستند. حجم نمونه 200 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش نقش توانمندی سیاسی زنان در رفتارهای محیطزیستی آنهاست. روش تحقیق حاضر از لحاظ رویکردی، کمی و از نظر راهبردی و گردآوری دادهها، همبستگی و توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است و جامعة آماری زنان شهر کرمانشاه هستند. حجم نمونه 200 نفر بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از دو نرمافزار SPSS و AMOS استفاده شد. براساس یافتههای پژوهش، توانمندی سیاسی زنان در بُعد انتخاب معنادار، اما در بُعد عاملیت و مشارکت غیرمعنادار و در کل با رفتارهای محیطزیستی دارای ارتباط معنادار است. نتایج حاصل از تحلیل متغیرهای زمینهای نیز نشان میدهد که گروههای سنی، مقطع تحصیلی و وضعیت درآمدی پاسخگویان در میزان رفتارهای محیطزیستی زنان تأثیرگذارند. ارتباط بین این مفاهیم نشان میدهد که اگر زنان از آزادیهای مدنی (انتخاب)، تحصیلات و درآمد بیشتری برخوردار باشند، میتوانند در حفظ محیطزیست نقشی مؤثر ایفا کنند. میتوان استدلال کرد توانمندی سیاسی زنان به خروجی تصمیماتی منجر میشود که با منافع دغدغة اجتماعی انسان سازگارتر است و باعث تمایل آنها به اتخاذ برخی سیاستهای سختگیرانه در تغییر اوضاع برای حفاظت از محیطزیست و تحقق توسعه پایدار خواهد شد.
طاهره صادقلو؛ شادی خوب؛ شیرین صاحبی
چکیده
در جهان امروز، کسب شخصیت اجتماعی وابسته به مشارکت و خارج شدن از دایرة فعالیتهای شخصی در جهت توسعه امری ضروری است. ازاینروست که مشارکت زنان بهمنزلة بخش مهمی از نیروی توسعه و نابرابری جنسیتی بهمنزلة یکی از مسائل و مشکلات مهم جامعه شناخته شده است. زنان روستایی، بهعنوان عناصر تأثیرگذار فضاهای روستایی، به علت ناآگاهی از ...
بیشتر
در جهان امروز، کسب شخصیت اجتماعی وابسته به مشارکت و خارج شدن از دایرة فعالیتهای شخصی در جهت توسعه امری ضروری است. ازاینروست که مشارکت زنان بهمنزلة بخش مهمی از نیروی توسعه و نابرابری جنسیتی بهمنزلة یکی از مسائل و مشکلات مهم جامعه شناخته شده است. زنان روستایی، بهعنوان عناصر تأثیرگذار فضاهای روستایی، به علت ناآگاهی از حقوق خود تا حد زیادی در معرض این تبعیض قرار دارند. ازاینرو، هدف مطالعة حاضر بررسی تأثیرات تبعیض جنسیتی بر میزان مشارکتپذیری زنان روستایی است. روششناسی تحقیق توصیفیـ تحلیلی بوده که به صورت کتابخانهای و میدانی انجام شده است. از روش پیمایشی در قالب 116 پرسشنامة خانوار، به بررسی افراد نمونه در 10 روستا از دهستانهای رادکان و گلمکان شهرستان چناران پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داده که براساس آزمونt، بیشترین اثر تبعیض جنسیتی بر کاهش میزان مشارکت اقتصادی زنان روستایی با میانگین رتبهای53/3 است. همچنین نتایج آزمون رگرسیون نشاندهندة اهمیت نسبی تبعیض جنسیتی بر مشارکتپذیری زنان است. ازاینرو، میتوان گفت از آنجا که زنان روستایی در زمینة اقتصاد روستا مشارکت زیادی دارند و در زمینههای دامداری، کشاورزی، باغداری و... همپای مردان کار میکنند، در زمینة اقتصادی بیشترین تبعیض را به خود اختصاص دادهاند، زیرا با وجود مشارکت فراوان در این زمینه از امکانات و مزایای اقتصادی بهرة چندانی نمیبرند.
مطالعات زنان
علی شمس؛ حلیمه رزمی؛ محمدحسین شهیر
چکیده
پرورش طیور محلی یکی از فعالیتهایی است که زنان در سطح روستاها در آن مشارکت دارند و عوامل متعددی بر سطح مشارکت آنها تأثیر میگذارد. هدف این تحقیق توصیفیـ همبستگی سنجش عوامل مرتبط با میزان مشارکت زنان روستایی در پرورش طیور محلی بود. جامعۀ آماری شامل 22 هزار و 564 خانوار روستایی در شهرستان مراغه بودند که با استفاده از فرمول کوکران 224 ...
بیشتر
پرورش طیور محلی یکی از فعالیتهایی است که زنان در سطح روستاها در آن مشارکت دارند و عوامل متعددی بر سطح مشارکت آنها تأثیر میگذارد. هدف این تحقیق توصیفیـ همبستگی سنجش عوامل مرتبط با میزان مشارکت زنان روستایی در پرورش طیور محلی بود. جامعۀ آماری شامل 22 هزار و 564 خانوار روستایی در شهرستان مراغه بودند که با استفاده از فرمول کوکران 224 نفر از زنان روستایی پرورشدهندۀ طیور محلی از طریق نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی انتخاب و مطالعه شدند. ابزار تحقیق پرسشنامۀ محققساختهای بود که روایی آن از طریق متخصصان موضوعی تأیید شد و پایایی آن نیز با انجام مطالعۀ مقدماتی و محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ بزرگتر از 7/0 برای شاخصهای ترکیبی بهدست آمد. نتایج تحقیق نشان داد به غیر از زنان، سایر اعضای خانواده نیز در پرورش طیور مشارکت داشتند، ولی مشارکت زنان از بقیه بیشتر بود. زنان بهطور متوسط حدود 5/77درصد در فعالیتهای پرورش طیور مشارکت داشتند و بیشترین مشارکت آنها در زمینۀ جوجهکشی و کمترین آن در زمینۀ لانهسازی بود. تحلیل همبستگی نشان داد که مشارکت زنان با متغیرهای سن، تحصیلات زنان، تحصیلات همسر، تعداد اعضای خانوار، تعداد کل طیور و دانش رابطۀ منفی و معنادار ولی با نگرش و سهم زنان از درآمد فروش طیور و محصولات رابطة مثبت و معناداری داشت.
مطالعات زنان
مریم نجار نهاوندی؛ معصومه آبخوش
چکیده
شهرداری تهران براساس رویکرد محلهمحوری به ارائۀ آموزشهای شهروندی جهت توانمندی زنان پرداخته است. با وجود گستردگی و هزینۀ زیاد این آموزشها، تحقیقات منسجمی در این خصوص صورت نگرفته است. ازاینرو، بررسی رابطۀ آموزشهای ارائهشده بر سطح توانمندی زنان هدف اصلی این تحقیق است. روش تحقیق پیمایشی و جامعۀ آماری 7000 نفر از زنان محلۀ جهاد ...
بیشتر
شهرداری تهران براساس رویکرد محلهمحوری به ارائۀ آموزشهای شهروندی جهت توانمندی زنان پرداخته است. با وجود گستردگی و هزینۀ زیاد این آموزشها، تحقیقات منسجمی در این خصوص صورت نگرفته است. ازاینرو، بررسی رابطۀ آموزشهای ارائهشده بر سطح توانمندی زنان هدف اصلی این تحقیق است. روش تحقیق پیمایشی و جامعۀ آماری 7000 نفر از زنان محلۀ جهاد شهرداری منطقۀ 6 هستند. حجم نمونه 384 نفر (192 نفر از زنان آموزشدیده و 192 نفر از زنان آموزشندیده) است که با روش نمونهگیری تصادفی و سهمیهای انتخاب شدهاند. تکنیک جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است که ضریب آلفای قابل قبولی دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین مشارکت، آگاهی از مسائل بهداشتی، حقوق و وظایف شهروندی، و میزان مهارت زندگی زنان آموزشدیده و آموزشندیده تفاوت معناداری وجود دارد و زنان آموزشدیده وضعیت مطلوبتری دارند؛ اما درخصوص رابطۀ بین آموزشهای ارائهشده در حوزۀ سلامت و آسیبهای اجتماعی تفاوتی بین زنان مشاهده نشد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد رابطۀ مثبت و قوی بین میزان تحصیلات و میزان توانمندسازی زنان برقرار است. نتایج آزمون خیدو نیز نشان داد بین وضعیت تأهل و وضعیت شغلی با میزان تأثیر آموزش بر توانمندسازی زنان رابطه وجود ندارد.
امیر ملکی؛ پروین علی پور
چکیده
بحران محیط زیست، امروزه یکی از گرفتاریهای مهم جهانی بهشمار میرود. مواجهه با این بحران بهمنزلۀ یک تلاش جمعی نیازمند ایجاد نگرشهای محیط زیستگرایانه در مردم است. آنچه در این زمینه درخور تأمل است شناسایی عوامل مؤثر بر محیطزیستگرایی افراد مختلف جامعه، بالاخص زنان است، زیرا بنا بر دو محور اصلی نظریۀ اکوفمنیسم، یعنی رابطۀ ...
بیشتر
بحران محیط زیست، امروزه یکی از گرفتاریهای مهم جهانی بهشمار میرود. مواجهه با این بحران بهمنزلۀ یک تلاش جمعی نیازمند ایجاد نگرشهای محیط زیستگرایانه در مردم است. آنچه در این زمینه درخور تأمل است شناسایی عوامل مؤثر بر محیطزیستگرایی افراد مختلف جامعه، بالاخص زنان است، زیرا بنا بر دو محور اصلی نظریۀ اکوفمنیسم، یعنی رابطۀ زنان با محیط زیست و نقش آنان در حل مشکلات اکولوژیکی، زنان در توجه به محیط زیست جایگاه ممتاز و ویژهای دارند و از طرف دیگر به علت اینکه زنان با محیط زیست بیشتر عجیناند، میتوانند از طریق انتقال دانش و علاقۀ زیستمحیطی به کودکان در حفظ محیط زیست فعال باشند. ازاینرو، مطالعۀ عوامل تأثیرگذار بر محیطزیستگرایی زنان میتواند راهگشای بسترسازی برای ایجاد این عوامل و جلب مشارکت زنان در حفاظت از محیط زیست باشد. تحقیق حاضر درصدد شناسایی و مطالعۀ عوامل مؤثر بر محیطزیستگرایی زنان ایرانی است. بدین منظور، با توجه به تحقیقات انجامشده در این خصوص و با پشتوانۀ نظری اکوفمنیسم و با تحلیل ثانویه دادههای موج پنجم پیمایش «دادههای ارزشهای جهانی»در کشور ایران با حجم نمونۀ 2 هزار و 667 نفر، که با روش نمونهگیری احتمالی چندمرحلهای صورت پذیرفته است، به کنکاش در این عوامل میپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد متغیرهای مشارکت اجتماعی، دینداری، دانش زیستمحیطی، سن، و تحصیلات با محیطزیستگرایی زنان ارتباط معناداری دارند، ولی طبقۀ اقتصادی زنان تأثیری بر محیطزیستگرایی آنان ندارد. همچنین، یافتههای تحقیق نشان میدهد که سه متغیر دانش زیستمحیطی، دینداری، و مشارکت توانستهاند 82درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین کنند و توضیح دهند.
فضیله خانی؛ منیژه احمدی
دوره 7، شماره 4 ، دی 1388
چکیده
بهره گیری از نیروی کار زنان روستایی بایستی در راستای ارتقای شأن و منزلت و پایگاه اجتماعی آنان به خصوص در زمینه های مدیریتی و تصمیم گیری باشد. تحقیق حاضر سعی بر تبیین عوامل مؤثر بر مشارکت و تصمیم گیری زنان روستایی دارد. به منظور ارزیابی فرضیات پژوهش و تشخیص معنی دار بودن روابط بین متغیرها از روشهای آماری و آزمون های همبستگی استفاده میشود. ...
بیشتر
بهره گیری از نیروی کار زنان روستایی بایستی در راستای ارتقای شأن و منزلت و پایگاه اجتماعی آنان به خصوص در زمینه های مدیریتی و تصمیم گیری باشد. تحقیق حاضر سعی بر تبیین عوامل مؤثر بر مشارکت و تصمیم گیری زنان روستایی دارد. به منظور ارزیابی فرضیات پژوهش و تشخیص معنی دار بودن روابط بین متغیرها از روشهای آماری و آزمون های همبستگی استفاده میشود. نوع تحقیق کاربردی و به صورت توصیفی و همبستگی است. ابزار تحقیق؛ پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده می باشد. اعتبار پرسشنامه بر اساس آلفای کرانباخ 78/. است. نمونهگیری به روش احتمالی و نوع سیستماتیک انجام گرفته است. حجم آن 256 نفر از زنان روستایی ساکن در 5 روستای شهرستان زنجان می باشد. نتایج تحقیق بیانگر این است که با ارتقای سطح تحصیلات زنان روستایی، انتظارات آنان از مشارکت در تصمیم گیری ها نیز افزایش می-یابد و هر قدر میزان مشارکت اقتصادی زنان روستایی بالاتر باشد میزان تصمیم گیری آنها نیز افزایش خواهد یافت و بالعکس. همچنین براساس یافتههای پژوهش بین میزان مشارکت اقتصادی زنان و افزایش انتظارات آنان از مشارکت در تصمیمگیری ارتباط معنیداری وجود ندارد.
محمّدرضا بمانیان؛ Mojtaba Rafieian؛ الهام ضابطیان
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1388
چکیده
وجود امنیت در محیط های شهری یکی از الزامات اساسی کیفیت زندگی محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که حساسیت وجود و یا میزان امنیت نسبت به برخی از گروههای سنی و جنسی متفاوت می باشد. در این پژوهش تلاش شده تا با بهره گیری از مطالعات میدانی، موضوع امنیت محیط های شهری با رویکرد جنسیتی مورد مطالعه قرار گیرد. روند کار شامل استخراج مبانی و تجارب ...
بیشتر
وجود امنیت در محیط های شهری یکی از الزامات اساسی کیفیت زندگی محسوب می شود. تحقیقات نشان می دهد که حساسیت وجود و یا میزان امنیت نسبت به برخی از گروههای سنی و جنسی متفاوت می باشد. در این پژوهش تلاش شده تا با بهره گیری از مطالعات میدانی، موضوع امنیت محیط های شهری با رویکرد جنسیتی مورد مطالعه قرار گیرد. روند کار شامل استخراج مبانی و تجارب مرتبط صورت گرفته، سپس مفهوم سازی و استخراج ابعاد و شاخصها و متغیرها است. داده های مورد نیاز بر پایه پرسشنامه گردآوری شده است، محدوده مطالعاتی با توجه به میزان کشش اجتماعی فضای عمومی شهری، محدوده ای در جنوب خیابان امام خمینی، انتخاب گردیده است. سنجش میزان امنیت درک شده از فضا و میزان تردد و استفاده از فضا و ارتباط بین این دو مؤلفه از اهداف اساسی این مقاله می باشد. در این زمینه نتایج مطالعه نشان داد که بین احساس امنیت درک شده از فضا و میزان تردد و استفاده از آن فضا رابطه مستقیمی وجود دارد. همچنین در سنجش شاخصهای بعد اجتماعی کالبدی به مسئله میزان آشنا بودن محیط و شهرت فضا و در بُعد اجتماعی به شاخص عدالت اجتماعی فضا و اهمیت متغیر چیرگی جنسیتی در احساس امنیت ذهنی زنان در این شاخص پرداخته شده است.
خدیجه بوذرجمهری؛ فریده نایب زاده
دوره 7، شماره 3 ، مهر 1388
چکیده
از اوایل دهه 1970، رویکردهای مشارکتی به ویژه مشارکت زنان روستایی در توسعه در سطوح ملی و بینالمللی مورد توجه قرار گرفت. جلب مشارکت زنان روستایی در توسعه نیازمند راهکارهایی مناسب است تا سبب تحرک پذیری، توانمندسازی و تقویت روحیه خودباوری در آنها شود. یکی از این راهکارها، اجرای طرح «تسهیلگری» است که زنانی تحت عنوان «تسهیل گر» که زنانی ...
بیشتر
از اوایل دهه 1970، رویکردهای مشارکتی به ویژه مشارکت زنان روستایی در توسعه در سطوح ملی و بینالمللی مورد توجه قرار گرفت. جلب مشارکت زنان روستایی در توسعه نیازمند راهکارهایی مناسب است تا سبب تحرک پذیری، توانمندسازی و تقویت روحیه خودباوری در آنها شود. یکی از این راهکارها، اجرای طرح «تسهیلگری» است که زنانی تحت عنوان «تسهیل گر» که زنانی از بین زنان روستایی جامعه خودشان انتخاب می شوند تا با آموزش هایی که می بینند، زنان روستایی را در امور مختلف اقتصادی-اجتماعی یاری و زمینه های مشارکت بیشتر آنها را فراهم کنند. از آنجایی که درادبیات توسعه و برنامه ریزی، «ارزشیابی» یکی از ضرورتهای فرایند برنامه ریزی محسوب می شود، دراین مقاله با روش توصیفی و تحلیلی و انجام پژوهش های میدانی در 18روستای این دهستان و مصاحبه با 375 زن روستایی حجم نمونه، طرح مذکور مورد ارزشیابی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده، حاکی از آن است که گرچه طرح تسهیلگری در ایجاد ارتباط دوسویه بین کارگزاران دولتی و زنان روستایی و نیز در افزایش مشارکت زنان در عرصه های مختلف توسعه روستایی موفق نبوده است، اما در افزایش روحیه اعتماد به نفس تسهیلگران زن و حضور بیشتر آنان در برنامه های توسعه روستایی مؤثّر بوده است.
حسن کارنامه حقیقی؛ نعمت الله اکبری
دوره 3، شماره 1 ، فروردین 1384
چکیده
این مقاله با استفاده از رویکرد کمی و کیفی، افزایش سهم و مشارکت زنان در آموزش عالی را مورد بررسی قرار می دهد. شواهد و بررسی ها نشان می دهد که بعد از انقلاب اسلامی ایران، خصوصاً در سال های اخیر ، مشارکت زنان در آموزش عالی، حداقل از نظر کمی افزایش یافته است. در ادامه، بر اساس مدل رشد تعمیم یافته سولو – سوان و با استفاده از تکنیک Pooling ، همگرایی ...
بیشتر
این مقاله با استفاده از رویکرد کمی و کیفی، افزایش سهم و مشارکت زنان در آموزش عالی را مورد بررسی قرار می دهد. شواهد و بررسی ها نشان می دهد که بعد از انقلاب اسلامی ایران، خصوصاً در سال های اخیر ، مشارکت زنان در آموزش عالی، حداقل از نظر کمی افزایش یافته است. در ادامه، بر اساس مدل رشد تعمیم یافته سولو – سوان و با استفاده از تکنیک Pooling ، همگرایی تقاضای اجتماعی زنان برای آموزش عالی در استان های مختلف کشور، طی سال های 81-1362 مورد بررسی قرار می گیرد. برآورد مدل همگرایی برای زنان، در حالت کلی(81-1362) نشان می دهد که همگرایی میان استان های مختلف کشور از لحاظ تقاضای جتماعی زنان برای آموزش عالی در هر دو مقطع زمانی به صورت همگرا حرکت کرده اند. به منظور مقایسه زنان و مردان، برآوردها نشان می دهد که سرعت همگرایی مردان و زنان متفاوت است، به طوری که در دوره زمانی 71-62 و 81-72 ، سرعت همگرایی تقاضای اجتماعی زنان برای آموزش عالی بیش از مردان بوده و این به معنی متفاوت بودن همگرایی در تقاضای اجتماعی برای آ؛موزش عالی بین مردان و است.
تقاضای اجتماعی برای آموزش عالی