حسن سرائی؛ پگاه روشان شمال
چکیده
سقطجنین عمدی یکی از معضلاتی است که برخی از زنان به دلایلی نظیر تنظیم خانواده، مخفی کردن روابط نامشروع، گریز از بارداری ناخواسته، تجاوز به عنف و... به آن متوسل میشوند. تأثیرات جسمی و روحی سقطجنین بر زنانی که آن را تجربه میکنند و نیز شرایط فرهنگی و اجتماعی سقط، توجه به این مسئله را آشکار میسازد. هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل اجتماعی ...
بیشتر
سقطجنین عمدی یکی از معضلاتی است که برخی از زنان به دلایلی نظیر تنظیم خانواده، مخفی کردن روابط نامشروع، گریز از بارداری ناخواسته، تجاوز به عنف و... به آن متوسل میشوند. تأثیرات جسمی و روحی سقطجنین بر زنانی که آن را تجربه میکنند و نیز شرایط فرهنگی و اجتماعی سقط، توجه به این مسئله را آشکار میسازد. هدف تحقیق حاضر، بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش زنان باردار نسبت به سقطجنین عمدی است. روش پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری تحقیق، زنانِِ در سن باروری شهر تهران (سال 1385) میباشند. حجم نمونه بر اساس فرمول 300 نفر برآورد گردیده است. روش نمونهگیری نیز سهمیهای تعیین گردید. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که متغیرهای دینداری، نگرش اطرافیان نسبت به سقط جنین و طبقه اجتماعی متغیرهایی هستند که بیش از 26 درصد تغییرات متغیر وابستهی را تبیین میکنند .کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی و دینداری در میان زنان با افزایش نگرش مثبت به سقطجنین ارتباط مستقیم دارد. سایر متغیرها نظیر سن، تحصیلات و وضعیت شغلی با نگرش زنان باردار به سقط جنین عمدی رابطهای ندارند.
جعفر هزار جریبی؛ اعظم پیلهوری
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی موانع اجتماعی دستیابی زنان به موقعیتهای مدیریتی انجام شده است. بدین منظور براساس نظریه سقف شیشهای و تعارض نقش فرضیات تحقیق مطرح گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه زنان شاغل در بانکهای ملی شهر تهران بوده که با استفاده از شیوه نمونهگیری سیستماتیک و بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران، 323 نفر به عنوان پاسخگو ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی موانع اجتماعی دستیابی زنان به موقعیتهای مدیریتی انجام شده است. بدین منظور براساس نظریه سقف شیشهای و تعارض نقش فرضیات تحقیق مطرح گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه زنان شاغل در بانکهای ملی شهر تهران بوده که با استفاده از شیوه نمونهگیری سیستماتیک و بر اساس فرمول نمونهگیری کوکران، 323 نفر به عنوان پاسخگو انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که مهمترین موانع اجتماعی موجود در دستیابی زنان به موقعیتهای مدیریتی مسئولیتهای خانوادگی زنان، تفکرات قالبی در زنان و وجود ملاحظات ارتباطی است. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که بین تحصیلات زنان و دستیابی آنان به موقعیتهای مدیریتی رابطه معناداری وجود دارد.
آرین قلی پور؛ سمیه لبافی؛ مهدیه جلال پور
چکیده
شبکهسازی و ورود به شبکههای رسمی و غیر رسمی امروزه اصلیترین مسیری است که افراد میتوانند از آن طریق در سازمانها ارتقاء پیدا کنند، به طوری که ورود به شبکههای علمی در دانشگاهها نیز به عنوان یک دغدغه مهم برای افرادی است که خواستار ارتقاء علمی خود میباشند. در ایران علی رغم افزایش چشمگیر تعداد زنان در دانشگاهها، هنوز ورود ...
بیشتر
شبکهسازی و ورود به شبکههای رسمی و غیر رسمی امروزه اصلیترین مسیری است که افراد میتوانند از آن طریق در سازمانها ارتقاء پیدا کنند، به طوری که ورود به شبکههای علمی در دانشگاهها نیز به عنوان یک دغدغه مهم برای افرادی است که خواستار ارتقاء علمی خود میباشند. در ایران علی رغم افزایش چشمگیر تعداد زنان در دانشگاهها، هنوز ورود و ارتقاء علمی آنها به عنوان هیئت علمی با مشکلاتی همراه است. تحقیق حاضر در تلاش است با بهرهگیری از یک تحقیق کیفی با نظریه زمینهای به شناسایی و تبیین چالشهای ورود زنان به شبکههای علمی مردانه در دانشگاهها بپردازد. بدین جهت تعداد 18 نفر از اساتید دانشگاهها از طریق روش نمونه گیری هدفمند و شیوه گلوله برفی انتخاب شدند. دادههای پژوهش به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته جمع آوری شده و همچنین از روش مقایسه مداوم استراوس و کوربین استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که شرایط قانونی، فرهنگی و خانوادگی از جمله مهمترین موانع ورود زنان به شبکههای علمی مردانه در دانشگاهها میباشد.
حاتم حسینی؛ امیر عرفانی؛ سلیمان پاک سرشت؛ بِلال بگی
چکیده
نیاز برآوردهنشده شکاف بین ایده آل ها و رفتار باروری زنان را نشان می دهد. هدف از این مقاله اندازهگیری و بررسی تعیین کننده های این نیاز در میان زنان کُرد 49-15 ساله ی همسردار شهر مهاباد است. این پژوهش با استفاده از دادههای پیمایش باروری مهاباد در فروردین 1391 و با انتخاب نمونهای بالغ بر 700 خانوار انجام شده است. بر پایهی این بررسی، میزان ...
بیشتر
نیاز برآوردهنشده شکاف بین ایده آل ها و رفتار باروری زنان را نشان می دهد. هدف از این مقاله اندازهگیری و بررسی تعیین کننده های این نیاز در میان زنان کُرد 49-15 ساله ی همسردار شهر مهاباد است. این پژوهش با استفاده از دادههای پیمایش باروری مهاباد در فروردین 1391 و با انتخاب نمونهای بالغ بر 700 خانوار انجام شده است. بر پایهی این بررسی، میزان نیاز برآوردهنشده برای فاصلهگذاری و توقّف فرزندآوری، و نیاز برآوردهنشده برای استفاده از روش های مُدرن پیشگیری از حاملگی به ترتیب 85/10 و 85/9 درصد، و مجموع نیاز برآوردهنشده 7/20 درصد است. ترس زنان از عوارض جانبی وسایل پیشگیری از حاملگی بیشترین سهم را در عدم استفادهی آنها از این وسایل دارد. محدودیّت های اجتماعی و فرهنگی شامل مخالفت همسر و اطرافیان، و عوامل مذهبی در اولویّتهای بعدی قرار میگیرند. یافتههای تحقیق در تأیید نظریههای بوشان و بولاتو میباشد. با توجّه به نقش تعیینکنندهی برخی از مشخّصههای فرهنگی در کنار سایر مشخّصههای اقتصادی اجتماعی و عوامل مرتبط با تنظیم خانواده در پیشبینی احتمال نیاز برآوردهنشدهی تنظیم خانواده، انجام مطالعات تطبیقی با روشهای ترکیبی در مناطق ناهمگن از نظر قومی و فرهنگی به منظور سنجش نیاز برآوردهنشدهی تنظیم خانواده و استخراج مضامین فرهنگی مؤثّر بر این پدیده پیشنهاد میشود.
گلمراد مرادی
چکیده
هدف اصلی این مطالعه بررسی نقش عوامل جامعهشناختی مؤثر بر استفاده دختران جوان از لوازم آرایشی میباشد. این پژوهش با روش ییمایش انجام و دادههای آن از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد واحد اسلام آبادغرب بود. تعداد جامعه آماری برابر 784 نفر است. از این تعداد، 400 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده ...
بیشتر
هدف اصلی این مطالعه بررسی نقش عوامل جامعهشناختی مؤثر بر استفاده دختران جوان از لوازم آرایشی میباشد. این پژوهش با روش ییمایش انجام و دادههای آن از طریق پرسشنامه جمع آوری شدند. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد واحد اسلام آبادغرب بود. تعداد جامعه آماری برابر 784 نفر است. از این تعداد، 400 نفر بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده برای مطالعه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین متغیرهای، تمایل به جلب توجه، تشخص طلبی، میزان نوگرایی، میزان گرایش دینی و تحصیلات پدر و مادر با استفاده از لوازم آرایشی رابطه معنی دار وجود دارد. نتایج ضریب رگرسیونی نشان میدهد که شش متغیر تمایل به جلب توجه، میزان تشخص طلبی، میزان نوگرایی، میزان درآمد، وضعیت شغلی و وضعیت تأهل، به ترتیب میزان اهمیتی که در تبیین متغیر وابسته داشتهاند، وارد معادله شده و در مجموع مقدار 51 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین نمودهاند.
حشمتاله سعدی؛ حسین شعبانعلی فمی؛ سمیه لطیفی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توانمندی اقتصادی و اجتماعی زنان قالیباف روستایی استان همدان و عوامل مؤثر بر توانمندی آنها انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی بوده و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. به این منظور 404 نفر از زنان قالیباف استان همدان براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد میانگین توانمندی اجتماعی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توانمندی اقتصادی و اجتماعی زنان قالیباف روستایی استان همدان و عوامل مؤثر بر توانمندی آنها انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی بوده و از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. به این منظور 404 نفر از زنان قالیباف استان همدان براساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد میانگین توانمندی اجتماعی زنان قالیباف روستایی از توانمندی اقتصادی آنها بالاتر است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد متغیرهای مساحت فرش دستباف تولیدی، دسترسی به مواد اولیه و ابزار قالیبافی، سطح دانش تخصصی و مدت زمان قالیبافی در طول روز از مهمترین عوامل مؤثر بر توانمندی اقتصادی زنان قالیباف هستند که در مجموع 42 درصد از تغییرات متغیر توانمندی اقتصادی را تبیین میکنند. در مورد توانمندی اجتماعی نیز متغیرهای رضایت از شغل قالیبافی، توانمندی اقتصادی، سطح دانش تخصصی و میزان تحصیلات در مجموع 43 درصد از تغییرات متغیر توانمندی اجتماعی را تبیین میکنند. با توجه به نتایج این پژوهش، تقویت شاخصهایی که بر توانمندی اقتصادی و اجتماعی زنان قالیباف مؤثر هستند، به ویژه شاخصهای دسترسی به مواد اولیه و ابزار قالیبافی و دانش تخصصی قالیبافان از طریق برگزاری دورههای آموزشی به منظور افزایش توانمندی آنها، ضروری است.
وحید قاسمی؛ فاطمه عمرانیان
چکیده
از آنجا که آگاهی از قوانین حقوقی در نظام اجتماعی میتواند جهت احیای حقوق و رشد شخصیت افراد مؤثر باشد و رسانهها و وسایل ارتباط جمعی نیز از عوامل مهم اجتماعی شدن و افزایش آگاهی افراد است، مطالعه حاضر با هدف سنجش آگاهی حقوقی زنان از قوانین خانواده بر اساس فرضیه شکاف آگاهی و اطلاعات انجام شد. مطالعه به سه روش اسنادی، پیمایشی و کیفی ...
بیشتر
از آنجا که آگاهی از قوانین حقوقی در نظام اجتماعی میتواند جهت احیای حقوق و رشد شخصیت افراد مؤثر باشد و رسانهها و وسایل ارتباط جمعی نیز از عوامل مهم اجتماعی شدن و افزایش آگاهی افراد است، مطالعه حاضر با هدف سنجش آگاهی حقوقی زنان از قوانین خانواده بر اساس فرضیه شکاف آگاهی و اطلاعات انجام شد. مطالعه به سه روش اسنادی، پیمایشی و کیفی صورت گرفت. جامعه آماری تمام دانشجویان دختر دانشگاه اصفهان و نمونه آماری تعداد 384 نفر از این دانشجویان بود که به صورت سهمیهای انتخاب شده و با استفاده از ابزار پرسشنامه که دارای اعتبار و قابلیت اعتماد قابل قبول بود، مورد سنجش قرار گرفتند. برای پردازش و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزار spss استفاده گردید. نتیجهی حاصل از تحلیل نشان داد که بین میزان استفاده از رسانههای مکتوب و آگاهی حقوقی دانشجویان ارتباط معنیداری وجود ندارد و فرضیه شکاف آگاهی و اطلاعات مبنی بر اینکه افراد دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی بالا، به دلیل استفاده بیشتر از رسانههای مکتوب آگاهی بیشتری نسبت به افراد دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین دارند، رد شد. در مجموع آگاهی حقوقی دختران دانشجو از حقوق خود در نهاد خانواده بسیار کم بود.