مدیریت
تأثیر پدیدۀ صخرۀ شیشه‌ای بر شکل‌گیری انسداد سازمانی و سکوت سازمانی با نقش تعدیل‌کنندگی حمایت سازمانی ادراک‌شده (مورد مطالعه: کارکنان زن دانشگاه تهران)

راضیه آقابابایی

دوره 22، شماره 1 ، فروردین 1403، ، صفحه 271-292

https://doi.org/10.22059/jwdp.2024.364782.1008379

چکیده
  عدم پیشرفت شغلی زنان در سازمان‌ها می‌تواند منجر به پیامدهای منفی متعددی مانند انسداد سازمانی، سکوت سازمانی و نظایر آن شود. این عدم پیشرفت شغلی زنان در سازمان‌ها، به پدیدۀ صخرۀ شیشه‌ای معروف است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر پدیدۀ صخرۀ شیشه‌ای بر شکل‌گیری انسداد سازمانی و سکوت سازمانی با نقش تعدیل‌کنندگی حمایت سازمانی ادراک‌شده ...  بیشتر

مدیریت
تأثیر اعتیاد به کار و باورهای جنسیتی نقش بر رفتار شهروندی سازمانی و تعدیل‌گری جنسیت

مجید علوی منش؛ زهره شرعی

دوره 21، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 357-379

https://doi.org/10.22059/jwdp.2022.345973.1008245

چکیده
  درک ویژگی‌هایی که ممکن است مربوط به عملکرد فوق‌العادۀ نقش فرد باشد، برای ایجاد نیروی کار منسجم و موفق مهم است؛ بنابراین مطالعۀ روابط بین اعتیاد به کار و رفتارهای شهروندی سازمانی و باورهای جنسیتی نقش، ضروری و به نفع شرکت و کارمندان آن است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر اعتیاد به کار و باورهای جنسیتی بر رفتار شهروندی سازمانی ...  بیشتر

مدیریت
ارایه مدل رفتار انتخابی مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی لوکس: تحلیلی بر رفتار زنان ایرانی

امیر خانلری؛ مسعود کیماسی؛ محمدصالح ترکستانی؛ ایمان یعقوبیان

دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1398، ، صفحه 1-25

https://doi.org/10.22059/jwdp.2019.267697.1007513

چکیده
  هدف از این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر و محرک خرید و تحلیل فرایند انتخاب زنان مصرف‌کنندة کالای لوکس آرایشی در ایران در قالب یک مدل است. تحقیق حاضر با استفاده از روش آمیخته انجام گرفته است. در فاز اول، به روش کیفی با مصاحبه‌های نیمه‌ساختار‌یافته با گروه‌های کانون مصرف‌کننده اطلاعات جمع‌آوری و با روش تحلیل تم بررسی شد. این داده‌ها ...  بیشتر

مدیریت
بازنمایی تجربۀ حس تنهایی اگزیستانسیال دانشجویان دختر مراجعه‌کننده به مرکز مشاورۀ دانشگاه تبریز

علی ایمان زاده؛ سریه علیپور

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1397، ، صفحه 197-220

https://doi.org/10.22059/jwdp.2018.252802.1007381

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بازنمایی تجربیات دانشجویان مراجعه‌کننده به مرکز مشاورة دانشگاه تبریز از حس تنهایی اگزیستانسیال است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تفسیری است و نمونه‌ها از طریق نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبة ژرف‌نگر با 18 نفر از دانشجویان مراجعه‌کننده به مرکز مشاورة دانشگاه تبریز انجام گرفت. مصاحبه‌ها ضبط‌ و به روش استرابرت ...  بیشتر

مدیریت
رابطۀ میان بازاریابی داخلی و عملکرد سازمانی: نقش تعدیل‌گری جنسیت

آصف کریمی؛ رضوان ولایتی شکوهی؛ اسماعیل شعبانی نژاد؛ الهام گیلانی

دوره 14، شماره 3 ، مهر 1395، ، صفحه 289-308

https://doi.org/10.22059/jwdp.2016.60052

چکیده
  بی‌شک، بقای هر سازمان در گرو تلاش برای بهبود عملکرد خـود در حوزه‌های مختلف است. بـه ایـن منظـور، سـازمان‌هـا از سـازوکارهای متعددی بهره می‌گیرند تا بتوانند عملکرد خـود را بهبـود بخشـند. یکـی از عوامـل تأثیرگـذار بـر عملکرد سازمان‌ها، بازاریابی داخلی است. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمانی ...  بیشتر

مدیریت
تأثیر سقف شیشه‌ای بر ایده‌های خلاقانۀ زنان با تعدیل‌گری متغیر خودپنداره

سعید فرح بخش؛ ایرج نیک پی؛ راضیه قنبری

دوره 14، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 161-180

https://doi.org/10.22059/jwdp.2016.59198

چکیده
  امروزه، یکی از موضوعات اساسی در زمینۀ توسعۀ سازمان‌ها، توجه به ایده‌های خلاقانۀ نیروی انسانی است. قشر عظیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می‌دهند، لذا توجه به استعداد و نقش زنان در توسعۀ سازمان‌ها ضرورت دارد. هدف از انجام‌دادن پژوهش حاضر بررسی تأثیر سقف شیشه‌ای بر ایده‌های خلاقانة زنان شاغل در واحدهای ستادی ادارات استان لرستان ...  بیشتر

مدیریت
شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر توانمندسازی روان‌شناختی زنان در خدمات اطلاعاتی و دانشی

مریم ناخدا؛ سمانه رحیمیان؛ محمد رضا اسمعیلی گیوی

دوره 12، شماره 3 ، مهر 1393، ، صفحه 469-488

https://doi.org/10.22059/jwdp.2014.53695

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر توانمندسازی روان‌شناختی زنان در خدمات اطلاعاتی و دانشی انجام شد. این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و برحسب روش و چگونگی به‌دست آوردن داده‏های مورد نیاز،‏ آمیختۀ اکتشافی با کمک راهبرد توصیفی‌ـ پیمایشی است. برای بسط مدل نظری (مدل اسپریتزر) و همچنین پی‌بردن به عوامل مؤثر بر توانمندسازی ...  بیشتر

مطالعات زنان
رابطۀ بین جنسیت و فرهنگ سازمانی مورد مطالعه: کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی

بهجت یزدخواستی؛ سید علی محمد آذربخش؛ راضیه مرتضوی آب‌الوان

دوره 12، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 305-323

https://doi.org/10.22059/jwdp.2014.52361

چکیده
  عامل جنسیت می‏تواند تأثیری شگرف بر سازمان داشته باشد یا حتی یک فرد با مشخصۀ جنسیتی خاص می‏تواند از سازمانی به سازمانی دیگر درجۀ پذیرش متفاوتی از الگوها و فرضیه‌های اصلی سازمان داشته باشد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ بین جنسیت و فرهنگ سازمانی در کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی بود. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی‌ـ پیمایشی ...  بیشتر

مطالعات زنان
بررسی عوامل مؤثر بر توازن کار‌ـ خانواده در نهادهای آموزشی (مطالعۀ موردی دانشگاه‏های دولتی شهر تهران)

سیدرضا سیدجوادین؛ مژگان روشن نژاد؛ پروانه گلرد

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1393، ، صفحه 39-56

https://doi.org/10.22059/jwdp.2014.51348

چکیده
  افزایش حضور زنان در محیط‏های کاری، در سال‏های اخیر، توازن میان کار و خانواده را به یکی از چالش‏های پیش روی مدیران معاصر تبدیل کرده‏ است. مقالۀ حاضر با هدف شناخت عوامل تأثیرگذار بر توازن کار‌ـ خانواده زنان شاغل در تعدادی از دانشگاه‏های شهر تهران انجام شده است. نمونۀ آماری شامل 261 نفر از زنان شاغل در این دانشگاه‏هاست. برای ...  بیشتر

روانشناسی
بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دانش ‏آموزان دختر و پسر مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی

محمد حسنی؛ مریم سامری؛ میرمحمد سید عباس زاده؛ میرنجف موسوی

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1392، ، صفحه 315-332

https://doi.org/10.22059/jwdp.2013.36531

چکیده
  این پژوهش با هدف بررسی نابرابری در آموزش و پرورش دختران و پسران مقطع متوسطۀ استان آذربایجان غربی با استفاده از شاخص‏های زمینه، فضا، منابع انسانی، پوشش تحصیلی، فرایند آموزش، برونداد شناختی (واسطه‏ای)، و برونداد غیرشناختی (نهایی) به‌صورت مقایسه‏ای انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع اسنادی و پیمایشی است و اطلاعات ضروری از طریق مراجعه ...  بیشتر

مطالعات زنان
موانع دستیابی زنان به پست‌های مدیریتی از دیدگاه مدیران زن (مطالعه‌ای کیفی در شهر بندرعباس)

رضا احمدی کهنعلی؛ محمدرضا بهبودی؛ طاهره جام جور

دوره 11، شماره 3 ، مهر 1392، ، صفحه 333-349

https://doi.org/10.22059/jwdp.2013.36532

چکیده
  در سال‌های اخیر، افزایش کمّی حضور زنان در سازمان‌ها با بهبود کیفی منزلت و جایگاه آن‌ها همراه نبوده و از این نیروی عظیم و خلاق، که نیمی از صاحبان تفکر و اندیشه به‌شمار می‌روند، در سطوح مدیریتی بهرۀ چندانی گرفته نشده است. بر این اساس، در پژوهش حاضر، به بررسی این پرسش پرداخته می‌شود که چه عواملی باعث شده زنان کمتر به سطوح ...  بیشتر

مدیریت
شناسایی و اولویت‌بندی موانع حضور زنان در پست‌های مدیریتی در صنعت نفت

عالیه کاظمی؛ افسانه دهقانپور فراشاه

دوره 11، شماره 2 ، تیر 1392، ، صفحه 209-221

https://doi.org/10.22059/jwdp.2013.36090

چکیده
  در سال‏های اخیر، حضور زنان در اجتماع و محیط‏های کاری افزایش یافته است. با وجود این، روند ارتقای زنان به سطوح بالای مدیریتی با پیشرفت‏های تحصیلیِ آن‌ها هم‏خوانی ندارد و حضور زنان در سطوح عالی مدیریتی در بیشتر کشورها، به‌خصوص ایران، به دلیل موانع متعدد، ناچیز و کم‏رنگ است؛ موانعی که در جوامع و سازمان‌ها و زمان‌های ...  بیشتر